מרב מיכאלי הודיעה על פרישה: לא תתמודד בפריימריז לראשות העבודה

אחרי שנתיים וחצי בתפקיד, יו"ר העבודה הודיעה על פרישתה בהצהרה בבית המפלגה בתל אביב, והכריזה כי בחירות מקדימות לראשות המפלגה ייערכו בעוד ארבעה חודשים. "מתוך השבר הנורא הזה, צריך שתהיה לישראל התחלה חדשה"

זמן צפייה: 01:21

בהצהרה בבית מפלגת העבודה בתל אביב, יו"ר המפלגה מרב מיכאלי הודיעה הבוקר (חמישי) על פרישה מראשות העבודה אחרי שנתיים וחצי בתפקיד, והכריזה על פריימריז לראשות המפלגה בעוד ארבעה חודשים - בהם היא לא תתמודד.

"מדינת ישראל נמצאת בימים אלה בשבר גדול", אמרה מיכאלי בפתח דבריה, "מתוך השבר הנורא הזה, צריך שתהיה לישראל התחלה חדשה, ריסטרט. ובשביל שזה יקרה, צריכות להתקיים בחירות, ואני משוכנעת שישראל הולכת לבחירות בשנת 2024. כדי להיערך לבחירות האלה, אני פותחת את המפלגה, ואני מתכוונת להקדים את הפרמייריז לראשות מפלגת העבודה ולקיים אותם בעוד ארבעה חודשים, בתקווה שהמלחמה תסתיים עד אז ושכל החטופות והחטופים יחזרו אלינו. אם הבחירות לכנסת יוקדמו עוד יותר - ואני מאד מקווה שכך יהיה - נקדים את הפריימריז בהתאם".

עוד אמרה מיכאלי: "אני קוראת לכל הנשים והגברים המצוינים, גיבורות וגיבורים אזרחיים וצבאיים, שמתלבטים בימים אלו האם להצטרף לחיים הפוליטיים - א. כן, להכנס לפוליטיקה, וב. להתפקד ולהתמודד במסגרת מפלגת העבודה. מפלגת העבודה היא גוף חשוב וחיוני שנדרש כדי לשקם את מדינת ישראל אחרי השבר הנורא שעובר עלינו. היום יותר מתמיד, ישראל זקוקה מאד למפלגת מרכז שמאל ציונית דמוקרטית".

"אני מאמינה במפלגת העבודה, לכן כל כך נלחמתי עליה. מפלגת העבודה היא היחידה שהמצע שלה הוא באמת מגילת העצמאות. היחידה בגוש הדמוקרטי שהיא באמת דמוקרטית, היחידה שמחויבת לשוויון מגדרי, והיחידה שיש לה תשובה ליום שאחרי המלחמה, שמבינה שביטחון אמיתי יבוא מהסדר מדיני. אני מאמינה שהעבודה צריכה ויכולה לשוב ולהיות שחקנית משמעותית בקביעת עתידה של מדינת ישראל".

מרב מיכאלי מודיעה על פרישה
מרב מיכאלי מודיעה על פרישה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בהמשך אמרה יו"ר המפלגה הפורשת: "יחד עם חברותיי וחבריי, הייתי אחראית להצלתה של מפלגת העבודה ולהצלחתה בבחירות לכנסת ה-24. וכמי שעמדה בראש המערכת, אני אחראית גם על מצבה של המפלגה כיום. אחריות היא לא רק על הצלחות. לכן אין לי כוונה להתמודד בפריימריז לראשות המפלגה ולא אתמודד גם על מקום ברשימת העבודה לכנסת הבאה".

"כן אהיה כאן לעשות הכל כדי להעביר למנהיגה או למנהיג הבא של המפלגה את ההגה בצורה הטובה ביותר, לטובת בניה מחודשת של המפלגה ושל המדינה שלנו. אני מוסרת ניחומים וחיזוק ידיים למשפחות החיילים הגיבורים שנפלו במערכה הזאת, איחולי החלמה לפצועים וכמובן - חוזרת ודורשת לעשות הכל כדי להחזיר את החטופות והחטופים שלנו. היום נר ראשון של חנוכה. הלוואי והצעד הזה יביא את תחילתו של אור גדול שישראל כל כך מחכה לו".

