מרכיבים ממשלה בצל הטרור: פערים במו"מ בין סמוטריץ' לליכוד

המציאות הביטחונית התערבבה גם היום במשא ומתן הקואליציוני, כשיו"ר הציונות הדתית טוען שנתניהו חזר בו מהסיכומים, ובליכוד תקפו ואמרו כי הוא שוב בא עם דרישות לא הגיוניות - בהן העברת המנהל האזרחי למשרד האוצר

זמן צפייה: 04:50

המציאות הביטחונית התערבבה גם היום (רביעי) במגעים להקמת ממשלה, שנתקעו שוב לקשיים. בגוש הימין גוברות הקריאות להקים ממשלה במהירות, אך הפערים עדיין רחוקים מסגירה. פגישתם של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הסתיימה אמש בטונים צורמים - ומיד החלו חילופי האשמות.

סמוטריץ' טען שהליכוד חזר בו מסיכומים, ובליכוד תקפו ואמרו כי הוא שוב בא עם דרישות לא הגיוניות. סמוטריץ' מיהר לשדר אחריות וקרא לנתניהו לכנס את ראשי הסיעות כדי להגיע להסכמות, ובכירים בליכוד השיבו לו הערב: "ביום של פיגועי טרור רצחניים - עזוב את הג'ובים ובוא לחתום עוד הערב על ממשלת ימין על מלא".

סמוטריץ' אומר שהוא הסכים לוותר על תיקי הביטחון, החינוך והדתות, אבל לא הסכים לוותר על כל הסמכויות של התיקים האלה. הוא דורש להעביר אליו מתיק הביטחון את האחריות על המנהל האזרחי, ובליכוד מסכימים אך לא ברור איך זה אפשרי מבחינה חוקית.

בחינוך סמוטריץ' מעוניין לשמר אחיזה בחינוך הממלכתי-דתי, והוא רוצה לקבל כלים למאבק בדה-לגיטימציה. תיק הדתות יילך לש"ס, אך סמוטריץ' עדיין רוצה בין היתר מעורבות במינוי דיינים ורבנים. יש לו דרישות גם בנוגע לוועדות בכנסת, והוא דורש ארבע ועדות מתוך 11 שאמורות לקום - ועדת חוקה, העבודה והרווחה, שירותי דת, ובנוסף להקים ועדת רפורמות. ככל הנראה הוא יתפשר בסופו של דבר על שתי ועדות.

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סמוטריץ' אומר לנתניהו בפגישתם בלילה שביום שני הוא אמר לו שיקבל רוטציה על האוצר, ואז פנים ותחבורה, ועכשיו מדברים איתו על פנים ובריאות בגלל שדרעי החליט שהוא מעדיף את הבריאות, אך לזה סמוטריץ' לא הסכים. בנוסף יש דרישה של בן גביר לתיק הנגב והגליל שהולך בינתיים לש"ס, ונשמעת כרגע האפשרות לפצל את המשרד הזה למשרד הפריפריה ולמשרד הנגב והגליל.

אחת האפשרויות עליהן מדובר במשא ומתן הוא להעביר לשר האוצר את המנהל האזרחי ממשרד הביטחון. במנהל האזרחי מדובר על שליטה על החיים גם של היהודים וגם של הערבים ביהודה ושומרון - תכנון בנייה, הפרות בנייה, וכל זה מאוד רגיש ומעניין מאוד את האמריקנים.

המנהל האזרחי
המנהל האזרחי | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

מבחינת האמריקנים, לתת לסמוטריץ' שלא מאמין בפירוק מאחזים את הסמכויות על העניין הזה הוא דבר חסר תקדים, ומעבר לכך לא ברור אם זה אפשרי, כי הסמכויות שמה שייכות לריבון הצבאי, אלוף פיקוד מרכז. בנוסף זה עלול לייצר מציאות של אפרטהייד - כי הערבים מטופלים על ידי צה"ל והיהודים יהיו מטופלים על ידי אזרחים שיהיו כפופים לסמוטריץ' במשרד האוצר.