ועדת הכספים אישרה: מס שתייה מתוקה ייכנס לתוקפו בתחילת השנה

בנוסף למס שאושר, בוועדה הוחלט להחריג מיץ תירוש וכן מיץ לימון שבו כמות סוכר נמוכה. גובה המס יעמוד על שקל לליטר במשקאות מתוקים ו-70 אגורות לליטר במשקאות דיאטטיים ומיצים טבעיים

20211214123331 Noam7232
יו"ר ועדת הכספים, אלכס קושניר | צילום: נועם מוסקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) את המס על שתייה מתוקה שייכנס לתוקפו בשנת 2022. חברי הוועדה אף קבעו כי 40 מיליון שקלים מכספי המסים יועברו למלחמה בסכרת והשמנה ו-80 מיליון שקלים יושקעו בתוכנית להפחתת צריכת הסוכר.

המס יעמוד על שקל אחד לליטר משקה ממותק ו-70 אגורות מס לליטר משקה דיאטטי או מיץ טבעי - לפני מע"מ. כלומר, על פחית קולה של 330 מ"ל יוטל מס של 33 אגורות ואילו על פחית של דיאט קולה - 23 אגורות. בנוסף, הוחלט בוועדה כי מיץ תירוש יוחרג מהמס וכן מיץ לימון שבו פחות מ-5% סוכר.

יו"ר הוועדה אלכס קושניר אמר כי "אפשר להתעלם מהמצב ומהתחלואה האדירה בסכרת והשמנה בקרב מבוגרים וילדים - אבל אנחנו לא שם. אנחנו במגמה לשפר את המצב ושהילדים שלנו יחלו פחות". שיעור המס יתעדכן אחת לשנה בהתאם למדד המחירים לצרכן. ההכנסה הצפויה מהטלת המס עומדת על 380 מיליון שקלים בשנה.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש מסר בתגובה: "אנו נלחמים במגפה העולמית של ההשמנה והסוכרת במגוון רב של דרכים. המיסוי של המשקאות המתוקים הוא צעד נוסף בקידום אורח חיים בריא ומניעת תחלואה בציבור. אני קורא לציבור לשתות מים, לצרוך מזון בריא ולבצע פעילות גופנית סדירה".