בדרך לפשרה? באופוזיציה חושדים: "ניסיון לנטרל את פסיקת בג"ץ"

בבית הנשיא קיבלו מסרים מנתניהו שלפיהם הוא נכון להקפאת חקיקה ארוכת טווח. מנגד, בכירים באופוזיציה אמרו כי הם "לוקחים בחשבון שמדובר בניסיון לנטרל את פסיקת בג"ץ". בן גביר וסמוטריץ': "נתנגד לכניעה של הרוב למיעוט קיצוני". יהדות התורה: "נתמוך בכל החלטה של נתניהו להגיע להסכמות"

זמן צפייה: 01:17

האם פלונטר המהפכה המשפטית שמטלטל את ישראל בשנה האחרונה בדרך לפשרה? הערב (שני) הודיע רשמית הנשיא יצחק הרצוג כי מתקיימות שיחות בין הקואליציה לאופוזיציה בתיווכו. לפי ההצעה, החקיקה תוקפא למשך שנה וחצי, וכן יחל מינוי שופטים בהסכמה בוועדה בהרכבה הנוכחי. בבית הנשיא קיבלו מסרים מראש הממשלה בנימין נתניהו שלפיהם הוא נכון להקפאת חקיקה ארוכת טווח. מנגד, בכירים באופוזיציה אמרו כי הם "מקשיבים לנשיא, אבל חושדים בנתניהו". עוד הוסיפו כי הם "לוקחים בחשבון שמדובר בניסיון לנטרל את פסיקת בג"ץ" ביחס לעילת הסבירות, בדיון שיתקיים ב-12 בספטמבר.

בהודעה מטעמו של הרצוג נמסר כי "בשבועות האחרונים מקיים נשיא המדינה מאמץ מיוחד על מנת למנוע משבר חוקתי ולהביא לפתרון שישמור על הדמוקרטיה ואחדות העם בישראל". ככל הידוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו נכון לריכוך משמעותי בחוקי המהפכה המשפטית. בין היתר, הוא הסכים להקפאה של שנה וחצי בחקיקה ותחילת מינוי שופטים בהסכמה בוועדה לבחירת שופטים בהרכב הנוכחי.

הרצוג ונתניהו. ארכיון
הרצוג ונתניהו. ארכיון | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
המתווה המסתמן
המתווה המסתמן
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: פלאש 90
גנץ ולפיד
גנץ ולפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר אמר כי יתנגד לפשרה: "שש האצבעות של עוצמה יהודית יצביעו נגד כניעה ככל והיא תעלה להצבעה". גם בציונות הדתית בראשות השר בצלאל סמוטריץ' אמרו כי הם "מחויבים לתיקונים במערכת המשפט כדי לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. מאז ומתמיד חתרנו להסכמות והסכמנו לפשרות, אבל כניעה של הרוב למיעוט קיצוני שמוכן לשרוף את המועדון כי הוא הפסיד את הבחירות אינה עומדת על הפרק".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם זאת, יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, אמר: "אין לנו כל קשר לכל מה שקשור לרפורמה המשפטית. התמיכה שלנו היא רק במסגרת המחויבות הקואליציונית. נתמוך בכל החלטה של נתניהו להגיע להסכמות".

מטעם מחאת הסטודנטים והסטודנטיות נמסר כי "בעוד שיש מקום לשיחות ולהסכמות רחבות, אין מקום להתפשר על הדמוקרטיה. העיתוי של השיחות - רגע לפני דיוני בג"ץ, מהווה חבל הצלה לממשלה הזו ותו לא. הידברות אמיתית נעשית ללא משוא פנים. הניסיון להקפיא בשנה את החקיקה רק ידחה את הסכנה, שתמשיך לרחף מעל לציבור הישראלי. את ביצור הדמוקרטיה אסור לדחות".

מטעם יוצאי מערך המבצעים המיוחדים באמ"ן נמסר כי "במסגרת הפשרה הרעה שני חוקי הפיכה יוקפאו, אבל הקואליציה תוכל להמשיך לחוקק את שאר 223 חוקי ההפיכה, ותוכל להמשיך לתקוף את בג"ץ ושומרות הסף ולצפצף עליהם ועל שלטון החוק. זוהי מלכודת טיפוסית: רק נתניהו לוין ורוטמן ירוויחו מזה, כי אז בג"ץ יעדיף החודש לא לגעת בסוגיות הליבה האלה. שום פשרה רעה כזו לא תקרה. אין לה סיכוי. להרצוג, גנץ ולפיד אין שום מנדט לדבר כזה".