הרצוג על ההידברות: "זה לוקח זמן, לא גוררים רגליים"

נשיא המדינה אמר בריאיון בכנס הרצליה התייחס למו"מ בנוגע למהפכה המשפטית: "בניגוד לכל מיני ספינים, הדיונים מעמיקים מאוד. אף אחד לא מוכר את ערכי היסוד של המדינה". על האלימות הגואה בחברה הערבית "איום אסטרטגי על החברה הישראלית, להתמודד עם זה כמו עם ארגוני טרור"

הנשיא יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר (שני) בריאיון בכנס הרצליה לאלימות בחברה הערבית - ולמעשי הרצח שגבו עד כה כ-80 קורבנות מתחילת השנה: "מדובר באיום אסטרטגי על כלל החברה הישראלית שמחייב טיפול יסודי. צריך להבין שמדובר בארגוני טרור ולהתמודד עם זה באופן דומה".

על שיחות ההידברות בנוגע למהפכה המשפטית אמר הנשיא: "מדובר בתהליך שנוגע לשורש התפקוד שלנו כמדינה דמוקרטית, שהיא רב-תרבותית והיא גם מדינת לאום של העם היהודי. התהליך לוקח זמן. אף אחד לא גורר רגליים. בניגוד לכל מיני ספינים, הדיונים האלה מעמיקים מאוד. גם המנהיגים הרלוונטיים מחויבים לצורך להגיע להבנות רחבות ואנחנו עושים מאמץ גדול מאוד".

"לא תמיד הכול חייב להיות במליאה או בדיון פתוח", הוסיף הרצוג, "יש דיונים גם בחדרים סגורים בכל משא ומתן. אף אחד לא מוכר את ערכי היסוד של המדינה, אלה דיוני עומק על גבולות הגזרה בין רשויות. כך צריך להיות, כי 75 לא עסקנו במבנה חוקתי ובקביעת גבולות הגזרה של שחקנים שונים בזירה הזאת. זה לגיטימי – ובלבד שנשמור על הדמוקרטיה הישראלית".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הרצוג נשאל גם על אי-ההסכמות בשיחות ואמר: "זה לא משחק סכום אפס. אמרתי שיש סיכוי עוד לפני שהמשבר הגיע לשיאו. מתחייבים דיוני עומק משמעותיים. בכל מערכת יש גלגלי שיניים שפועלים. אמרתי כבר כמה פעמים שאני לא נאיבי, אני אופטימי, כי האלטרנטיבה הרבה יותר חמורה ומסוכנת. לעומת זאת, אם נגיע להבנות אפשר רק לדמיין כמה זה יחזק את המדינה וכמה זה יכול לאפשר לה להגיע לעוד 75 שנה בצורה יציבה שמאפשרת גם התפתחות חברתית נאותה.

"אני רואה יתרון עצום בכך שיש שיח ציבורי ער, הפגנות ומחאות – מכאן ומכאן. זה מקור לגאווה למדינתנו שההפגנות האלה מביאות לידי ביטוי שיח דמוקרטי עז. אני יכול להגיד שאני משוחח עם לא מעט היסטוריונים בעולם שרבים מהם רואים בכך הזדמנות ולא נקודת שפל. אולי זה הרגע וטוב שזה קורה עכשיו ולא עוד 30 שנה. אני נגד לחלק ציונים לקבוצות שונות. אני בעד לשבת ולהגיד לכולם שכל אחד יביא את מקורות החוזקה שלו לשולחן. הדמוקרטיה בריאה, ומערכת המשפט עצמאית ובלתי-תלויה".