בקהילה הגאה נערכים למחאה: "נתניהו, זה בידיים שלך"

זעם בעקבות אמירותיהם של חברי הכנסת סטרוק ורוטמן בנוגע לסירוב מתן שירותים על בסיס אמונה דתית: גורמים בקהילה הגאה פנו לגופים גדולים במשק על מנת לדון במחאה אפשרית נגד החוק - בדומה לשביתה ב-2018. אחד המועדים שנשקלים: יום השבעת הממשלה

זמן צפייה: 04:59

בציבור הישראלי כולו, ובקהילה הגאה בפרט, גוברת הביקורת על התיקון לחוק האפליה, אחרי שהיום (ראשון) חברי הכנסת אורית סטרוק ושמחה רוטמן הביעו תמיכה בסירוב מתן שירותים לאוכלוסיות שונות על מנת למנוע פגיעה באמונה דתית. במהדורה המרכזית פורסם כי בקרב ארגונים של הקהילה הגאה מתארגנת מחאה בעזרת תמיכה ציבורית של גורמים מחוצה לה, כגון כמו אמנים שונים. גורמים בקהילה שיגרו מסר לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ואמרו: "זה בידיים שלך".

ברקע הדיון הציבורי על פגיעה בזכויות אדם ואזרח, ולנוכח הקמת הממשלה המסתמנת של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, הארגונים הגדולים והמשמעותיים בקהילה הגאה, לדוגמה האגודה למען הלהט"ב נפגשו עם עשרות חברות במשק הישראלי - חלקן גדולות וחזקות - כדי לדון על זכויות הקהילה.

נזכיר כי במחאה בשנת 2018 שבתו חברי הקהילה במשק הישראלי, וחברות גדולות תמכו בהם ויצאו בקמפיין תמיכה. ייתכן כי הגורמים המעורבים מכינים את הקרקע לאירוע נוסף מסוג זה, ואחד המועדים שעליהם מתקיים דיון הוא יום השבעת הממשלה. ההתנגדות לחוק עליה הצהיר נתניהו מוקדם יותר היום, לא תועיל במקרה והחוק יעבור, מכיוון שהסעיף יאפשר את האפליה.

חברת הכנסת אורית סטרוק
חברת הכנסת אורית סטרוק | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר היום חברת הכנסת המיועדת למשרד למשימות לאומיות אורית סטרוק אמרה בריאיון ברשת ב' כי "רופא או רופאה שצריכים לתת טיפול כזה או אחר שנוגד את אמונתם הדתית, כל עוד יש מספיק רופאים אחרים שיכולים לתת את השירות הזה – אין לכפות עליו".

סטרוק התייחסה לתיקונים שבציונות הדתית מעוניינים לעשות לחוק, ואמרה: "בבסיס, חוקי איסור האפליה לא נועדו כדי להגיע למקרים מוזרים כפי שקורה היום, אבל משפטנים הביאו אותנו עד הלום". סטרוק הסבירה כי התיקונים נוגע מבחינתם לשלושה היבטים: לאפשר הפרדה מגדרית באירועים בהם הציבור מעוניין בכך באופן שלא ייחשב כאפליה, בניית שכונות מגורים לציבור הדתי, באותו אופן שכיום בונים עבור ציבור ערבי בדואי או חרדי, כך לדברי סטרוק, והאחרון "נוגע לחופש של אדם להימנע מפעולות שנוגדות את אמונתו ואת ההלכה שהוא מחויב אליה".

הנשיא יצחק הרצוג בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים
''אסור לגרור את צה''ל לשדה הפוליטי''. הנשיא הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הנשיא יצחק הרצוג גינה את הדברים: "מצב שבו אזרחיות ואזרחים בישראל חשים מאויימים בשל זהותם או אמונתם חותר תחת ערכי היסוד הדמוקרטיים והמוסריים של מדינת ישראל. "האמירות הגזעניות שנשמעות בימים האחרונים נגד קהילת הלהט"ב ובכלל נגד מגזרים וציבורים שונים – מדאיגות ומטרידות אותי מאוד", הוסיף הנשיא.

עוד אמר הנשיא, כי "מדינת ישראל תקיים שוויון זכויו​ת חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה - בלי הבדל דת, גזע ומין. כך נכתב במגילת העצמאות ועל כולנו לשמור על כך בכל מחיר וללא פשרות. כל פגיעה בערכי היסוד הללו מסוכנת לעצם חיינו וקיומנו כעם וכמדינה. אני מגנה כל אמירה שמהווה בסיס להדרה או כל תופעה המאפשרת אפליה. אני פועל ואפעל בכל כוחי כנשיא המדינה על מנת למנוע פגיעה בחלקים ואוכלוסיות שונות בציבור".

במהלך היום פרסם ראש הממשלה המיועד שתי הודעות הבהרה שבהן התנער מדבריה של סטרוק. בהודעת ההבהרה השנייה נתניהו אמר: "אני שולל לחלוטין את דבריה של ח"כ סטרוק. לא ניתן להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם של אזרחי ישראל. במדינה שאני אוביל לא יהיה מצב שאדם, בין אם הוא להט"ב, ערבי או חרדי או כל אדם אחר - ייכנס לבית מלון ולא יקבל שירות; ייכנס לרופא ולא יקבל שירות. זה לא קרה ב-15 שנות כהונתי כראש הממשלה וזה לא יקרה גם עכשיו".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף, יותר מ-200 רופאים ורופאות בכירים, מנהלי מחלקות בהווה ובעבר, ורופאים מהקהילה, פנו במכתב לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, וטענו כי "ישראל הדמוקרטית נמצאת בפני קריסת מערכות כללית".

פרופ' משה הדני, מומחה בנוירוכירורגיה ומיוזמי המכתב, הוסיף: "שום מדיניות ואף ממשלה לא תמנע מרופאים לעשות את עבודתם ולהציל חיים ללא הבדל דת, מין גזע לאום או נטייה מינית. בתי החולים היום מהווים מראה של החברה הישראלית ועובדים בהן אלפי רופאים רופאות מתמחים ומתמחות מכל הדתות והמגדרים – ביום שבו רופאים יחליטו לתת שרותים רפואיים בצורה לא שיוויונית זה יהיה יום שחור לרפואה ולדמוקרטיה הישראלית".