בהיעדר פשרה, לפני הדיון בבג"ץ: "נתניהו נערך לריכוך חד-צדדי"

אם לא תירשם פריצת דרך של הרגע האחרון, בג"ץ יקיים ביום שלישי דיון היסטורי בהרכב של 15 שופטים בנוגע לעתירות נגד ביטול עילת הסבירות. גורמים המקורבים לנתניהו: "ייתכן שיכריז שהוא מוכן להקפאת החקיקה לפרק זמן ממושך, אך יתעקש על הוועדה לבחירת שופטים"

נתניהו ולוין
נתניהו ולוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אם לא תתרחש פריצת דרך של הרגע האחרון בנוגע למתווה הפשרה, ויומיים לפני הדיון ההיסטורי בבג"ץ בנוגע לביטול עילת הסבירות, בהרכב מלא של 15 שופטים - גורמים המקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו אמרו כי הוא נערך לשאת הצהרה ולהציג ריכוך חד-צדדי. אם נתניהו אכן יישא "נאום לאומה", הוא צפוי להביע נכונות לביטול עילת הסבירות, אך יתעקש על סוגיית הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לפי הערכות נוספות, ייתכן שנתניהו יכריז כי הוא מוכן להקפיא את החקיקה לפרק זמן ממושך. עם זאת, ספק רב שהמהלך ימנע את המשבר החוקתי.

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הדיון הדרמטי בתיקון ל"חוק יסוד: השפיטה", המבטל את עילת הסבירות, יתקיים כאמור ביום שלישי הקרוב. את העתירה לחוק - שעבר בכנסת בחודש יולי האחרון - הגישו האגודה לזכויות האזרח ו-37 ארגוני זכויות אדם. בעתירות נטען כי צפויה פגיעה רחבת היקף בהגנה על זכויות אדם ובבשלטון החוק, הפרדת הרשויות וטוהר המידות.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה היום את לוח הזמנים של הדיון: נציגי הממשלה, הכנסת והיועצת המשפטית לממשלה יטענו ראשונים במשך כשעה כל אחד. לאחר מכן, יטענו נציגי העותרים, בין 10 ל-25 דקות כל אחד. עו"ד אילן בומבך, שמייצג את הממשלה, ביקש לטעון במשך שלוש שעות וכן ביקש לקבוע דיון נוסף בעתירות בתחילת אוקטובר. הוא הדגיש כי סירוב לבקשות "יהיה בבחינת סיכול משפט צדק".

עו''ד אילן בומבך
עו''ד אילן בומבך | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסוף השבוע הגישה הכנסת את עמדתה בנוגע לעתירות, וטענה כי בית המשפט לא מוסמך לדון ולהתערב בחוקי יסוד. "בית המשפט הוא לא הריבון", נכתב, "והתערבותו עלולה להביא לאנרכיה". למרות הקשיים המשפטיים, היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפק הגנה על החוק ודוחה את הטענות נגדו, כולל אלה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, על כך שהחוק פוגע באופי הדמוקרטי של ישראל.