גנץ בפתיחת כנס הקיץ: "ההידברות בבית הנשיא לא באמת מתקדמת"

הכנסת חוזרת מפגרה עם דיון מיוחד בהשתתפות יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, קווין מקארת'י, שהגיע לביקור בישראל. יו"ר המחנה הממלכתי אמר בפתח ישיבת הסיעה: "לא נאפשר משחק על זמן כדי לאפשר לקואליציה לקדם את החקיקה"

זמן צפייה: 18:42

כנס הקיץ של הכנסת נפתח היום (שני), ובפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי אמר יו"ר המפלגה בני גנץ כי ההידברות בבית הנשיא לא באמת מתקדמת. "לא נאפשר משחק על זמן כדי לאפשר לקואליציה לקדם את החקיקה", אמר גנץ.

"מדינת ישראל עומדת בפני קרע עצום", אמר גנץ, "אנחנו נעשה הכל כדי למנוע את הפגיעה האנושה בדמוקרטיה ולהגיע להסכמות. אני חוזר כאן ואומר - יצאנו לדרך עם מספר עקרונות ובראשם שלא תהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט. זה לא השתנה וזה לא ישתנה. כאמור - כן להסכמות, לא לפשרות. אני לא מפחד מדרך ארוכה - נחתור להתקדמות והסכמות בדגש על פתרון לוועדה לבחירת שופטים. אך לא נאפשר משחק על זמן כדי לאפשר לקואליציה לקדם את החקיקה בזמן ובמקום שנוח לה".

בפתח ישיבת סיעת יש עתיד הציג ראש האופוזיציה יאיר לפיד את "חוק הגיוס הלאומי", המבוסס על חוק שעבר בשנת 2014 בתיקון הורדת גיל הפטור ל-22 בהתאם להצעת צה"ל ומשרד הביטחון. "אני רוצה להגיד משהו לחרדים", אמר לפיד, "אי אפשר להמשיך ככה. זה פצע פתוח".

עוד אמר לפיד: "לא יכול להיות שהילדים שלנו ישרתו את המדינה, יסכנו את חייהם, ואתם תגידו, 'זה לא מעניין אותנו. יש לנו כוח פוליטי, ואנחנו נשתמש בו כדי לשחרר את הילדים שלנו ועוד נעלה להם את הקצבאות על חשבונכם'. חיים משותפים לא עוסקים רק בזכויות, אלא גם בחובות. יש לנו גורל משותף והחברה הישראלית זקוקה לחוזה חברתי חדש. איש לא מתנכל לכם. מה שאנחנו מציעים לכם, הוא בדיוק מה שאנחנו מציעים לילדים שלנו.

לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד
לפיד בפתח ישיבת סיעת יש עתיד | צילום: עוז שכטר

בישיבת סיעת הליכוד אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "כל הכבוד על ההפגנה. הציבור שלנו לא מהונדס". השר דוד אמסלם קרא לכולם "ליישר קו ולשמור על הקואליציה", והוסיף כי "רק הליכוד יכול לפרק את הקואליציה". ח"כ טלי גוטליב אמרה: "נכשלנו בנוגע לרפורמה. לא תהיה רפורמה". השרה מירי רגב שאלה אותה: "למה את אומרת כך?", וגוטליב תקפה וענתה לה: "את משקרת, הרפורמה מתה. לא אצביע בעד חוק גיוס".

ח''כ טלי גוטליב
ח''כ טלי גוטליב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במערכת הפוליטית מעריכים הבוקר כי הקואליציה תתמקד בהעברת התקציב וחוק ההסדרים, זאת לאחר שהמפלגות החרדיות נתנו לרה"מ נתניהו אור ירוק לדחות את חוק הגיוס לכנס הבא. הסיבות לדחיית חוק הגיוס נוגעות בעיקר להקפאת המהפכה המשפטית, הקושי להכשיר את החוק, וחוסר הרצון ללבות את אש המחאה נגד הממשלה.

הנשיא יצחק הרצוג ויו''ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארת'י
הנשיא יצחק הרצוג ויו''ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארת'י | צילום: חיים צח / לע״מ

רה''מ בנימין נתניהו ויו''ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארת'י
רה''מ בנימין נתניהו ויו''ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארת'י | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

הכנסת תיפתח היום עם דיון מיוחד בהשתתפות יו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית, קווין מקארת'י, שהגיע לביקור בישראל. בינתיים, הממשלה נדרשת לעסוק גם ביוקר המחייה, והבוקר עלה מחיר החלב המפוקח ב-16 אחוזים, לאחר דיון לילי בהשתתפות נציגי האוצר והמחלבות, ובחודש נובמבר יעלו המחירים בעוד אחוז וחצי. ליטר חלב שעלה עד כה 6.23 שקלים יעלה מהבוקר 6.80 שקלים.