דו"ח המבקר על צוק איתן: ההחלטה בדבר הפרסום נדחתה

הוועדה לביקורת המדינה דחתה זמנית את ההחלטה בדבר פרסום דוח המבקר בעניין הטיפול במנהרות במבצע צוק איתן

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת החליטה היום (שלישי) לדחות לשבוע הבא את ההחלטה בדבר הסרת החיסיון ופרסום דוח מבקר המדינה העוסק בסוגיית המנהרות במהלך מבצע צוק איתן. יו"ר הקואליציה דוד ביטן הכחיש במהלך הדיון כי בקואליציה התנגדו לפרסום הדוח. "ראש הממשלה אמר לי לפני מספר חודשים שלא נתנגד לכך", טען ביטן. "זה היה ספין של האופוזיציה".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

ביטן התייחס לדברים שאמר אתמול יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שכיהן אף הוא כחבר בקבינט בימי המבצע. לפיד אמר אתמול במהלך ישיבת סיעתו כי "אסור ששיקולים פוליטיים יהיו גורם שימנע את פרסום הדוח" וכי "לשכת ראש הממשלה חוששת מחשיפתו משום שכעת יוודע שהגרסה שנמסרה לציבור לא הייתה גרסת אמת".

יו''ר הוועדה קארין אלהרר
יו''ר הוועדה קארין אלהרר | צילום: (פלאש 90)

בתגובה קרא לו ח"כ ביטן לחשוף מי אמר לו כי מופעלים לחצים על חברי הוועדה לפעול לאי חשיפת הדוח. "אני הייתי בעד הפרסום", הוסיף ביטן. "היתה לי ביקורת על מבקר המדינה שהחליט לפרק את זה ל-4 חלקים. ראוי להוציא הכול בפעם אחת, ולא כל פרק בנפרד לתקשורת. ראש הממשלה דובר אמת תמיד. יש לי ביקורת על כך שהטיוטות יוצאות אחר כך בידיעות לתקשורת, וצריך לחקור את זה אחת ולתמיד".

חברת מפלגתו של לפיד קארין אלהרר, העומדת בראש הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, אמרה בפתח הדיון כי לאחר עיון בהערות מערכת הביטחון, אין היא רואה מניעה לפרסם את הדוח. "הבחינה תהיה עניינית והדבר היחיד שינחה אותנו זה פגיעה בבטחון המדינה", אמרה. "זה דוח קשה מאד שיש בו ביקורת כבדה על הגורמים הרלוונטיים ואני מקווה שאחרי שנשלים את המדינה נוכל כולנו לקרוא".היא אף הצטרפה לדבריו של ביטן וטענה כי לא היו לחצים שלא לפרסם את הדוח.

"לפרסם את הדוח למען עתיד ילדינו"

בתוך כך, הורים שכולים כינסו מסיבת עיתונאים בכנסת ודרשו לפרסם את הדוח המדובר, וציינו כי על בקשתם חתמו 50 הורים, ללא זיקה פוליטת כהגדרתם. "בחלוף שנתיים מאז המבצע, אנו עומדים כאן בכדי לבקש את פרסום הדוח", אמרה אורית חי, אם שכולה שנשאה דברים במסיבת העיתונאים. "בשנה האחרונה נפגשנו כמה פעמים עם מבקר המדינה. אנו בטוחים שהוא עשה עבודה מקצועית. כעת אנו רואים חובה שמסקנותיו יפורסמו והלקחים יופקו".

''ראש הממשלה דובר אמת'', ביטן
''ראש הממשלה דובר אמת'', ביטן | צילום: (Miriam Alster/Flash90)

"אנחנו קוראים לחברי הועדה לפרסם את הדוח במלואו פרט לחלקים שסווגו על ידי הצנזורה", הוסיפה. " אחרי הפרסום, נבקש לקחת חלק ביישום. אנו מבקשים את הפרסום למען עתידנו ועתיד ילדינו".