ההתנגדות לחוקי סמוטריץ' ובן גביר: הייעוץ המשפטי מעורר קשיים

פרסום ראשון: במהלך דיון ועדת השרים שכינס שר המשפטים סער כדי לגבש את עמדת הממשלה היוצאת, נציגיה של היועמ"שית תקפו בחריפות את החוקים, וטענו כי סמוטריץ' צריך להיות כפוף לשר הביטחון. בעניין חוק סמכויות שר הבט"פ אמרו: "אסור שהמשטרה תהפוך לפוליטית"

זמן צפייה: 01:38

פרסום ראשון: במהלך דיון ועדת השרים לחקיקה שכינס היום (שלישי) שר המשפטים גדעון סער כדי לגבש את עמדת הממשלה היוצאת בעניין חוקי סמוטריץ' ובן גביר, נציגיה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תקפו בחריפות את החוקים.

בעניין הצעת החוק למינויו של סמוטריץ לשר במשרד הביטחון אמר המשנה ליועמ"שית שרון אפק:  "לא יכול להיות שלא תהיה מוגדרת כפיפות של השר השני לשר הראשי במשרד", כלומר שסמוטריץ' יהיה כפוף לשר הביטחון המיועד יואב גלנט.

"המשמעות היא פיצול של המשרד", אמר אפק לשרים והוסיף: "זו פגיעה באחריות של שר הביטחון, בעינינו ההצעה חייבת לכלול כפיפות לשר המכהן הראשי". לא בטוח שסמוטריץ' יתחבר לדרישה הזו של הייעוץ המשפטי להיות כפוף לגלנט, והדרישה הזו עלולה לעורר קשיים.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
ח''כ בצלאל סמוטריץ' וח''כ איתמר בן גביר

בעניין החוק שמקדם בן גביר בעניין סמכויותיו במשרד לביטחון הפנים, נציגה נוספת של משרד המשפטים אמרה בפני שרים: "אסור שהמשטרה תהפוך לפוליטית. עצמאות המשטרה תצומצם, שינוי חקיקה כזה לא מתאים לחקיקת בזק לפני הרכבת הממשלה".

נציג המשרד לביטחון הפנים אמר לשרים: "מעתיקים את המודל של צה"ל - אבל צבא עובד מול אויב ומשטרה עובדת מול אזרחים". כל הציטוטים הללו הם של גורמי מקצוע, ולא של דרג פוליטי, מה שיכול לתת לנו עוד פרומו להתנגשות הזאת בין הממשלה החדשה לבין הייעוץ המשפטי.