מחר: השבעת הממשלה, בלי טקס חילופים; נמשכת חלוקת התיקים

הממשלה תושבע בטקס חגיגי, אך לא יתקיים חילוף רשמי בין לפיד לנתניהו. לוין, שלא במפתיע, קיבל את המשפטים, אמסלם התאכזב והקרב על תיק החוץ נמשך. רגב תחזור לתחבורה, זוהר בתרבות וסילמן השרה להגנת הסביבה. דיסטל-אטבריאן תהיה שרה במשרד רה"מ

זמן צפייה: 08:30

אחרי חמש מערכות בחירות, עימותים ומאבקים שחצו את המדינה לשניים תושבע מחר (חמישי) שוב ממשלה בישראל. זו תהיה הממשלה השישית שבראשה עומד בנימין נתניהו - 26 שנים בדיוק אחרי הפעם הראשונה שבה היה במעמד הזה. היום נחתמו סופית ההסכמים הקואליציוניים עם השותפות, ולאחר מכן נמשך סבב חלוקת התיקים הרשמי בליכוד ונתניהו נפגש עם בכירי המפלגה בזה אחר זה. כמה מהם יצאו מרוצים, אחרים נותרו עם תפקיד קטן או בלי תיק כלל. בצד השני, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד צפוי לעזוב מחר את הלשכה שבירושלים אחרי חצי שנה בתפקיד - בלי טקס.

ב-11:00 תתקיים במליאת הכנסת ישיבה לצורך כינון הממשלה ובחירת היו"ר, במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג ונשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. בשעה 16:00 אחר הצהריים תיערך השבעה חגיגית של הממשלה ה-37 של מדינת ישראל.

איתמר בן גביר וחברי הקואליציה המתגבשת במליאת הכנסת
איתמר בן גביר וחברי הקואליציה החדשה במליאת הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי ההשבעה יחלו האירועים הרשמיים של חילופי השלטון, ובין היתר תתקיימנה פגישות חפיפה בין נתניהו לבין לפיד וגם בין הדרגים המקצועיים. כפי שדווח הערב במהדורה, אף אחת מלשכות לפיד ונתניהו לא דרשה טקס חילופי שלטון, ולכן גם לא יתקיים אחד כזה. כזכור, לפני שנה וחצי עלתה ביקורת חריפה שלא נערך טקס שכזה בין נתניהו לבנט.

נתניהו מעוניין להיכנס ללשכת ראש הממשלה כבר בימים הקרובים, היום - אם יינתן - או ביום שישי. בזמן הקרוב צפויה לו שיחה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לאחר שיחה שהתקיימה בין השניים לפני מספר שבועות, מיד אחרי הבחירות. הפעם אחרי המינויים וההסכמים, השיחה תרד לפרטים ורזולוציות קטנות יותר. נתניהו עתיד לומר לביידן "המושכות בידיים שלי", וגם גורמים אמריקנים אומרים שכשיהיו להם טענות ומענות - זה לנתניהו ישירות. מבחינתם, האחריות עליו.

על אף המסרים המרגיעים שמנסה נתניהו לשדר בימים האחרונים, ולמרות הצורה בה הוא נשמע בראיונות באנגלית לכלי תקשורת בעולם, המינויים וההסכמים עליהם חתם היום ראש הממשלה המיועד אומרים אחרת. איתמר בן גביר, שממונה לשר לביטחון לאומי, מכפיף אליו את משטרת הגבול ולמעשה מוציא אותה מחזקת המשטרה. לעניין הזה השלכות דרמטיות שעוד יתגלו בהמשך הדרך.

