נתניהו: "עושה הכל להשבת החטופים; אישרנו תוכנית לרפיח"

ברקע הביקורת הגוברת כלפי ראש הממשלה באשר להתנהלותו בנושא השבת החטופים, נתניהו קיים מסיבת עיתונאים - שעות בודדות לפני שנכנס לניתוח בהרדמה מלאה. הוא הגיב לטענות החריפות כי הוא מטרפד עסקה, ואמר: "מי שטוען שאני לא עושה הכל כדי להחזיר את החטופים - טועה". בנוגע לסערת הגיוס אמר: "חייבים לפעול לקידום השוויון בנטל, צריך לעשות זאת ברוח טובה"

זמן צפייה: 04:10

לאחר שמשפחות חטופים טענו שנתניהו "מטרפד עסקה" - וקראו להחלפתו המיידית: ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (ראשון) מסיבת עיתונאים, שעות בודדות לפני שנכנס לניתוח בהרדמה מלאה בעקבות בקע שהתגלה אצלו. ראש הממשלה הגיב לטענות החריפות נגדו כי הוא המכשול בדרך לעסקה, ואמר: "מי שטוען שאני לא עושה הכל כדי להחזיר את החטופים - טועה ומטעה". בנוגע לסערת חוק הפטור מגיוס, אמר לחדשות 13: "חייבים לפעול לקידום השוויון בנטל, צריך לעשות זאת ברוח טובה".

נתניהו התייחס לדרישות משפחות חטופים וגורמים נוספים כי יפנה את כיסא ראש הממשלה, וטען: "הקריאות ל'בחירות עכשיו' בעיצומה של המלחמה, רגע לפני הניצחון, ישתקו את ישראל במשך לפחות חצי שנה ואף לשמונה חודשים. הן ישתקו את המשא ומתן לשחרור החטופים, ויביאו לסיום המלחמה לפני השלמת יעדיה. הראשון שיברך על כך יהיה חמאס, וזה אומר הכל. אני מדגיש שאני מחויב להחזיר את כל החטופים - הנשים, הגברים, האזרחים והחיילים, את החיים והחללים. לא אשאיר אף אחד מאחור".

"אני מבקש להגיד לכם שהמצוקה והכאב של משפחות החטופים מפלחים את ליבי. קשה לדמיין את הייסורים של המשפחות שדואגות לגורל יקיריהם, ייסורים של חוסר ידיעה ושל דאגה אין קץ. יקיריהם הם יקירנו. עמית סוסנה וחטופות אחרות נתנו עדויות מטלטלות על ההתעללות המינית הקשה שבוצעה בהן. עדויות אלה מרתיחות את הדם. כך גם שתיקתם של ארגוני הנשים בעולם - שתיקה שזועקת לשמיים", הוסיף ראש הממשלה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-vote-zone-clips-part-3103241949' autoplay='0' credit='' desc='ההצהרה המלאה של רה"מ נתניהו' poster='' kid='1_oppczatc' duration='343']

נתניהו הדגיש: "מי שאומר שאני לא עושה הכל כדי להחזיר את חטופינו - טועה ומטעה. מי שיודע את האמת ועדיין חוזר על השקר הזה, גורם לצער מיותר של משפחות החטופים. האמת היא שבזמן שישראל הגמישה עמדות במשא ומתן, חמאס מקשיח עמדות. בין השאר, חמאס דורש את ביטול המסדרון וחזרה לא מבוקרת של עזתים לצפון הרצועה - לרבות מחבלי החמאס. לדרישות אלה יש השלכות ביטחוניות שלא אפרט. הטענה שאם כל יומיים נסכים לוויתורים וזה מה שיביא את העסקה היא ההפך מהאמת".

עוד אמר רה"מ נתניהו: "הקשבנו למשפחות, שמענו אותן, חיבקנו אותן. אני מבין את המצוקה והרצון שלהן לעשות הכל כדי להחזיר את החטופים, ואני שותף מלא לרצון הזה. כראש ממשלת ישראל, אני עושה הכל ואעשה הכל כדי להחזיר את יקירנו הביתה. המאמצים שלנו להשבת חטופינו נמשכים כל העת. בכל פעם שמגיע מידע מודיעיני מדויק, וכשהתנאים המבצעיים מאפשרים זאת - אני מאשר מבצעי חילוץ, מבצעים שכלולים בסיכון לוחמינו הגיבורים שנרתמים למשימה - ולשמחתנו יש גם הצלחות. עיקר הפעולה שלנו היא שילוב של לחץ צבאי ומשא ומתן נחוש. שילוב שכבר הביא לשחרור של כמחצית מהחטופים. יחד עם צוות המשא ומתן והקבינט, אני עובד סביב השעון להביא לשחרור כל החטופים. אני עושה זאת תוך כדי איזון תוך כדי הלחץ של החמאס, והגמישות האפשרית במשא ומתן".

בנוסף, ראש הממשלה נתניהו התייחס לפעולה הצפויה ברפיח, ואמר: "אישרנו לצה"ל את התוכניות המבצעיות לרפיח. צה"ל נערך לפינוי האוכלוסייה האזרחית מהאזור, ולמתן סיוע הומניטרי. הדבר הזה נכון גם מבחינה מבצעית, וגם מבחינה בינלאומית. זה לוקח זמן - אבל זה ייעשה. אנחנו ניכנס לרפיח ונחסל את גדודי החמאס שם מסיבה אחת פשוטה - אין ניצחון בלי כניסה לרפיח, ואין ניצחון בלי חיסול גדודי החמאס שם. זהו נדבך יסוד במטרות המלחמה שכוללות גם את השבת כל חטופינו".

