מפלגות האופוזיציה מאיימות: "אם נגיע לקריאה שלישית - נחרים את ההצבעה"

ראש האופוזיציה לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי גנץ, יו"ר ישראל ביתנו ליברמן ויו"ר העבודה מיכאלי קיימו פגישה משותפת בה דנו בתיאום מהלכי מפלגותיהם, בסיומה פרסמו הצהרה משותפת והדגישו כי יעשו הכל למנוע את העברת החוקים. לפיד: "נתניהו כבר נבצר. הוא איבד שליטה, חלש". גנץ: "אנחנו בדרך לדם ברחובות"

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1

ראש האופוזיציה יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי קיימו היום (שני) פגישה משותפת בה דנו בתיאום מהלכי מפלגות האופוזיציה, לאור התקדמות "בליץ החקיקה הדורסני" של הקואליציה. בהצהרה המשותפת לארבעה, הם הדגישו כי "אחדות העם מתחילה בהידברות אמיתית". לטענתם, "כל עוד אין עצירת חקיקה, זו אחיזת עיניים".

"כשיונח מתווה הנשיא נשמח להתייחס להצעתו ואנו מעריכים את המאמצים של הנשיא להגיע להידברות", הבהירו לפיד, גנץ, ליברמן ומיכאלי. "נעשה הכל למנוע את העברת החוקים אך אם חלילה נגיע לקריאה שלישית - לא ניתן לזה יד ונחרים את ההצבעה במליאה. במקום אוסף חוקים מטורף, האלטרנטיבה הנכונה בעת הזו היא הסדר חוקתי מקיף ומאוזן, ביצור הפרדת הרשויות עד הגעה לחוקה", הוסיפו.

רה''מ יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הרחיב דבריו בפתח ישיבת סיעתו בכנסת. "נתניהו כבר נבצר. הוא איבד שליטה על הממשלה שלו. השרים שלו לא סופרים אותו. המדינה מתפרקת סביבו ונבצר ממנו לעשות משהו. ראש ממשלה אמיתי היה דופק על השולחן, עוצר את ההפיכה המשטרית, קורא לסדר לשותפים. אבל נתניהו לא יכול. הוא חלש מדי".

עוד אמר לפיד: "הוא איבד שליטה על הכלכלה. הוא איבד שליטה על מדיניות החוץ. הוא איבד שליטה על בן גביר, ליצן הטיקטוק והפיתות הורס את המשטרה במהירות שיא. נתניהו איבד שליטה על הבטחון. הוא איבד שליטה על החרדים. הוא איבד שליטה על יריב לוין ועל רוטמן. הנאומים שלו עדיין פה, החליפות שלו עדיין פה, אבל הוא נבצר".

בני גנץ
יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"לאן אנחנו רוצים להגיע? לטקסי יום הזיכרון שיקרעו אחים למשפחת השכול בבתי הקברות? לטקס משואות שמוחרם על ידי מחצית העם? לדם ברחובות? ואם לא נעצור ונדבר, לצערי – אנחנו בדרך לשם", אמר גנץ בפתח ישיבת הסיעה שלו. "אני אומר לציבור ולנתניהו, אידיאולוגיה זה דבר חשוב –  גם לשמור על אחדות ישראל זו אידיאולוגיה. אפשר לעצור גם את המהפכה המשפטית לכמה חודשים. אם לא רוצים להתסיס את השטח הפלסטיני ואת העולם, למה אפשר לפגוע אנושות בחברה הישראלית?", הוסיף.

לוין, נתניהו ורוטמן. המהפכה המשפטית
לוין, נתניהו ורוטמן. מובילי המהפכה המשפטית | צילום: יונתן זינדל / פלאש 90, רויטרס

בהמשך, גנץ קרא לראש הממשלה נתניהו "לעצור" את החקיקה: "תעצור בשם הביטחון ואחדות השורות, ותן לנו לעבור חזקים ביחד את התקופה הזו, לפחות עד סיום חודש הרמדאן. בזמן הזה נדון ביכולת להגיע להסכמות. אל תדרדר אותנו למשבר חוקתי חסר אחריות בזמן משבר ביטחוני. פירוק המדינה מבפנים - בזמן שהטרור מכה בנו מבחוץ, הוא פרס לטרור - הוא סכנה לביטחון המדינה".

בהתייחסו למתקפות נגד שומרי הסף ובראשן היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, המובלות לרוב על ידי חברי הקואליציה, אמר גנץ: "אני רואה בחרדה גדולה את המתקפות נגד שומרי הסף ובראשן היועצת המשפטית לממשלה. שמעתי גם את ראש הממשלה אומר שהאחראית על המשטרה היא הממשלה. זה נכון, אבל הממשלה אינה מעל החוק. המפקדים בצה"ל, במשטרה, בשב"כ ובמוסד - אינם בני ערובה לגחמות פוליטיות".

אביגדור ליברמן
יו''ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

גם יו"ר מפלגת ישראל ביתנו ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו שם התייחס למהפכה המשפטית: "כל הדיבורים מצד הקואליציה על פשרה והסכמות הם אחיזת עיניים בלבד. גם היום אנחנו רואים שהקואליציה דוהרת להשלמת החוקים ההזויים והשנויים במחלקות כמו חוק דרעי, חוק הנבצרות וחוק החמץ. כל הדיונים בוועדת החוקה הם למראית עין בלבד, הכל במסגרת משחק האשמות והקומבינות של נתניהו ודרעי".

"סיעת 'ישראל ביתנו' תגיש עתירה לבית המשפט העליון לפסילת החוקים המטורללים במידה ויעברו. לפי חוות דעת שקיבלנו דינם להיפסל. במידה ונגיע למשבר חוקתי, אני מצפה מכל המוסדות הרשמיים, הממלכתיים והעומדים בראשם, לציית אך ורק לפסיקות של בית המשפט העליון", הוסיף.