מצביעים על התקציב: נבדקת חוקיות העברת הכספים לחרדים

הממשלה צפויה להעביר ביממה הקרובה את תקציב המדינה ללא הפרעות, לאחר שהמכשולים האחרונים הוסרו וסוכם על העברת חצי מיליארד שקלים לעוצמה יהודית ולאגודת ישראל. לא בטוח שהתערבות משפטית תבלום את זה - אך הבדיקה תיעשה

זמן צפייה: 01:34

הממשלה צפויה להעביר היום (שלישי) או לכל היותר עד מחר את תקציב המדינה ללא הפרעות, לאחר שסוכם על העברת חצי מיליארד שקלים לעוצמה יהודית ולאגודת ישראל. המכשול האחרון הוסר אמש כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לשר איתמר בן גביר תוספת של רבע מיליארד שקלים לשנה הבאה מתוך עודפי התקציב של השנה, ובינתיים בייעוץ המשפטי בודקים את חוקיות העברת הכספים לחרדים.

הבדיקה תיערך בעקבות תלונה שהתקבלה מישראל ביתנו, מפני שלא ברור אם הכסף שהובטח מגובה מכיוון כלשהו והאם יילקח מתקציב נוסף - על אף ההבטחות שלא כך הדבר. במסגרת ההסכם, שנחתם אתמול בין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין סיעת יהדות התורה, אברכים יקבלו מענק חד פעמים בשווי עד 2,500 שקלים - מתוך עודפים לא מנוצלים של הכספים הקואליציוניים. הכסף אמור לעבור ביוני, אך הוא תלוי בעודפי תקציב שרק בסוף השנה יהיה ניתן לדעת אם הם קיימים בכלל.

גורמים המעורים בפרטים אמרו לחדשות 13 שהכסף לא יילקח מתקציב נוסף, אלא מתוך מה שקיבלו החרדים בכספים הקואליציוניים. עם זאת, מי שמכירים את התהליכים האלה אמרו שזה לא עובד ככה. הסכומים המאושרים ברורים וצריך לדעת מהיכן הם מגיעים. לא בטוח שתהיה התערבות משפטית שתבלום את זה - אך הבדיקה תיעשה.

לוח הזמנים להצבעה על התקציב
לוח הזמנים להצבעה על התקציב | צילום: חדשות 13

על פי ההערכות, האסטרטגיה של נתניהו לאחרונה היא לנסות ולתקן את הרושם שנוצר שהוא לא שולט בממשלתו. הדבר בא לידי ביטוי במבצע "מגן וחץ", כשהוא לא נענה לדרישות של השר בן גביר, ולאחר חיסול הבכירים אמר שבכלל לא נפגש איתו. גם כעת, נתניהו חתם על ההסכם אך דאג להבהיר שלא פרץ את מסגרת התקציב לשם כך. עם זאת, המהלך עלול לעלות לו במחיר פוליטי - הוא היה צריך לתת משהו לאגודת ישראל - ומה שהוא נתן עלול לעצבן את ציבור מצביעיו.

מצביעי ליכוד או צעירים אחרים שלומדים במכללות ואוניברסיטאות, לצורך העניין, לא יקבלו 2,500 שקלים במזומן - והאברך כן יקבל. יש בעייתיות חוקית כי נתניהו בונה על עודפי תקציב שעוד לא קיימים, אך גם בעייתיות ברמה האנושית כי אנשים שואלים את עצמם "למה הם כן ואני לא".

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במקביל, נתניהו סיכם אמש עם מפלגת עוצמה יהודית על תמיכתה בתקציב המדינה, ולפיו השנה יוקצו 250 מיליון שקלים למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי לשנת 2024, זאת מתוך עודפי התקציב, ואם לא יהיו כאלה - יגדל הקיצוץ הרוחבי של משרדי הממשלה.

בן גביר מסר: "תוספת התקציב היא בשורה חשובה לתושבי הנגב ולגליל, תוספת שתאפשר לחבר בין תושבי הנגב והגליל למרכז ולצמצם את הפערים - כפי שהתחייבנו בבחירות. אמרנו וחזרנו ואמרנו שלא ניתן להפלות את תושבי הנגב והגליל ואני שמח שהתעקשנו על העקרונות הללו".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2205232033' autoplay='0' credit='' desc='לפיד בריאיון: "זה תקציב שאין בו בשורה"' poster='' kid='1_nci5922m' duration='537']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התראיין אמש במהדורה המרכזית ואמר כי לא מצא משהו חיובי בתקציב: "זה תקציב שאין בו שום בשורה, רק חלוקה של המון כסף למפלגות ולמקורבים שמפרקת את הכלכלה הישראלית מבפנים. דבר אחד שהם המשיכו, וטוב שעשו - זה שהם המשיכו את כל ההשקעות שעשינו במגזר הערבי".

עוד הוסיף לפיד: "הבעיה העיקרית היא 14 מיליארד שקל של כספים קואליציוניים, כשבחצי מהסכום היה אפשר להוריד את המע"מ בחצי אחוז. במקום זה התוצאה של התקציב היא שהילדים שלנו הם הדור הראשון במדינת ישראל שיהיו יותר עניים מההורים שלהם. הילדים שלנו יצטרכו לשלם. אין לי בעיה שיתנו כסף לחרדים, הם אזרחים ישראלים. אבל שייתנו כלים ולא קצבאות. ראינו את זה ב-2003 וב-2013 כשהורדנו את הקצבאות והייתה יציאה לעבודה".

על חלוקת הכספים הקואליציוניים החריף לפיד את עמדתו ואמר: "אני לא חושב שמישהו העלה בדעתו רמה כזו של כניעה מוחלטת ומנוגדת לכל אינטרס כלכלי או חברתי של מדינת ישראל. זו שבירה של כל החוזה הישראלי. הבעיה היא לא שהם חרדים. אין משהו אנטי-דתי בללמוד מתמטיקה ומדעים".