מ"מ יועמ"ש הכנסת: ביטול ההצבעה על ועדת חקירה לצוללות - תקין

עורכת הדין שגית אפק שוחחה עם המעורבים בסערה, צפתה במצלמות מהמליאה וקבעה כי "ניתן להותיר את ההצבעה השמית על כנה וכן את הסרתה של ההצעה מסדר יומה של הכנסת"

זמן צפייה: 01:22

ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, עורכת הדין שגית אפיק, התייחסה הערב (חמישי) לסערת ההצבעה והביטול שהתרחשה היום בכנסת, ובחוות דעת שפרסמה קבעה כי ביטול ההצבעה הינו מהלך תקין. "ניתן להותיר את ההצבעה השמית על כנה וכן את הסרתה של ההצעה מסדר יומה של הכנסת", כתבה.

כזכור, מוקדם יותר היום ההצעה להקמת ועדת חקירת פלרמנטרית על פרשת הצוללות נפלה, זאת לאחר שמליאת הכנסת אישרה אותה ברוב של 25 חברי כנסת - אך יו"ר הכנסת ביטל אותה והחליט לקיים הצבעה שמית לבקשת הקואליציה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

רה"מ יוזם מתווה יציאה מקוצר; מסתמן: בתיה"ס ישובו לפני העסקים

שיעור הדבקה גבוה פי 7: הדוח על בתי האבות שמשרד הבריאות גנז

ליברמן על ביטול הצבעת הכנסת: "לוין פעל באופן כוחני ובוטה"

הדיון בכנסת על ועדת חקירה לפרשת הצוללות
ההצבעה בכנסת על הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות | צילום: ערוץ הכנסת

אז, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הסביר כי "אבי דיכטר, יריב לוין, דוד ביטן, חיים כץ ואני לא הצבענו משום שביקשתי הצבעה שמית. הם לא הצביעו כי חיכו שיקראו בשמם. ברגע שביקשתי הצבעה שמית היה צריך להקריא שמות חברי הכנסת. יו"ר הישיבה הפעיל את כפתור ההצבעה האלקטרונית למרות שביקשתי הצבעה שמית ואנשים ישבו על כיסאם ולא הצביעו".

בשל כך, שוחחה ממלאת מקום היועמ"ש עם המעורבים בפרשה וצפתה במצלמות מהמליאה, וכך גיבשה את החלטתה. במסמך ארוך היא פירטה את הנעשה בכנסת בזמן ההצבעה, וסיפרה כי "מהסרטון עולה שח"כ מיקי זוהר אכן פנה בבקשה להצבעה שמית לפני שח"כ מנסור עבאס החל את ההצבעה האלקטרונית".

מליאת הכנסת
מליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת

"סעיף 36 לתקנון הכנסת קובע כי לפי דרישה בכתב של עשרים חברי כנסת לפחות או לפי דרישת הממשלה תיערך הצבעה שמית. לפי הנוהג בכנסת מרכז הקואליציה מבקש לא אחת הצבעה שמית בשם הממשלה, וזאת כאשר ישנו במליאה שר המייצג את הממשלה", הוסיפה.

בתוך כך, יוזמת ההצעה ח"כ תמר זנדברג הודיעה כי בכוונתה לעתור כבר מחר בבוקר על "ההחלטה השערורייתית הזאת", כלשונה. "ההצבעה הייתה חוקית ונערכה על פי תקנון הכנסת. ביטולה בדיעבד מרוקן מתוכן לא רק את ההחלטה החשובה על הקמת ועדת חקירה על הצוללות, אלא את כל הליך ההצבעה בכנסת שהוא לב הדמוקרטיה. אי אפשר לבטל הצבעה אחרי שהתוצאות כבר מופיעות על הלוח, בגלל שהתוצאה לא מוצאת חן".

יו''ר הכנסת יריב לוין
יו''ר הכנסת יריב לוין | צילום: ערוץ הכנסת

מוקדם יותר הערב, גורמים משפטיים אמרו לחדשות 13 כי קיים קושי להגן בבג"ץ על פסילת הצבעת הכנסת בעד הקמת ועדת חקירה פלרמנטרית לפרשת הצוללות, משום שעל פניו ההצבעה נראית תקינה לחלוטין.

אחד הקשיים הוא העובדה שמי שביקש הצבעה שמית הוא יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שאינו חבר בממשלה. השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם, שנכח במקום, יכול היה לבקש זאת, והעובדה שלא עשה זאת עלולה להצביע על כך שהטענה שזוהר כן מייצג את הממשלה, היא תירוץ שניתן בדיעבד.