בלי צו ביניים: ביטול עילת הסבירות פורסם בספר החוקים ונכנס לתוקף

יומיים אחרי שעבר בכנסת ברוב של 64 תומכים מול אפס מתנגדים - החוק לביטול עילת הסבירות פורסם היום ברשומות ונכנס לתוקף. בג"ץ קבע כי הדיון בעתירות ייערך בספטמבר, וכי אין מקום למתן צו ביניים

נתניהו, לוין, רוטמן וגלנט בכנסת
נתניהו, לוין, רוטמן וגלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי שעבר שלשום בכנסת ברוב של 64 תומכים מול אפס מתנגדים, החוק לביטול עילת הסבירות פורסם היום (רביעי) ברשומות ונכנס לתוקף. ההערכה היא שהחוק החדש יסייע לממשלה להשיג את היעדים שהציבה לעצמה: מינוי מפכ"ל ונגיד בנק ישראל חדשים, החזרת אריה דרעי לממשלה והדחת היועצת המשפטית לממשלה. בתגובה על הפרסום בחדשות 13, אמרו בליכוד כי פיטורי בהרב-מיארה "לא על הפרק".

שופט בג"ץ דוד מינץ קבע כי הדיון בעתירות נגד החוק ייערך בחודש ספטמבר. "תגובות המשיבים תוגשנה עד 10 ימים לפני מועד הדיון שייקבע", קבע השופט מינץ והוסיף כי אין מקום למתן צווי ביניים, והמשמעות היא שכניסתו לתוקף של החוק לא יתעכב.

עוד קבע בית המשפט העליון כי הדיון בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון נגד שר המשפטים יריב לוין, על אי-כינוס הוועדה לבחירת שופטים יתקיים במהלך חודש ספטמבר, וכי על המדינה להגיש את נימוקיה עד לעשרה ימים לפני מועד הדיון.

עו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון, מסרה: "כל יום נוסף שהוועדה לא מתכנסת לבחור שופטים נוספים מתגבר העומס על בתי המשפט ופוגע באזרחי המדינה. נראה כי שר המשפטים עושה שימוש לרעה בסמכותו ולמען השיקולים הפוליטיים האישיים שלו – אנחנו נתייצב בבית המשפט העליון להגן על הדמוקרטיה הישראלית, ונעשה כל שביכולתנו כדי לעצור את ההפיכה המשטרית

החוק לביטול עילת הסבירות נכנס לתוקף
החוק לביטול עילת הסבירות נכנס לתוקף

ביום שני החרימו ראשי האופוזיציה את הקריאה השלישית. זמן קצר אחרי אישור החוק - פרצו הפגנות ענק בתל אביב ובירושלים, שהסלימו לקראת הלילה וכללו עימותים אלימים בין שוטרים למוחים. 18 נעצרו, ונתיבי איילון נחסמו למשך שעות. גם כביש בגין בבירה נחסם כשמאות מפגינים צעדו לאורכו ולאחר מכן התיישבו. המשטרה הפעילה נגדם מכת"זיות ו"בואש", ושוטרים תועדו גוררים כמה מוחים בכוח.

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית
ההפגנות נגד המהפכה המשפטית

בעקבות החוק נשמעו קולות רבים ממדינות ביחסים דיפלומטיים עם ישראל לנסות ולהמשיך להגיע להסכמות רחבות, ביניהן בריטניה וכמובן ארצות הברית, אשר נשיאה ג'ו ביידן היה מעורב במתרחש וניסה באמצעות שיחות עם הנשיא הרצוג לעזור להגיע לפשרות או מסקנות שונות לפני העברתו של החוק. לאחר מכן, אמרה דוברת הבית הלבן, קייטלין ז'אן פייר: "מצער שההצבעה עברה ברוב הקטן ביותר. אנחנו מבינים שעדיין מתקיימות שיחות, ושהן ימשיכו להתקיים בחודשים הקרובים על מנת לייצר הסכמה רחבה יותר, גם כשהכנסת בפגרה".