עמי אילון תוקף: "השב"כ מבדיל בין טרור יהודי לפלסטיני"

בריאיון למהדורת "שישי", ראש השב"כ לשעבר יורה לכל הכיוונים: המהפכה המשפטית, הירי בכפר בורקה, ו"מכבסת המילים" שמאפיינת את התרבות הישראלית בכל הקשור לטרור יהודי. "יגאל אמיר, גדול הטרורוסטים של המאה ה-20, מעולם לא כונה טרוריסט - אפילו לא על ידי התקשורת". על רה"מ נתניהו: "קיבל החלטה, והממשלה הזו היא יציר כפיו כדי להימלט מאימת הדין"

זמן צפייה: 08:47

ראש השב"כ לשעבר עמי אילון התראיין היום (שישי) לחדשות 13, ודיבר על המהפכה המשפטית, ההתקפות עליו מצד חברי הקואליציה, והירי בכפר בורקה, בו נהרג קוסאי מעטאן בן ה-19. "מעולם לא ראינו התקפות כאלו על ראש שב"כ מצד חברי כנסת בקואליציה", אמר אילון, "השתיקה של נתניהו בנושא מביכה וחמורה מאוד. אני אישית לא מבין את השתיקה, וגם לא שתיקתו את זו של אבי דיכטר, שכיהן גם הוא כראש השב"כ - ונלחם בטרור היהודי יותר מכל אדם אחר ישראל".

לאילון, שגם כיהן בעבר כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה, יש תוכחות קשות על התנהלות מוסדות המדינה במקרה הירי בבורקה. "כשבוחנים את הסיטואציה, ברור מה קרה. החיכוך החל רקע פלישה או כניסה לא מורשית של מתנחלים לאותה קרקע. שב"כ לא לא חוקר יהודים מתנחלים כפי שהוא חוקר פלסטינים - וזה היה נכון תמיד. האבחנה בין טרור יהודי לטרור פלסטיני היא לא חדשה, אבל היא הולכת ומעמיקה. בממשלה הנוכחית זה מורגש וקיצוני במיוחד. היא הפכה באופן מוחלט את המושגים: הנבל הופך לגיבור, הגיבור הופך לנבל וכך מתנהל הדיון הציבורי".

עוד הוא אמר: "הדברים שאומרים חברי הקואליציה מחלחלים לבתי המשפט. יגאל אמיר, גדול הטרורוסטים של המאה ה-20, מעולם לא כונה טרוריסט על ידי הציבור והתקשורת במדינה. מכבסת המילים הזו היא ראי לתפיסה תרבותית של החברה הישראלית, המושפעת מפוליטיקאים, ומחלחלת לבתי המשפט. בית המשפט העליון מחליט להרוס בית של טרוריסט פלסטיני ולא של טרוריסט יהודי".

Whatsapp Image 2023 08 09 At 1
אלישע ירד, החשוד ברצח פלסטיני בכפר בורקה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, אילון נשאל שאלה שמסקרנת רבים בעת האחרונה - האם ראש הממשלה בנימין נתניהו "איבד שליטה" על הקואליציה שלו והוא למעשה מובל, או שהוא מנהל את ההפיכה המשפטית מא' עד ת'. "הטיעון שנתניהו נגרר ו"חלש" הוא טיעון ובעייתי. רה"מ קיבל החלטה, והממשלה הזו היא יציר כפיו שיצר על מנת להימלט מאימת הדין - הוא מוכן לשלם מחירים קיומיים בשביל זה. אני לא חושב שראש הממשלה לא מבין את המחירים הקיומיים, הכלכליים והמדיניים שאנחנו משלמים בתהליך שהוא מוביל בעצמו - הרי הוא מינה את לוין להיות שר המשפטים".