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף המינהל האזרחי נקרע מצה"ל ויהיה כפוף מעתה לשר נוסף במשרד הביטחון - בצלאל סמוטריץ'. בינתיים בזירה המשפטית, יריב לוין קיבל היום את מבוקשו ומונה לשר המשפטים, לא לפני שכלל בכל הסכם קואליציוני סעיף "צייתנות מלאה", סעיף לא מפורט אלא כולל, שיקבל קדימות מלאה על כל נושא אחר, ולמעשה מחייב את השותפים הקואליציוניים לתמוך בכל רפורמה משפטית שלוין מעוניין לעשות. לוין הוא כזכור "הדגל האדום" של מערכת המשפט, ותחילה התלבט אם להיענות להצעת נתניהו למשרד המשפטים מחשש שלא יוכל לעשות את הרפורמות שירצה - כעת נתניהו נותן לו גיבוי מלא.

עוד בולט בהסכמים הקואליציוניים הציבור הערבי - או שלמעשה בולט בהיעדרותו. הערבים כמעט ולא מוזכרים בהסכמים, אבל היכן שהם כן מוזכרים, בעיקר בהסכמים עם הציונות הדתית, הם מופלים לרעה. למשל בדבר הקצאת קרקעות בנגב ובגליל בעדיפות ליהודים, או סעיף שקובע כי ערבים לא יוכלו לרכוש דירות בעיר החדשה כסיף שתוקם בנגב, ועוד.

מינויו של ח"כ שלמה קרעי לשר התקשורת גם הוא גורר עימו השלכות משמעותיות. ההנחה הייתה שנתניהו לא ירצה לפתוח חזית מול התקשורת אחרי הקדנציה הקודמת שלו, אולם קרעי הוא אולי הח"כ הבולט ביותר שמזוהה עם מלחמה בכלי התקשורת המסורתיים. כך למשל הציע השר העתידי הצעת חוק להפרטת תחנת הרדיו גל"צ, החלטה שלא תהיה תחת סמכותו כשר אך משקפת את הלך הרוח. כמו כן, הציע קרעי הצעת חוק להפרטת תאגיד השידור הציבורי, שמשמעותה סגירת התאגיד, זה כן תחתיו כשר תקשורת.

שלמה קרעי ונתניהו
שלמה קרעי ונתניהו

קיש שר החינוך, רגב חוזרת לתחבורה, זוהר שר התרבות והספורט

בינתיים, לאחר ההסכמים עם שותפיו הקואליציוניים מהמפלגות השונות, התפנה ראש הממשלה המיועד היום לסבב חלוקת תיקים ותפקידים בליכוד. מלבד תיק התקשורת שהלך לקרעי, ותיק המשפטים שכצפוי ניתן ללוין, נתניהו הודיע לח"כ יואב קיש כי יקבל את תפקיד שר החינוך והשר המקשר בין הממשלה לכנסת. לאחר יציאתו מהפגישה במצודת זאב אמר קיש לחדשות 13: "הרגשה מצוינת, נחכה להשבעת הממשלה". קיש לא הגיב לשאלה כיצד יתמודד עם פיצול המשרד ומתן סמכויות ממשרד החינוך לאבי מעוז ממפלגת "נעם".

בנוסף לכך מירי רגב התבשרה מנתניהו כי תחזור לתפקידה בממשלה הקודמת - שרת התחבורה. ביציאתה מהפגישה אמרה רגב: "מודה לראש הממשלה, רציתי לחזור למשרד התחבורה, להמשיך את הרפורמות מול האתגרים התחבורתיים. שמחה להיות חברת הקבינט המדיני-ביטחוני. מתרגשת מאוד". חברת הליכוד החדשה עידית סילמן נועדה עם נתניהו שבישר לה כי הוא מייעד אותה לשרה להגנת הסביבה. לח"כ אופיר אקוניס הוצע תפקיד שר המודיעין וחברות בקבינט המדיני ביטחוני, אך הוא העדיף את משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, וקיבל. תיק החקלאות ניתן לח"כ אבי דיכטר, ולא לעמיחי שיקלי שקיווה לקבל אותו. גלית דיסטל-אטבריאן צפויה להיות שרה במשרד ראש הממשלה, דני דנון יצא מהפגישה עם נתניהו בלי סיכום על תפקיד.