מדורה שהוצתה בתל אביב במהלך הפגנות למען החטופים ונגד הממשלה
מדורה שהוצתה בתל אביב במהלך הפגנות למען החטופים ונגד הממשלה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, לשכת ראש הממשלה הודיעה כי רה"מ נתניהו יעבור הלילה ניתוח בהרדמה מלאה, בעקבות בקע שהתגלה אצלו. מלשכתו נמסר כי הבקע התגלה במהלך בדיקה שגרתית שעבר ראש הממשלה נתניהו במוצאי שבת. בהתייעצות עם רופאיו, הוחלט כי הלילה יגיע נתניהו לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים לצורך הניתוח, שיבוצע על-ידי מנהל האגף הכירורגי בביה"ח, פרופ' אלון פיקרסקי - שניתח בעבר גם את רעיית רה"מ. הניתוח צפוי להתבצע באזור השעה 21:00, ויארוך כמספר שעות. בזמן זה, ימלא את מקומו של נתניהו סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין.

כמו כן, אתמול קרובי משפחות חטופים נשאו הצהרה, בה האשימו את רה"מ נתניהו בטרפוד עסקה להשבת יקיריהם ממניעים פוליטיים ואינטרסים אישיים - ואיימו כי יפעלו להדחתו המיידית. לאחר מכן, אלפים הפגינו למען שחרור החטופים ונגד הממשלה בת"א. מדורות הוצתו בדרך בגין, איילון נחסם לתנועה בשני הכיוונים - ונפתח מחדש לתנועה לקראת 23:00. כמו כן, עימותים נרשמו בין המפגינים למשטרה, שהפעילה מכת"זית כדי לפזר את המוחים. 16 מפגינים נעצרו בגין הפרות סדר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403301827' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת משפחות החטופים אתמול' poster='' kid='1_rpniolz6' duration='331']

אימו של החטוף מתן צנגאוקר, עינב, אמרה בהצהרת משפחות חטופים: "התנהלות נתניהו בנושא החטופים היא בלתי נתפסת. היא פשע. לכן, לא נותרה לנו ברירה אלא לומר: 'ראש הממשלה נתניהו. אחרי שהפקרת את בני משפחותינו ב-7 באוקטובר, ואחרי 176 ימים שבהם לא הבאת עסקה, ומכיוון שאתה עוסק כל הזמן בטרפוד עסקה - הבנו שאתה המכשול להשבתם. אתה הוא מי שעומד בינינו לבין השבת אהובינו הביתה. אתה הוא המכשול שמונע במודע ובכוונה עסקה. לכן, אנו נאלצים לעשות כל שביכולתינו כדי להסיר את המכשול - אתה. אין לנו ברירה. הבנו שאם לא נפעל מיד להזזתך מהגה השלטון, לא נזכה לראות את אהובינו חוזרים בחיים, ולא נזכה להביא את מתינו לקבורה בקבר ישראל. בכך, לא תזכה מדינת ישראל באפשרות לתקומה מהאסון הגדול'".

"'לכן, היום אנחנו נאלצים להתחיל שלב חדש במאבק שלנו. מעכשיו, אנחנו נפעל להחלפתך המיידית'", הוסיפה עינב בפנייתה לרה"מ נתניהו. "'הגענו למסקנה שזו הדרך המהירה ביותר להבאת עסקה לשחרור בני משפחותינו החטופים. אנחנו נפגין ונקרא להדחתך ולהחלפתך, נרדוף אותך ציבורית, ויחד עם אזרחים וציבור תומך - אנחנו לא נרפה עד שאתה תפנה את הכיסא שלך לטובת מנהיג אחר שכן יוכל להציל את יקירינו מהשבי בעזה".

מפגינים בתל אביב למען החטופים ונגד הממשלה
מפגינים בתל אביב למען החטופים ונגד הממשלה | צילום: איתי רון, פלאש 90

בנוסף, כלתו של החטוף יורם מצגר, אילה, אמרה בהצהרה: "ראש הממשלה לא השאיר לנו ברירה. כולנו ראינו איך רה"מ נתניהו שוב מטרפד עסקה להחזרת החטופים. כולנו ראינו כיצד רה"מ דוחה דיוני קבינט, ממדר חברי קבינט, דוחה הצעות של הדרג המקצועי, מקשיח עמדות - ואז מונע מהמשלחת לנסוע או מצמצם לה את המנדט. נתניהו מונע הצגת הצעה ישראלית במשא ומתן, והשבוע כבר הכריז שינהל את המשא ומתן לבד ובעצמו. האם זה הגיוני שהחלטות על חייהם של אזרחי ישראל החטופים יתקבלו על-ידי בן אדם אחד, תוך התעלמות משותפיו לקבינט? כולנו ראינו כיצד האינטרס האישי והפוליטי של ראש הממשלה נתניהו מניע אותו שוב ושוב בקבלת ההחלטות, וכיצד הדאגה שלו ליציבות הקואליציה גוברת על החובה הברורה שאמורה להיות לו - להציל חיים ולהחזיר הביתה את אהובינו החטופים".