הטרור היהודי בשטחים: במפלגות הימין נזהרים מתגובה חריפה

לאחר התגובה החריפה של ראשי מערכת הביטחון, בעוצמה יהודית ובציונות הדתית התקשו לגנות את הפרעות ביו"ש. בן גביר: "מדיניות של איפה ואיפה בין מגזרים"; סמוטריץ': "להימנע ממעשים שפוגעים בהתיישבות". חייל צה"ל נעצר בחשד למעורבות באירוע

זמן צפייה: 06:09

לאחר מספר אירועי התפרעויות של יהודים ביהודה ושומרון, שהגיעו אתמול (שבת) לשיא עם תיעוד של מתנחלים יורים בנשק חם בכפר אום ספא, בו הוצתו רכבים ושדות. ראשי מערכת הביטחון כינו את האירועים "טרור לכל דבר" ואילו במפלגות המזוהות עם המתנחלים והימין לא מיהרו לגנות. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר האשים באכיפה לא שוויונית כלפי המתנחלים והוסיף: "לא לקחת את החוק לידיים". שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "לקיחת החוק לידיים היא רעה". במקביל, חייל צה"ל נעצר בחשד להשתתפות בפרעות באום ספא.

השר בן גביר התמקד בהודעתו בעניין ב"מדיניות איפה ואיפה" שלטענתו אינה שוויונית בין מגזרים שונים בישראל: "לא ייתכן כי יתקפלו בפני אלימות הדרוזים מחד ויגלו יד ברזל כנגד המתיישבים מאידך. לא ייתכן כי בכלי של מעצרים מנהליים ייעשה שימוש רק כנגד מתיישבים, ונגד גורמי פשיעה בחברה הערבית לא". יש לציין כי מעצרים מנהליים בישראל מבוצעים כלפי מי שחשוד בפשיעה לאומנית ולא מיושמים נגד פשיעה פלילית בתוך תחומי הקו הירוק.

פרעות מתנחלים ליד אום סאפא
פרעות מתנחלים ליד אום סאפא

"כנגד המתיישבים מופעלת בדקות אלו ענישה קולקטיבית חמורה שאינה מתקבלת על הדעת", המשיך בן גביר ורק בסוף ההודעה כתב: "לצד זאת, אסור לקחת את החוק לידיים, המענה שמערכת הביטחון צריכה לספק לטרור צריך להיות גבוה ועוצמתי פי כמה - אבל אסור לעבור על החוק".

גם שר האוצר הגיב לדברים ופתח את ההודעה בכך שעל מערכת הביטחןו "לפעול בנחישות גדולה בהרבה מול הטרור ומול הפרות סדר מצד ערבים". לאחר מכן הוסיף השר: "גם במצב המורכב הזה לקיחת החוק לידיים היא רעה, מזיקה ועלולה להביא לאבדן שליטה. אני קורא לכולם להימנע ממעשים שפוגעים בהתיישבות".

פרעות מתנחלים ליד אום סאפא
פרעות מתנחלים ליד אום סאפא

לעומת ראשי מערכת הביטחון שגינו את הפרעות וכינו אותן "טרור לכל דבר", סמוטריץ' כתב כי "הניסיון ליצור משוואה בין הטרור הערבי הרצחני לפעולות נגד אזרחיות חמורות ככל שיהיו הוא פסול. מעצרים מנהליים כנגד מתיישבים הם צעד דרקוני ולא דמוקרטי".

גורמים רבים בימין התרעמו אמש על הבידוק הביטחוני שהוצב ביציאה מהיישוב עטרות שבבנימין, שם חיילי צה"ל בדקו רכבים יוצאים. בקרב תושבי האזור הופצה תמונתו של מח"ט בינמין עם הכיתוב "נכשלת". סמוטריץ' הגיב כי "הענישה הקולקטיבית שמתבצעת בישוב עטרת היא חמורה ומקוממת".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גורמים נוספים בימין כלל לא הגיבו לאירועים, כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו שגינה את התקיפה על תורמוס עייא אך לא הגיב על האירועים אתמול. חברי כנסת בעוצמה יהודית לא גינו את האירועים ובהודעותיהם אף רמזו לתמיכה במעשים.

חברת הכנסת לימור סון הר מלך כתבה כי "אם מערכת הביטחון אינה מסוגלת לספק הגנה בסיסית, אזי נחזה בתופעות של אזרחים הבוחרים להגן על חייהם במו ידיהם". שר המורשת עמיחי אליהו כתב כי הכינוי "אלימות המתנחלים" הוא "קמפיין מתועב, נוטף שנאה".

Screenshot 2023 06 25 073515
ח''כ צבי סוכות בביתו ביצהר צופה על הכפר עוריף | צילום: יש דין

על פי ארגון "יש דין", חבר הכנסת צבי סוכות מהציונות הדתית נצפה אתמול במרפסת ביתו ביצהר כשהוא צופה על הכפר עוריף הסמוך, בעת פרעות נוספות שהתרחשו בו.

אתמול, בהודעה משותפת, פרסמו הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי הודעה חריגה, שבה נאמר: "בימים האחרונים מתבצעות בשטחי יהודה ושומרון תקיפות אלימות של אזרחים ישראלים נגד פלסטינים חפים מפשע. המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי והן גם טרור לאומני לכל דבר, ואנו מחויבים להילחם בהן".