בכיר באמירויות: מצפים שההסכם יסיר כל מכשול לרכישת מטוסי F-35

אנואר גרגאש ציין שלמדינה המוסלמית יש בקשות לגיטימיות שהוגשו במשך שנים לרכישת המטוסים, וכי הן קדמו להסכם הנורמליזציה עם ישראל. עוד אמר כי השגרירות תהיה בת"א: "זה אמור להיות ברור"

זמן צפייה: 04:42

ההסכם עם איחוד האמירויות: ברקע הסערה סביב האפשרות של עסקת מכירת מטוסי F-35 מארה"ב לאיחוד האמירויות, שר המשרד החוץ של המדינה המוסלמית, אנואר גרגאש, ציין כי הבקשות לרכישה הגיעו לפני העסקה עם ישראל. גרגאש הוא אחד מאשי המפתח בהקשר ההסכם עם ישראל.

לטענתו, יש למדינה בקשות לגיטימות שהוגשו במשך שנים לרכוש את המטוסים, וציין כי העסקה עם ישראל צריכה "להסיר כל מכשול" בדרך לעסקה שכזו. כמו כן, הוא הבהיר כי השגרירות האמירטית תהיה בתל אביב, ולא בירושלים: "זה אמור להיות ברור".

לכתבות נוספות בנושא >> 

טראמפ: בוחנים מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות

מכירת המטוסים לאמירויות: השיחה החשאית מלשכת רה"מ למפקד חי"א

רה"מ מבהיר: "אין כל הסכם למכירת נשק לאמירויות – גם לא סמוי"

אנואר גרגאש, שר במשרד החוץ של איחוד המאירויות
אנואר גרגאש, שר במשרד החוץ של איחוד המאירויות | צילום: רויטרס

כזכור, נתניהו הכחיש אתמול כי ההבטחה של ממשל טראמפ להסיר את האמברגו על נשק מתקדם היא ששכנעה את שליט הנסיכויות לתת את הסכמתו לנרמול היחסים בין האיחוד לבין ישראל, אולם אמש נודע כי כבר בתחילת חודש יוני, היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת התייעץ עם מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין באשר למכירת ציוד מתקדם במזרח התיכון - באופן כללי.

בן שבת, כך מתברר, לא פנה כמקובל ללשכת שר הביטחון - שם אמורים לאשר שיחה כזו בין הצדדים. היועץ לביטחון לאומי הציג לנורקין את השאלה הכללית "האם ישראל מתנגדת למכירות של מטוסי F-35 במזרח התיכון?". מפקד חיל האוויר השיב לו כי ישראל מתנגדת באופן מסורתי למכירה כזו.

מטוס F-35 אמריקני
מטוס F-35 אמריקני | צילום: רויטרס

בן שבת לא הסביר, כאמור, לנורקין את ההקשר של הפנייה אלא רק סיפר לו כי יש מגעים עם וושינגטון על כך שהיא מעוניינת למכור מטוסים כאלה במזרח התיכון. נורקין, שייתכן כי כלל לא הבין את משמעות השיחה, לא עדכן את הרמטכ"ל אביב כוכבי וגם לא את שר הביטחון בני גנץ בדבר קיומה של השיחה. דובר צה"ל סירב להתייחס לפרטים.

הלילה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ סיפר במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי ממשלו בוחן מכירה של מטוסי החמקן המתקדמים F-35 לשלטון באבו דאבי. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", המגעים בין המדינות מתקדמים מאוד.

במסיבת העיתונאים אמר הנשיא האמריקני כי "לאיחוד האמירויות יש להם את הכסף לשלם על כלי הטיס - הם רוצים להזמין כמה מטוסי F-35. זה המטוס הכי טוב בעולם. הם עשו התקדמות אדירה לשלום במזרח התיכון".