"קושי להגן בבג"ץ על פסילת ההצבעה להקמת ועדת חקירה לצוללות"

גורמים משפטיים אמרו לחדשות 13 כי על פניו נראה שהצבעת הכנסת הייתה תקינה לחלוטין • ביקורת חריפה על לוין: "מנסה לקבוע כללים חדשים ולפגוע בדמוקרטיה - בקצב הזה אנחנו עוד רגע באנרכיה"

זמן צפייה: 07:57

גורמים משפטיים אמרו הערב (רביעי) לחדשות 13 כי קיים קושי להגן בבג"ץ על פסילת הצבעת הכנסת בעד הקמת ועדת חקירה פלרמנטרית לפרשת הצוללות, משום שעל פניו ההצבעה נראית תקינה לחלוטין.

אחד הקשיים הוא העובדה שמי שביקש הצבעה שמית הוא יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שאינו חבר בממשלה. השר המקשר בין הממשלה לכנסת דודי אמסלם, שנכח במקום, יכול היה לבקש זאת, והעובדה שלא עשה זאת עלולה להצביע על כך שהטענה שזוהר כן מייצג את הממשלה, היא תירוץ שניתן בדיעבד.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

קבינט הקורונה התכנס; כ"ץ דרש לפתוח חנויות ומספרות ביום א'

האפיפיור פרנציסקוס: "יש לאשר איחוד אזרחי לזוגות חד מיניים"

הקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות אושרה – יו"ר הכנסת ביטל אותה

הדיון בכנסת על ועדת חקירה לפרשת הצוללות
ההצבעה בכנסת על הקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות | צילום: ערוץ הכנסת

בד בבד, גורמים משפטיים בכירים מתחו הערב ביקורת חריפה על יושב ראש הכנסת יריב לוין ואמרו כי "הוא מנסה לקבוע כללים חדשים ולפגוע בדמוקרטיה. ביטול הההצבעה היום היא אות קין ליושב ראש הכנסת".

"אחרי שקרא לא לציית לפסק דין של בג"ץ, הוא מבטל ללא בושה הצבעה חוקית לחלוטין", הוסיפו הגורמים. "בקצב הזה אנחנו עוד רגע באנרכיה שאותה מובילים בכירי הליכוד. זאת התנהלות בושה וחרפה". הגורמים הוסיפו כי המצב הנוכחי, שבו אין יועץ משפטי קבוע לכנסת, אלא ממלאת מקום שתלויה בלוין, אינו בריא.

יו''ר הכנסת יריב לוין
יו''ר הכנסת יריב לוין | צילום: ערוץ הכנסת

בתוך כך, גורמים בקואליציה מתחו ביקורת על זוהר, וטענו שגם אם הוא אכן ביקש בזמן הצבעה שמית וביטול ההצבעה היה חוקי, היו דרכים להימנע מראש מהמבוכה שנוצרה ולדאוג לנוכחות של חברי כנסת.

סגנו של לוין, ח"כ עבאס מהרשימה המושתפת, שהוציא לאחר הסערה הודעה שבה תמך בביטול ההצבעה, אמר הערב לחדשות 13 כי "אני בעצמי כתבתי את ההודעה עם לוין. הוא לא הבטיח לי כלום ולא הפעיל עליי לחץ. אני לא יודע אם הפנייה - שלא שמעתי אותה בכלל - היא חוקית או לא ואם צריך להתחשב בה, זה עניין של הייעוץ המשפטי". יש לציין כי לעבאס יש יחסי אמון עם הליכוד זה זמן רב.

יו''ר הקואליציה מיקי זוהר
יו''ר הקואליציה מיקי זוהר | צילום: חדשות 13

כאמור, ההצעה להקמת ועדת חקירת פלרמנטרית על פרשת הצוללות נפלה מוקדם יותר היום, זאת לאחר שמליאת הכנסת אישרה אותה ברוב של 25 חברי כנסת - אך יו"ר הכנסת יריב לוין ביטל את ההצבעה והחליט לקיים הצבעה שמית לבקשת הקואליציה.

חברי האופוזיציה עזבו במחאה את האולם ו-44 חברי כנסת הצביעו נגד ההצעה, בעוד אף אחד לא הצביע בעדה. בהצבעה הראשונה רבים מחברי הקואליציה נכחו בקבינט הקורונה, ואחרי שההליך בוטל הם הגיעו להצביע.