ההיסטוריה חוזרת: נחשפו הדיונים שקדמו לממשלת האחדות ב-1984

בימים אלו שבהם המושג רוטציה חזר להיות אקטואלי במובנו הפוליטי, חשף בית הנשיא את הפרוטוקולים מהפגישות שערך הנשיא דאז חיים הרצוג עם המערך והליכוד, שהובילו להקמת ממשלה בראשות פרס ושמיר

שמעון פרס ויצחק שמיר בכנסת
שמעון פרס ויצחק שמיר בכנסת | צילום: הרניק נתי, לע"מ

אתמול נערכה פגישה משולשת בבית הנשיא בהשתתפות הנשיא ריבלין, רה"מ נתניהו ובני גנץ, בניסיון לקדם ממשלת אחדות. מי מאיתנו שמבוגר דיו וניחן בזיכרון משובח ייתכן שזיהה דמיון לדיונים שנערכו ברוח התקופה הנוכחית בין נשיא המדינה השישי, חיים הרצוג, ונציגי הליכוד והמערך ב-1984. דיונים שהובילו בסופו של דבר לממשלת אחדות שכללה רוטציה בין שמיר לפרס, ונחשפו היום (שלישי) על ידי בית הנשיא.

באותה שנה התמודדו לכנסת 26 רשימות, שמתוכן 15 עברו את אחוז החסימה. המערך בראשות שמעון פרס זכו ל-44 מנדטים, כשהליכוד ובראשו יצחק שמיר השיגו 41 מנדטים. פרס, שביחד עם בכירי המפלגה פסל את האפשרות לצרף לממשלה את המפלגות הערביות, התקשה להרכיב קואליציה.

כמו בימים אלה, גם אז כל אחת מהמפלגות דרשה לעצמה את הזכות לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה, גם במסגרת ממשלת אחדות. נראה היה שהמערכת הפוליטית עמדה בפני מבוי סתום עד שהתערבותו חסרת התקדים עד אותם ימים של נשיא המדינה הרצוג, סייעה להביא את פתרון הרוטציה.

לכתבות נוספות בנושא >>

המכשול העיקרי בהקמת ממשלת אחדות – הוא לא הרוטציה • פרשנות

נתניהו וגנץ דנו בארבע עיניים; ריבלין: "צעדנו צעד משמעותי"

לאחר ששוחח עם כל המפלגות: ריבלין זימן את נתניהו וגנץ לפגישה

הנשיא לשעבר חיים הרצוג
הנשיא לשעבר חיים הרצוג | צילום: סער יעקב, לעמ

כאמור, בית הנשיא חשף את פרוטוקולי הדיונים המרכזיים שניהל הנשיא הרצוג באותם הימים. לדברי הרצוג, היוזמה שנטל למציאת פתרון למצב, התעוררה בעקבות פניות רבות ומברקים שנשלחו אליו מטעם אזרחי המדינה. "אי אפשר היה להשיג את הלשכה הזאת בטלפון עקב פניות רבות של אזרחים המודאגים מן המצב והמתחננים לפעול בכיוון של הקמת ממשלת אחדות לאומית" אמר הרצוג לנציגי מפלגת הליכוד.

ח"כ דאז פנחס גולדשטיין סבר כי על הליכוד לעמוד בראש ממשלת האחדות מאחר שכבר במהלך הקמפיין קראה לכך המפלגה: "הליכוד הודיע במערכת הבחירות שלו שהוא מצטרף לממשלת אחדות לאומית. המערך תקף את הצורך. אם לתת למישהו להרכיב ממשלת אחדות לאומית צריך לתת אותה בידיו של מי שמאמין בכך. שהרי מי שאינו מאמין לפחות כך דיבר, אינני יודע אם התכוון לכך".

גולדשטיין הוסיף בשעשוע: "אנשים שאין להם בנים אומרים שלא משנה מה יוולד להם העיקר שיוולד בן. לא משנה על מי תטיל את התפקיד, העיקר שתטיל אותו על שמיר". בהמשך התלוצץ ואמר להרצוג: "כחבר כנסת אני לפעמים מקנא במוסד הנשיאות. בימים אלה זה המוסד הכי מעניין במדינה". הרצוג השיב לו: "היום אפשר לא לקנא". גולדשטיין השיב: "זה מה שרציתי להגיד".

שמעון פרס ויצחק שמיר
שמעון פרס ויצחק שמיר | צילום: מארק נימן, צביקה ישראלי

בפגישה עם נציגי סיעת המערך טען משה שחל כי על פרס להיות בראש ממשלת האחדות: "על פי חוק, המסורת ורצון הבוחר אני חושב שהמועמד שאנחנו ממליצים עליו, שמעון פרס, הוא המועמד שעל פי שלושה קריטריונים אלה ראוי שיזכה להמלצתך". חברת המפלגה עדנה סולודר תמכה בדבריו ואמרה: "אני רוצה לחזק את הבקשה וההכרה שלנו ואנו מקווים שאתה אכן תטיל את הרכבת הממשלה על ראש הסיעה הגדולה. רוב מאד ברור הצביע למערך בראשות שמעון פרס ואנחנו מקווים שאכן תוטל עליו הרכבת הממשלה".

"אני מודה לכם גם על המאמץ וגם על הטיעונים העניינים החשובים", ענה להם הרצוג. "אני רוצה להבהיר כפי שהבהרתי אתמול, שאני לא בא במקום אף אחד, ואני לא מנסה להיות מתווך. אבל בעניין זה מה שדחף אותי היה האווירה בציבור. יש תחושה שעומדים ערב אסון וצריך לעשות משהו. לכן התחושה היא שיותר קל לנקוט בצעדים החריפים שמתבקשים באמצעות ממשלה רחבה ככל האפשר, נקרא לזה ממשלת אחדות לאומית או כל שם אחר".

בהמשך ביקש לוודא כי מוסכם על המערך שיפעלו תחילה להקמת ממשלת אחדות אם יטיל עליהם לבצע זאת: "אני מבין שאם אני מטיל על המועמד של המערך שהוא יהיה מוכן ונכון לפתוח מיד בהליכים של הקמת ממשלת אחדות לאומית. האם אני צודק בזה"? " בפירוש", השיב לו  חיים בר-לב.

הרצוג הקשה ושאל אותם לעמדתם בנוגע להצטרפות לממשלה תחת הליכוד: "והיה אם לאחר כל הוויכוחים וכל הבירורים יתבהר מצב שהעדיפות היא בידי הליכוד, מה תהיה עמדתכם לגבי ממשלת אחדות לאומית תחת הליכוד?". "אני רואה בהנחה כזאת די היפותטית במצב שאני מכיר אותו, ואני מעריך שאתה לא תגיע למסקנה הזאת", ענה לו חיים בר לב. "אבל אם אנחנו מניחים הנחה כזאת ואתה תטיל על שמיר והוא יזמין אותנו לשיחות - בוודאי שנלך".