לאחר המהומות בחווארה, סמוטריץ' נוזף: "מי שיקר במצח נחושה?"

בעוד המתיחות הביטחונית בשיאה, שר האוצר פרסם מכתב זועם המיועד לרה"מ ולשר הביטחון ובו דרש לדעת מי קיבל את החלטת צה"ל לסגור את הכביש העובר בחווארה, כביש 60, בעקבות הלווית צעיר פלסטיני. "מדובר באירוע חמור עם תוצאות חמורות"

זמן צפייה: 07:20

לאחר שצה"ל סגר את הכביש המרכזי בחווארה, כביש 60, לתנועה מוקדם יותר היום (שישי) ולאחר מהומות רבות ועימותים במקום, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם מכתב זועם לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ודרש לדעת מי קיבל את ההחלטה ומדוע. זאת, לאחר שאמש ערכו מתנחלים ופעילי ימין, בהם ח"כ צבי סוכות, אירוע לכבוד החג במרכז הכפר, וצה"ל הורה בשל כך על סגירת המסחר בעיירה ואבטח אותם.

המכתב פורסם לאחר שהבוקר התפתחו עימותים בין פלסטינים למתנחלים במקום, לאחר שצה"ל סגר את הכביש לתנועה בשל הלוויה של צעיר פלסטיני שנורה על ידי צה"ל לאחר שיידה אבנים הבוקר, שהתרחשה במקום.

סמוטריץ' זעם על כך שהציר נסגר בערב חג לכ-4 שעות, הוא פירט כי שוחח בעקבות זאת עם המזכיר הצבאי לראש הממשלה, אלוף אבי גיל, שטען לדברי השר שמדובר במקרה חד פעמי שהוחלט עליו בשל אירוע שיצא משליטה, ולא החלטה מדינית שנועדה לאפשר את ההלוויה. עם זאת, לטענת סמוטריץ', גורמים ביטחוניים מסרו לו שהכביש נסגר בשל ההלוויה שנערכה.

Whatsapp Image 2023 10 06 At 1
המהומות בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 10 06 At 1
המהומות בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

"כך או כך", כתב השר סמוטריץ', "מדובר באירוע חמור עם תוצאות חמורות. ציר תנועה ראשי שהופך לזירת התפרעות רבתי, במה שנראה כאיבוד שליטה מוחלט. אבקשכם להורות לצה"ל לערוך באופן מידי תחקיר יסודי ומעמיק של האירוע ולהציג לי ולחברי הקבינט את מסקנותיו והמלצותיו. ככל שהציר נסגר בהחלטה מודעת מראש ובתאום עם הערבים לזמן הלוויה נדרש לתחקר מי קיבל את ההחלטה ובאיזו סמכות".

"האם הרמטכ"ל ידע על כך ואישר זאת מראש, ומי שיקר במצח נחושה למזכ"צ רה"מ וכתוצאה מכך לי כשר בממשלה. מול מי נערך התאום בצד השני ואלו ערבויות סופקו לשמירת הסדר והביטחון, כיצד יצא האירוע משליטה והפך להתפרעות רבתי שגרמה להישארות של הכביש סגור במשך שעות כה רבות ועלולה להשליך על מצב הביטחון בציר מכאן ולהבא".

Whatsapp Image 2023 10 06 At 1
המהומות בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

בצה"ל אמרו הבוקר כי במהלך העימותים השליכו ישראלים ופלסטינים אבנים, נזק נגרם לכלי רכב וישראלי נפצע קל. פלסטיני בן 19 שהשליך בלוק לעבר מכונית ישראלית נורה על-ידי צה"ל ונהרג. אחר הצהריים התחדשו המהומות בחווארה, במהלך הלווייתו. צה"ל סגר את הציר המוביל לכפר - ומאות פלסטינים החלו להתפרע וליידות אבנים על הכוחות.

האירוע מגיע בתקופה ביטחונית מתוחה ביותר, לאחר שאתמול לפנות בוקר נפצעו חמישה לוחמי ימ"ס בפעילות בטולכרם וכן לאחר ניסיון פיגוע ממנו ניצלו בנס בני משפחה שנמלטו ממחבל שירה עליהם באקדח.