האוצר, הקליטה - וגם חלק בביטחון: ההסכם בין הליכוד לסמוטריץ'

מעל לשבועיים מאז ניתן המנדט לנתניהו, הושג הסכם בין מפלגתו לבין מפלגתו של סמוטריץ'. במסגרת ההסכם, מפלגת הציונות הדתית תקבל גם משרד העלייה והקליטה ומשרד המשימות הלאומיות, שגם שר מטעמם יכהן במשרד הביטחון - כאחראי על ההתיישבות ביהודה ושומרון

זמן צפייה: 01:16

מעל לשבועיים מאז ניתן המנדט ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו, הסכם נחתם הערב (חמישי) בין הליכוד לציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ'. על פי ההסכם שהושג הציונות הדתית תקבל את משרד האוצר ברוטציה, משרד העלייה והקליטה ומשרד המשימות הלאומיות.

בנוסף, שר משרי הציונות הדתית ישמש גם כשר במשרד הביטחון שאחראי על ההתיישבות ביהודה ושומרון שיפעל בתיאום ובהסכמה של ראש הממשלה. כמו כן הציונות הדתית תקבל סגן שר, יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט ושירותי הדת שיוביל בכנסת את הרפורמה במערכת המשפט ויו"ר ועדת הרפורמות.

השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מתן סמכויות השייכות לצה"ל ולמערכת הביטחון ביהודה ושומרון, ליו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר ולסמוטריץ', הוא אחד מהנושאים השנויים במחלוקת בעת בה נמשכים המגעים הקואליציוניים בין הסיעות השונות. גורמים משפטיים אמרו הערב לחדשות 13 כי ישנו קושי משמעותי בהעברת סמכויות ביטחוניות לשניים. לטענתם, לא בטוח שהמהלך הזה יוכל להתקיים מבחינה משפטית.

יוזכר כי מי שמוכר על ידי המדינה כריבון בשטחי יהודה ושומרון הוא צה"ל. אלה שטחים שלא סופחו למדינת ישראל ולכן הצבא ומערכת הביטחון נחשבים לריבון שם. הגורמים המשפטיים טענו כי העברת סמכויות מהמנהל האזרחי עלולה לבצטייר כהפרת הדין הבינלאומי. על כן, כל פעולה באותם השטחים, דוגמת אזרוח תושבי איו"ש, שטרם נודע מה המשמעות שלה מבחינת המנהל האזרחי - יכול להתקל בבעיות משפטיות קשות וחמורות, בין השאר בדין הבינלאומי.

פעילות כוחות צה''ל הלילה באיו''ש
פעילות כוחות צה''ל באיו''ש | צילום: דובר צה''ל

זה נוגע גם לסיפור המנהל האזרחי וגם לאחריות של ח"כ בן גביר על משמר הגבול באזור יהודה ושומרון. זאת, מאחר ומשמר הגבול כפוף, נכון להיום, לצה"ל. הכפפתו של המשמר לשר לביטחון פנים, או כפי שיכונה בן גביר - השר לביטחון לאומי הוא דבר בעייתי מבחינה משפטית.

כזכור, היום נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות התבטאה לראשונה ברפורמות המשפטיות שהקואליציה החדשה מתכננת לקדם, והיא אומרת: "נמשיך לעמוד איתן גם אל מול הרעמים והברקים הנשמעים והנראים בעת הזו. הם מופנים לעברנו ומבשרים, כך נראה, את בואה של סערה – אך כשהדין, והוא לבדו, לנגד עינינו, יכול נוכל גם לה".

יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'
יו''ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סיעת הליכוד והציונות הדתית הגיעו היום לסיכום מסמך תפקידים ושטחי פעולה. מעבר למסמך זה יקבעו בהסכמים קואליציונים מפורטים קווי יסוד, הסדרה בסוגיות זהות יהודית, חינוך, משפט, התיישבות וחברה וסיכומים תקציבים מפורטים.

נתניהו אמר בעקבות ההסכם: "זהו צעד משמעותי נוסף שמקרב אותנו להקמת ממשלת ימין לאומית שתדאג לכל אזרחי ישראל. אני מודה ליו"ר הציונות הדתית על השותפות ומשוכנע שנעבוד יחד בשיתוף פעולה פורה למען עם ישראל".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'
חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סמוטריץ' הגיב גם הוא על ההסכם ואמר: "אנחנו עושים היום עוד צעד היסטורי להקמת ממשלה יהודית, ציונית ולאומית שתחזיר את הביטחון והמשילות, תקדם רפורמה היסטורית במערכת המשפט, תסדיר ותפתח את מפעל ההתיישבות, תחזק את הזהות היהודית ברוח הציונות הדתית ותניף בגאווה את דגל הציונות, קליטת העליה והחברה בישראל. אני מודה לראש הממשלה המיועד נתניהו על האמון, ולחברי, ח"כ יריב לוין, על הובלת המאמצים להקמת הממשלה במקצועיות, בחברות ובהוגנות. יחד נעשה המון טוב למדינת ישראל ונעבוד קשה למען אזרחי ישראל כולם".