האיום של בן גביר וסמוטריץ': אם ישוחררו רוצחים - נעזוב את הממשלה

לקראת משבר בקואליציה: ברקע יציאת המשלחת הישראלית לדיונים בקטר על מתווה שחרור החטופים, השר לביטחון לאומי ושר האוצר אמרו בשיחות סגורות כי לא יישארו בממשלה "במידה שישוחררו עשרות מחבלים עם דם על הידיים"

זמן צפייה: 01:31

על רקע יציאת המשלחת הישראלית לקטר לקיום דיונים על מתווה שחרור החטופים, לחדשות 13 נודע הערב (שני) כי בשיחות סגורות, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' איימו כי "במידה וישוחררו עשרות מחבלים עם דם על הידיים - לא נישאר בממשלה".

יש לציין כי קיימת תמיכה רחבה מאד בעסקה המתהווה, גם בקרב הדרג המקצועי, בהם ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר ומתאם השבויים והנעדרים ניצן אלון, וגם בדרג הפוליטי - שבו הרוב המוחלט של השרים בקבינט והממשלה תומכים במתווה.עם זאת, נראה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עוד לא הגיע להחלטה בנושא.

מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת מלחמת חרבות ברזל
מחאת משפחות החטופים במשכן הכנסת, בשבוע שעבר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, הקבינט אישר הלילה את המנדט למשלחת הישראלית בהובלת ראש המוסד שנחתה לפני זמן קצר בקטר. אתמול אושר מסמך עקרוני בקרב ראשי מערכת הביטחון, אשר כולל את הדרישות להן ישראל מסכימה, ובישיבת הקבינט אושר המסמך באופן סופי, לקראת יציאת המשלחת. אחד השרים שנכחו בדיון אמר כי "הרושם הוא שמלבד בן גביר, ואולי סמוטריץ', לא צפויה שום התנגדות בקבינט לעסקת חטופים, לכשתובא כזו".

ביום ראשון פורסמו במהדורה המרכזית הדרישות החדשות שהועברו מחמאס בסוף השבוע. תחילה, חמאס דורש ערבויות מרוסיה ומטורקיה במסגרת כל עסקה שתצא לפועל, וזאת בנוסף למעורבות של קטר ומצרים ששימשו מתווכות במגעים עד כה. ישראל מתנגדת לדרישה זו. בנוסף, ארגון הטרור דורש את שחרורם של כל 48 המחבלים ששוחררו בעסקת שליט ונעצרו מחדש. ישראל מוכנה לשחרור של חלק ניכר ממחבלים אלו - אך לא את כולם.