שר הביטחון יואב גלנט ונתניהו
שר הביטחון יואב גלנט ונתניהו

לח"כ מיקי זוהר נודע בפגישתו עם נתניהו כי הוא מייעד אותו למשרד התרבות והספורט. ביציאה ממצודת זאב אמר זוהר כי הוא "מרוצה מהתפקיד, מקווה לעשות אותו על הצד הטוב ביותר". עוד הוסיף זוהר כי הוא "בא מעולם הספורט, מכיר את עולם הספורט. את עולם התרבות הכרתי עכשיו ממש טוב, עם הילד. ראיתי אותו עושה דרך", בהתייחסו לזוכה תוכנית הריאליטי, בנו אליאב זוהר.

"בטוח שאצליח לתת הרבה למען העולם הזה. אם אספיק חצי ממה שאני רוצה לעשות, עולם הספורט והתרבות ירוויחו בגדול", אמר זוהר. כאשר נשאל על כדורגל בשבת ענה: "זה לא דברים שצריך לעסוק בהם באופן מיניסטריאלי. האיגודים הבינלאומיים לא אוהבים שמתערבים בסוגיות מקצועיות. לא מתכוון לעסוק בזה בשלב הזה".

חברי הכנסת דוד אמסלם ודוד ביטן
חברי הכנסת דוד אמסלם ודוד ביטן | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

חברי ליכוד שיצאו מאוכזבים היום הם יולי אדלשטיין, שנותר ללא תיק אך נתניהו הודיע לו כי בכוונתו למנות אותו ליו"ר ועדת חוץ וביטחון, וחבר הכנסת דוד אמסלם, שקיווה לתפקיד בכיר ולבסוף יכהן כחבר כנסת מן המניין.

חבר כנסת נוסף שנראה יוצא מלשכת נתניהו כשהוא לא מרוצה הוא ח"כ ישראל כ"ץ: לחדשות 13 נודע כי נתניהו אמנם תכנן לתת לכ"ץ את תיק החוץ למחצית הראשונה של הקדנציה, אך אז הגיע לישיבת סיעת הליכוד ושם הותקף על-ידי "אנשיו" של כ"ץ - דוד אמסלם ודוד ביטן. בתגובה, זעם נתניהו על כ"ץ. בשיחה בין השניים במצודת זאב אמר לו נתניהו: "אני מציע לך את תיק החוץ, ואתה נותן לאנשיך לתקוף אותי כך?". למרות השיחה הקשה, סיכוייו של כ"ץ להיות ראשון ברוטציה עם אלי כהן עדיין גבוהים. עמיחי שיקלי יהיה שר התפוצות והשוויון החברתי, ניר ברקת יהיה שר הכלכלה.

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר חותמים על ההסכם הקואליציוני
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר חותמים על ההסכם הקואליציוני

מוקדם יותר הבוקר נחתמו כאמור ההסכמים הקואליציוניים ופורסמו קווי היסוד של הממשלה החדשה, בהם נכתב בין היתר כי "לעם היהודי זכות בלעדית ובלתי ניתנת לערעור על כל מרחבי ארץ ישראל. הממשלה תקדם ותפתח את ההתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל - בגליל, בנגב, בגולן, ביהודה ובשומרון", וכן כי "הממשלה תפעל באופן אקטיבי כדי לבצר את הביטחון הלאומי ולהקנות ביטחון אישי לאזרחיה תוך מאבק נחרץ ונחוש באלימות ובטרור".

עוד נכתב כי "הממשלה תפעל להמשך המאבק נגד תוכנית הגרעין של איראן, תפעל לחיזוק מעמדה של ירושלים, ולקידום השלום עם כל שכנינו תוך שמירת האינטרסים הביטחוניים, ההיסטוריים והלאומיים של ישראל". בנוסף, "הממשלה תחתור לצדק חברתי על ידי פיתוח הפריפריה וצמצום הפערים החברתיים תוך מאבק בלתי מתפשר בעוני באמצעות חינוך, תעסוקה, והגברת הסיוע לשכבות החלשות באוכלוסייה".