ח״כ מרב מיכאלי
ח״כ מרב מיכאלי | צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

חבר הכנסת גלעד קריב מסר בתגובה: "מרב מיכאלי קיבלה את ההחלטה המתבקשת ואני מברך ומעריך אותה על כך. ההחלטה הזו משקפת את רצון הרוב המכריע של חברי ומצביעי מפלגת העבודה. בימים הקרובים אפעל לאימוץ דפוס של הנהגה משותפת לחודשים הקרובים יחד עם חברותיי לסיעה. לצד התמיכה במאמץ להחזרת החטופים ובמאמצי הלחימה של צה״ל, על מפלגת העבודה להוביל את ההתארגנות המחודשת בשמאל הציוני ואת המאבק הציבורי להדחת נתניהו ולהקדמת הבחירות.

"מפלגת העבודה היא מפלגה דמוקרטית אמיתית", הוסיף קריב, "מי שמאמינים בדמוקרטיה, הפגינו למען הדמוקרטיה, ונחושים לשקם, יחד, את מדינת ישראל אחרי האסון הגדול של ה-7.10 - צריכים לפעול ברצינות לאיחוד הכוחות בשמאל הציוני ולהתחדשות שלו, ולהעמדת אלטרנטיבה בטחונית, מדינית, חברתית ואזרחית לימין הכהניסטי, לביביזם המושחת והמפלג, ולא פחות מכך גם לגמגום ולזגזוג המתמשך של מפלגות המרכז".

מזכ"ל מרצ תומר רזניק מסר בתגובה: "יש לקיים בחירות משותפות לראשות כל מחנה השמאל הציוני - אסור לחזור על הטעות של הבחירות הקודמות. הודעתה של מיכאלי חשובה גם אם מגיעה באיחור, אולם אסור למחנה השמאל הציוני בכלל ולמפלגת העבודה בפרט לחזור על הטעות של הבחירות הקודמות - מרצ, העבודה והחלקים השמאליים בתנועת המחאה צריכים לרוץ במשותף. אני קורא לועידת העבודה ולחברי סיעתה בכנסת לאמץ החלטה על איחוד כוחות פוליטי שראשיתו בחירות משותפות לראשות מחנה השמאל".

מרב מיכאלי בכנסת
מרב מיכאלי בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפני כניסתה לפוליטיקה, הייתה מיכאלי אשת טלוויזיה ורדיו, ומרצה בנושאי תקשורת ומגדר ופובליציסטית. היא נכנסה לראשונה לכנסת בשנת 2013 מהמקום הרביעי במפלגת העבודה, ובכנסת ה-19 כיהנה כחברה בוועדת החוץ והביטחון ובוועדת החוקה, בכנסת ה-20 מינה אותה יו"ר המפלגה דאז, יצחק הרצוג, ליו"ר הסיעה בכנסת. לקראת הבחירות לכנסת ה-21 הוצבה מיכאלי במקום השביעי ברשימה, כאשר המפלגה קיבלה שישה מנדטים, אך לאחר התפטרותה של סתיו שפיר היא שבה לכהן כחברת כנסת.

לקראת הבחירות לכנסת ה-22 הוצבה במקום הרביעי ברשימת העבודה-גשר, ובבחירות לכנסת ה-23 הוצבה במקום השישי ברשימת העבודה-גשר-מרצ. מיכאלי הובילה את ההתנגדות בשורות המפלגה להצטרפות העבודה לממשלת האחדות שהקים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ולאחר שהעבודה הצטרפה לממשלה היא סירבה להישמע למשמעת הקואוליציונית והסיעתית, והצביעה בפועל עם האופוזיציה.

ב-24 בינואר 2021 נבחרה מיכאלי בפריימריז לתפקיד יו"ר מפלגת העבודה, לאחר שקיבלה כ-77% מהקולות. בבחירות לכנסת ה־24 זכתה מפלגת העבודה בראשותה ב־7 מנדטים, ועם הקמת ממשלת ישראל ה-36 בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד מונתה מיכאלי לשרת התחבורה. בבחירות לכנסת ה-25 זכתה המפלגה בראשותה בארבעה מנדטים בלבד, וחזרה לספסלי האופוזיציה.