לבני: "מערכת משפט פוליטית אינה דמוקרטיה, רוצים לדרוס אותנו"

שרת המשפטים לשעבר, ציפי לבני, התראיינה למהדורה המרכזית והתייחסה ל"רפורמת המשילות" של שר המשפטים לוין, ולהשלכות שלה על הדמוקרטיה. "הוא רוצה להפוך את מערכת המשפט לזרוע הארוכה של הממשלה. הם חושבים שהרוב יכול לרמוס"

זמן צפייה: 06:13

שרת החוץ לשעבר ציפי לבני, שכיהנה בעבר גם כממלאת מקום ראש הממשלה וכשרת המשפטים, התראיינה הערב (חמישי) למהדורה המרכזית של חדשות 13, והתייחסה ל"רפורמת המשילות" של שר המשפטים יריב לוין, ולהשלכות שלה על הדמוקרטיה הישראלית.

"יש שינויים שהם לגיטימיים ומה שקורה עכשיו - לא לגיטימי", גרסה לבני. "מה שאנחנו רואים זו השתלטות של פוליטיקאים חסרי הבנה שבדמוקרטיה - יש זכויות לאזרח, פוליטיקאים שחושבים שהרוב יכול לדרוס את הכל, שרוצים להשתלט פוליטית על מערכות המשפט ואכיפת החוק. הם לא רוצים שיבקרו אותם, שיבחנו אותם והם לא רוצים שיהיה גוף שיעמוד בצד האזרח ויגן עליו", הוסיפה.

לדבריה, "יריב לוין רוצה להפוך את מערכת המשפט לזרוע הארוכה של הממשלה. מערכות משפט פוליטיות אינן דמוקרטיה". עוד לבני אמרה: "הפוליטיקאים היום מחזיקים בשניים מתוך שלושת הבסיסיים שעליהם ניצבת הדמוקרטיה: הממשלה והכנסת. הדבר היחיד שניצב ממול, שיכול לפקח, שיכול להציב קווים אדומים - זה בית המשפט".

Whatsapp Image 2022 12 05 At 0
בית המשפט העליון בירושלים

בהמשך, טענה לבני כי חלק מחברי הממשלה הנוכחית "לא מכירים בזכויות. הם חושבים שהרוב יכול לרמוס". לדברי לבני, "אותם אנשים, שתומכים ברפורמה, שלא הצביעו למחנה שלי, הם אלו שמחר בבוקר עשויים לפנות לבית המשפט העליון שיסייע להם".

לבני סירבה להתייחס לשאלה כיצד הייתה פועלת לתקן מערכת המשפט, והדגישה כי "יש כאן מאבק, ומבחינתי, בבחירה בין הבכי והנהי על משילות ועל משפטיזציה של המערכת הפוליטית, אני מעדיפה את הבכי והנהי על פוליטיזציה של מערכת המשפט, כי כשיש מערכת משפט פוליטית - אין דמוקרטיה, יש מדינות מסוג אחר". לבני סיימה את דבריה באומרה: "הם רוצים לדהור, בלי רמזורים, בלי עיכובים, בלי שוטרים, בדרך לדרוס אותנו".