אין תיאום? גנץ על התנאי של לפיד: "לא דיברנו על 60 יום"

יו"ר המחנה הממלכתי טוען כי הוא לא מצטרף לתנאי של לפיד לעצור את החקיקה בנוגע למהפכה המשפטית למשך 60 יום: "אני בעד עצירה כוללת ומקיפה, אבל אנחנו לא מתאמים כל משפט". אתמול הציג ראש האופוזיציה את דרישותיו: עצירת החקיקה לחודשיים והקמת צוות בראשות הנשיא

לפיד וגנץ
לפיד וגנץ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר הבוקר (חמישי) בריאיון לרזי ברקאי בגל"צ כי הוא לא מצטרף לתנאי של לפיד לעצור את החקיקה ל-60 יום: "אני בעד עצירה כוללת ומקיפה. לפיד ואני לא דיברנו על נושא ה-60 יום, אבל אנחנו לא מתאמים כל משפט. אנחנו מעת לעת משוחחים ומסכימים שאנחנו לא יכולים לאפשר את שינוי המשטר בישראל".

לאחר מכן, בהודעה שפרסם, אמר גנץ: "אני קורא לכולם לעצור. ‏להיכנס לחדר ביחד עד שייצא עשן לבן, עד שנגיע להסכמות שימנעו מהעם שלנו להיקרע מבפנים. עוצרים חקיקה, עוצרים משחקי האשמות - פשוט עוצרים. העם שלנו צריך ורוצה את זה ואנחנו חייבים לו את זה. זאת האחריות שלנו בתור מנהיגים. עוצרים עצירה מוחלטת, ומדברים".

דבריו של גנץ באים בעקבות נאומו של ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד אתמול במליאת הכנסת, שבו התייחס למהפכה המשפטית ולחקיקה: "כדי לקדם הידברות לאומית, כדי שלא נקרע לשני עמים, אני מניח כאן על השולחן איך נראה הליך תקין. נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה. 74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם זה ייקח עוד כמה שבועות".

Whatsapp Image 2023 02 15 At 2
השר לוין, ח''כ רוטמן ורה''מ נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לדברי לפיד, "ב-60 הימים האלה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון לאומי, שיתחיל קודם כל ביצירת תשתית מקצועית. הנשיא יזמין אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון "תכלית", ואת המכון למדיניות העם היהודי, מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה - ויגבש איתם נייר עמדה ראשוני, שישרטט את ההסכמות ואת חילוקי הדעות".

למרות המאמצים של נשיא המדינה יצחק הרצוג להביא למשא ומתן והידברות בין הקואליציה לאופוזיציה בנוגע לרפורמה המשפטית, הקואליציה הודיעה אתמול על דחיית הקראת חלק מחוקי הרפורמה, אך דווקא נדמה שנוצרה התרחקות משמעותית בין הצדדים.

הנשיא הרצוג בנאום לאומה
הנשיא הרצוג בנאום לאומה

נראה כי בשורה התחתונה אם הנשיא הרצוג חשב שהמאמצים שלו לייצר מו"מ בין שני הצדדים, וההיענות של הקואליציה לדחות את הקראת החוקים, יביאו לאיזושהי התקדמות בהידברות - התוצאה נראית הפוכה. יהיו עוד מאמצים לגשר בין הצדדים בהמשך, אך נראה שכרגע פחתו היסוכיים לפריצת דרך עוד לפני הקריאה הראשונה.