שר המשפטים: אקדם תיקון לחוק הפונדקאות עד סוף השנה

ניסנקורן הצהיר כי יפעל לקדם הצעת חוק ממשלתית, שתשנה את המצב הקיים לפיו גברים יחידים וזוגות הומואים לא יכולים להשתמש בשירות פונדקאות בישראל: "תבטיח שיוויון זכויות בהורות לכל אזרח"

זמן צפייה: 01:16

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, אמר היום (רביעי) כי יפעל לקדם הצעת חוק שתתקן את חוק הפונדקאות. "השיוויון הוא עמוד תווך במדינה דמוקרטית והזכות הבסיסית להורות חייבת להיות שוויונית ללא הבדל דת, גזע, מגדר ונטייה מינית. גם פסיקת בג"ץ תואמת את העיקרון היסודי הזה", הצהיר.

"על מנת לסיים את האפליה בהקדם האפשרי יש לקדם תיקון בחוק הפונדקאות בצורה מקצועית ואחראית - ולא בהצעת חוק פרטית. על כן, בכוונתי להביא הצעת חוק ממשלתית בהסכמה שתבטיח שיוויון זכויות בהורות לכל אזרח עוד בשנת 2020".

עוד בחדשות 13:

אחרי הפרסום בחדשות 13: צו האזור המוגבל באשדוד הוארך ביממה

נציב התלונות על הפרקליטות: החוקרים נחשפו לכל חומרי פרשת הרפז

תושב חיפה נעצר בחשד שדקר את בתו בשנות ה-20 לחייה – מצבה קשה

מחאת קהילת הלהט''ב נגד חוק הפונדקאות
מחאת קהילת הלהט''ב נגד חוק הפונדקאות | צילום: חדשות 13

בפברואר האחרון קבע בית המשפט העליון פה אחד שיש לאפשר לזוגות בני אותו המין ולגברים יחידים בעלי זיקה גנטית ליילוד גישה להסדר פונדקאות בישראל. בית המשפט נתן למדינה שנה לתקן את הסדר הפונדקאות הקבוע בחוק, ובמידה ולא יתוקן - הוא יבוטל.

בנימוקי בג"ץ נכתב כי הוראות הסדר הפונדקאות הנוכחיות, המונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, "פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות של קבוצות אלו, ואינן חוקתיות. פגיעתו של החוק בזכות להורות ובזכות לשוויון היא משמעותית ונזקה רב".

הפגנות הלהט''ב בת''א נגד חוק הפונדקאות
הפגנות הלהט''ב בת''א נגד חוק הפונדקאות | צילום: חדשות 13

עוד צויין בהחלטה כי "החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה 'חשודה', המייחסת מעמד נחות לקבוצה זו, ובכך גלומה פגיעה נוספת, קשה ומשפילה בכבוד האדם על בסיס מגדר או נטייה מינית".

איתי פנקס ארד, שהגיש את העתירה יחד עם עמותת "תמוז", אמר אז לחדשות 13: "ניצחון אדיר אחרי שנים ארוכות של מאבק. זה ניצחון של אלפי ישראלים שמחכים להקים משפחה בישראל

אמיר אוחנה, שר המשפטים דאז, הגיב לפסיקה ואמר כי "למותר לציין שאני תומך בכל ליבי בחופש לפונדקאות גם לזוגות בני אותו המין. באופן עקרוני, אני שמח מתוכן פסיקת ביהמ"ש העליון – התומכת בדיוק בדברים בהם אני מאמין. יחד עם זאת, אני חייב גם להישאר נאמן לעקרונותיי: מי שאמור לקבל את ההכרעות הערכיות בדמוקרטיה, זה הציבור באמצעות נבחריו, כלומר – הכנסת".