הרצוג קורא לחידוש השיחות: "ההסכמות אפשריות, עצרו את הקרע הנורא"

רגע לפני שהחוק לצמצום עילת הסבירות יעלה להצבעה בקריאה ראשונה בכנסת, נשיא המדינה נשא דברים בטקס האזכרה לבנימין זאב הרצל, וטען כי בנושא עילת הסבירות ההסכמה בת השגה. "זו החמצה בקנה מידה היסטורי. העם מצפה שתתעשתו, ומהר"

זמן צפייה: 02:21

נשיא המדינה יצחק הרצוג השתתף היום (ראשון) בטקס האזכרה הממלכתי לבנימין זאב הרצל, והתייחס למחלוקת החברתית בעניין המהפכה המשפטית ובעתידה של ההידברות בין הקואליציה והאופוזיציה. "ההסכמות אפשריות, עצרו את הקרע הנורא", אמר הנשיא.

"אנחנו בעיצומם של ימי בין המצרים. ימים שבהם הזעקה ברורה – נגד שנאה, קיטוב ופלגנות, ובעד ה-יחד הישראלי", אמר הרצוג, ואמר כי אלה "ימים שמחייבים אותנו לנהוג בכובד ראש ובאחריות, בסוגיות שמשפיעות באופן ישיר על אחדות ישראל ולכידות החברה הישראלית".

"אני לא חושב שיש מישהו בישראל שצופה בחדשות, או מסתכל סביבו ברחוב, בשולחן השבת, במקום העבודה, ברשתות החברתיות או בקבוצות הוואטסאפ – וחושב שקורה כאן משהו טוב בחברה הישראלית", אמר. "משפחות נקרעות. שכנים וחברים הופכים מאוהבים לאויבים. כולנו מכירים את הדוגמאות ההיסטוריות מהימים האלה בדיוק במעגל השנה שלנו, אבל זו לא היסטוריה – ה"כאן ועכשיו" שלנו מדבר בעד עצמו. המציאות המטלטלת והמסוכנת הזאת מתרחשת לנו מול העיניים".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

"אני אומר לכם – כל כך הרבה אנשים פונים אלי, לא רק מהציבור הרחב – גם מהשדה הפוליטי – מכל עבריו ואומרים את אותן מילים: איזה פספוס. איזו טרגדיה. וזה נכון! אני אומר לכם – ההסכמות אפשריות; בוודאי בנושא הספציפי של עילת הסבירות. ההסכמה בת השגה. ובכל זאת, אף אחד לא מוכן לשבת ולדבר - עכשיו, ללא תנאים. זו החמצה בקנה מידה היסטורי. אני שואל את נציגינו בממשלה ובכנסת: זה שווה את זה? זה באמת שווה את זה? המספרים, הנתונים, הסקרים והדיונים – משקפים צורך ציבורי אמיתי וגדול בהידברות והסכמה. זה ברור כשמש".

לבסוף סיכם הנשיא, והעביר את המסר שלו: "זה הרגע להתאמץ – יחד. זה הרגע לחשוב על מה שמעבר. זה הרגע לחשוב על ההשלכות. שחררו את האגו, צריך להמשיך לדבר. עצרו את הקרע הנורא, העם מצפה שתתעשתו, ומהר".

Whatsapp Image 2023 02 28 At 1
חיילים מהיחידה המבצעית של 8200 | צילום: משה שי, פלאש 90

נזכיר כי במכתב שנשלח הבוקר לשר הביטחון יואב גלנט, לרמטכ"ל הרצי הלוי, לראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה ולתא"ל י', מפקד יחידת 8200, מעל ל-1,000 מבוגרי ובוגרות היחידה מתריעים כי יפסיקו להתנדב לשירות מילואים אם יאושר בקריאה ראשונה החוק לצמצום עילת הסבירות. "אנו עומדים בגאון ומודיעים שלא ניתן את ידינו למעשי האיוולת של הממשלה המכהנת", כתבו והוסיפו: "קוראים לממשלת ישראל לעצור לאלתר את המהלכים הדיקטטוריים".

"בחודשים האחרונים מקדמת ממשלת ישראל מהלכים שונים שיש בהם להפוך את ישראל מדמוקרטיה ליברלית לדיקטטורה חשוכה", כתבו בפתח מכתבם, "כבר קראנו בעבר להידברות ולהגעה להסכמות רחבות בנושאים שעל הפרק, אולם לצערנו לא רק שההידברות בבית הנשיא לא עלתה יפה, אלא שההפיכה המשטרית מתקדמת וכבר מחר  עתידה הכנסת להצביע על ביטול עילת הסבירות, מהלך שיפגע משמעותית בעצמאותה של הרשות השופטת ויאפשר לרשות המבצעת לפעול ללא מגבלה".

עוד הוסיפו: "לכן בכוונתנו, יחד עם מתנדבי מילואים רבים בחילות וביחידות בצה"ל אחרות, לחדול מלהתנדב לשירות מילואים עם העברת הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות בקריאה ראשונה", סיכמו, "מכובדינו, אנו קוראים לכם להשמיע את קולכם ולהבהיר את הנזק הטמון במהלכים אותם מקדמת ממשלת ישראל ליכולת של צה״ל ושאר הגופים למלא את תפקידם הקריטי בהגנה על אזרחי מדינת ישראל, כשם שעשיתם בעבר".