אושר קידום החוקים נגד נתניהו: רע״ם הצביעה בעד, ימינה התנגדה

הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה לחוקים שנועדו להגביל כהונת ראש ממשלה ולמנוע מנאשם בפלילים להתמודד לתפקיד • בתום ישיבה סוערת: אושרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון

זמן צפייה: 03:00

הוועדה המסדרת בכנסת אישרה היום (שני) פטור מחובת הנחה לחוק הגבלת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות ולחוק האוסר להטיל את המנדט להרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. מפלגת רע"ם הצביעה עם "גוש השינוי", ואילו מפלגת ימינה התנגדה להצעה, ותמכה בנתניהו.

משמעות החקיקה היא שהחוק יוכל לעלות באופן מיידי לקריאה טרומית, בלי 45 הימים הנדרשים בחוקים רגילים. יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ מאיר כהן, אמר כי "הגיע הזמן לחוקים נכונים וצודקים אלה. הצעת חוק זו היא מימוש הבטחתנו לבוחרים, ולכן נמשיך לקדמה עד נעביר אותה בשלוש קריאות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אסון באיטליה: חמישה ישראלים נהרגו בתאונת רכבל בהרי האלפים

המגעים להקמת ממשלה: לפיד הגיע להסכמות עם גנץ ונפגש עם סער

בלם החירום לא עבד – הכבל נקרע: חקירת האסון בטיול בהרי האלפים

מוקדם יותר, הוועדה המסדרת אישרה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאסון במירון אשר אירע בחודש שעבר, אז 45 בני אדם נמחצו למוות בקברו של רשב"י. ההצעה של מפלגת "יש עתיד" עברה חרף ההתנגדות של חברי סיעות הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית.

ההצבעה בוועדה המסדרת לוותה בצעקות רמות מכיוונם של חברי כנסת שונים, כאשר חלקם אף הוצאו מהאולם בטענה שהפריעו לדיון. ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, למשל, הוצא פעמיים. "כך נראית הדמוקרטיה שמתכננים לנו חברי יש עתיד", כתב רוטמן בהמשך. "חברת הכנסת קארין אלהרר הצליחה בחצי שעה לשבור את כל השיאים שראיתי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

האסון בהר מירון
האסון בהר מירון | צילום: תיעוד מבצעי איחוד הצלה

גם אוריק סטרוק מהציונות הדתית ויעקב אשר מיהדות התורה הוצאו החוצה במהלך הדיון. סטרוק התייחסה לנעשה בכנסת בסדרת ציוצים, כשבאחד מהם טענה: "רק אמרתי 'כך נראית דמוקרטיה נוסח יש עתיד' ו... הופססס - קארין אלהרר זרקה אותי החוצה. אכן דמוקרטיה". 

ח"כ יעקב אשר האשים את יש עתיד ב"צדקנות מעושה", כלשונו, "שכביכול דואגת להרוגי האסון. בבריונות דיקטטורית חסמו דיון בהצעות החוק שלנו לוועדת חקירה ולפיצויים למשפחות ההרוגים שמשוועות לסיוע כלכלי מהיר. השימוש הפוליטי הציני בהרוגי האסון ראוי לכל גינוי, בושה וחרפה".

בתום ההצבעה, נציגי יהדות התורה - שכאמור הצביעו נגד הקמת ועדת חקירה, פנו לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה שדווקא כן תוקם אחת כזו. "הצבענו נגד הצעת יש עתיד כחלק מגוש הליכוד והמפלגות החרדיות - אבל זה היה בניגוד לצו המצפון וללב שותת הדם, נוכח האסון הנורא בו קיפחו את חייהם ארבעים וחמישה קורבנות", הסבירו במכתבם.

ח"כ יצחק פינדרוס וח"כ יעקב טסלר ביקשו מנתניהו שימנע "דיונים מיותרים בכנסת והפיכת הקמת הוועדה לכלי ניגוח פוליטי. הבא עוד היום החלטה על הקמת ועדה לפי חוק ועדות חקירה שתבחן את הטעון חקירה ותבדוק את הטעון תיקון, למען הסדרת המקום מבחינה הלכתית, הנדסית ובטיחותית, תוך התייחסות ורגישות לקדושת האתר ולחשיבותו".