גנץ: פשרה על הסבירות - רק בהסכמה; הליכוד: "תרגיל סרק"

יו"ר המחנה הממלכתי נשא הערב דברים וקרא לראש הממשלה "להתכנס עוד הערב בבית הנשיא ולדון על מתווה מוסכם בנוגע לעילת הסבירות". גנץ הוסיף ואמר כי הוא "מודאג, אנחנו בדרך לחורבן". בליכוד הגיבו: "אם הוא באמת רוצה הידברות ופשרה - הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב"

זמן צפייה: 11:23

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פנה הערב (רביעי) בהצהרה לראש הממשלה בנימין נתניהו, וקרא לו "להתכנס עוד הערב בבית הנשיא ולדון על מתווה מוסכם בנוגע לעילת הסבירות". לדברי גנץ, "אסכים לפשרה בנוגע לסבירות - בתמורה להסכמות בהמשך". בליכוד הגיבו לאחר זמן קצר על הדברים: "אחרי שגנץ דחה כל הצעת פשרה בבית הנשיא ופוצץ את השיחות ללא סיבה, קיווינו לשמוע ממנו הצעה רצינית. לצערנו קיבלנו עוד תכתיב. אם גנץ באמת רוצה הידברות ופשרה הוא מוזמן ללשכת ראש הממשלה עוד הערב. במקום תרגילי סרק, גנץ חייב לדרוש מחבריו לאופוזיציה להתייצב עוד הערב באופן נחרץ נגד הסרבנות שמסכנת את הביטחון של כל אזרחי ישראל".

בפתח דבריו אמר גנץ: "הימים הנוראים הקדימו. אנחנו נמצאים ערב תשעה באב, בסכנת חורבן. המצב הביטחוני הוא המאתגר ביותר שידענו מאז מלחמת יום הכיפורים. סכנת מלחמה אמיתית - בזירות קרובות ורחוקות. הטרור מכה ברחובותינו ואויבינו מקבלים מסר שגוי ששוחק את ההרתעה. כרמטכ"ל וכשר ביטחון לשעבר, אני מסתכל לכם בעיניים ואומר: אני מודאג מאוד. זו סכנה ברורה ומיידית.

"אנחנו צריכים לדאוג לצה"ל ולכשירות המבצעית. אני קורא לכל המשרתים - המשיכו להתנדב ולשרת. לא רק הביטחון נפגע. גם עוצמתנו המדינית. אני מברך את נשיא המדינה על נאומו החשוב בארה"ב, ולצד זאת כולנו שמענו את הדברים שאומר הממשל. אני אומר לכם: ישראל לא יכולה לאבד את נכסיה האסטרטגיים. לצד כל אלה - יוקר המחייה מאמיר, הפשיעה והרציחות גובים קורבנות. ומעל הכול - החוסן הפנימי והכוח של ישראל נפגע".

ח''כ בני גנץ
ח''כ בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד אמר גנץ:  "לכן, אני מבקש, לפנות קודם כל לרוב הציבור הישראלי שרוצה בהסכמה רחבה. אלו שחושבים שנכון לקיים רפורמה אמיתית, אך חוששים מהפיכה משטרית. אלו שדואגים שגם הסכמה על עילת הסבירות, לא תעצור את המשך הקרע, והטלטלה, שאחריה יגיע מינוי שופטים פוליטיים, התגברות, פיטורי היועמ"שית ועשרות חוקים שיאיימו על אופיינו. אני מבקש לפנות גם לאלו שהצביעו עבור הממשלה ורוצים לראות את ההתקדמות במימוש החקיקה, אך מעוניינים שהדבר יעשה בהסכמה רחבה בעם. מדינת ישראל חייבת פתרון מוסכם שיביא יציבות לצה"ל, לכלכלה, לחברה. אסור שניקרע כל פעם מחדש בכל פרק במהפכה. לכן, אני מניח הערב תשתית בסיסית לחילוץ מדינת ישראל, שתחזיר אותנו לעסוק באתגרים העצומים שבפנינו - ביחד.

"עוד הערב נתכנס בבית הנשיא, ונדון במציאת מתווה מוסכם לעילת הסבירות, באופן שלא יפתח צוהר לשחיתות וישמור על עקרונות הדמוקרטיה. כל זאת תחת עיקרון העל שהסכמה מותנית בהסכמה. זהו גם התנאי הבסיסי להידברות - שראש הממשלה יתחייב במעמד נשיא המדינה ובגיבויו שאם נגיע להסכמות, מעתה והלאה מהלכים משפטיים ומשטריים, יעשו אך ורק בהסכמה רחבה, ובכלל זאת כל מרכיבי החקיקה שנידונו בבית הנשיא. לא תקודם ולא תהיה חקיקה נוספת ללא הסכמה רחבה. אני קורא לנתניהו ולכלל חברי הבית האחראיים – יש לכם חובה לאומית לקבל את ההצעה. לרוב העם שמתנגד להפיכה וחושש מהשיח אני אומר – גם לי אין אמון בנתניהו, אבל על הכף מדינת ישראל. אם נגיע לסיכום והוא ירמה – הוא ישלם את המחיר ויביא למחאה שכמוה לא נראתה. עלינו לזכור, המטרה שלנו היא שמירה על הדמוקרטיה, ביטחון ישראל ואחדות כל העם, וכל החברה הישראלית על כלל מרכיביה. ולכן בעת הזו, נדרשת מנהיגות אחראית שתשים את ישראל לפני הכל, ואני מקווה שזו תימצא".

Whatsapp Image 2023 06 02 At 2
לוין ונתניהו בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גורמים בסביבת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמרו: "כל פשרה בעניין הסבירות היא כניעה לסרבנות, לאנרכיה, לאהוד ברק ויאיר גולן. פשרה תעודד את המשך המרי. אין לממשלת הימין מנדט להיכנע לסחיטה".

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, הגיבה גם היא לדבריו של ח"כ בני גנץ: "אסור לנהל עם נתניהו שום הידברות על חוקי ההפיכה המשטרית. על גנץ להודיע לנתניהו שאם החוק לביטול עילת הסבירות עובר, הדלת להידברות נטרקת באופן סופי".

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, "כוח קפלן", הגיבו להצהרת גנץ: "קוראים לכל האזרחים והאזרחיות לצאת ולמחות מחר בערב ולהציל את המדינה. רק מחאה עיקשת ונחושה תמנע דיקטטורה. הגיעה השעה שגנץ יפנים שנתניהו הוא שקרן בן שקרן שרוצה להפוך את ישראל לדיקטטורה מסוכנת. לא יהיו פשרות על חצי דמוקרטיה, ולא נאפשר בשום צורה פגיעה בדמוקרטיה ופשרה שתכליתה תחילת הדיקטטורה בשיטת הסלמי".