שלטי הסבר ו"ארון להפקדת חמץ" - בלי חיפוש בתיקים: כך ינהגו בתיה"ח

ברמב"ם שבחיפה יותקן שילוט בכמה שפות "שמסביר את רוח החוק" ו"ארון להפקדת חמץ" יוצב ליד כל כניסה. עם זאת, לא תתבצע בדיקות בכלי הנכנסים. גם בברזילי שבאשקלון לא יחפשו בתיקים. אחרי אישור "חוק החמץ" - מה יעשו בתיה"ח?

בית החולים רמב"ם
בית החולים רמב"ם | צילום: משה שי, פלאש 90

זמן קצר אחרי שהכנסת אישרה היום (שלישי) את "חוק החמץ", שיאפשר למנהלי בתי החולים לקבוע מדיניות בנוגע להכנסת מזון לא כשר לפסח לשטח בית החולים, ברוב של 48 חברי כנסת שהצביעו בעד לעומת 43 שהתנגדו - הודיעו כמה מבתי החולים הגדולים בארץ על המדיניות שהם מתכננים לנקוט.

לפי החוק, מנהל בתי חולים יהיה רשאי לקבוע ההוראות בדבר הגבלה או איסור של הכנסת חמץ למבנה בית החולים, כולו או חלקו, הנדרשות לשם שמירת כשרות בחג הפסח. זאת לאחר ששקל חלופות אחרות ובהתחשב בזכויות המטופלים ובצורכיהם. ההוראות יפורסמו באופן קבוע באתר האינטרנט של בית החולים וכי בבית החולים יוצבו שלטים בנושא. מנהל בית החולים יהיה רשאי להסמיך עובד לשם יידוע על ההוראות. מוצע להבהיר כי הוראות הסדר זה אינן גורעות מהוראות כל דין הנוגע לכשרות המזון.

חדר ניתוח, הדסה עין כרם, ירושלים, בית חולים
חדר ניתוח | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מבית החולים רמב"ם נמסר כי המוסד הרפואי יתקין שילוט בכמה שפות "שמסביר את רוח החוק". עוד נאמר כי "המבקרים ייקראו לכבד את שומרי הכשרות. ליד כל כניסה יהיה ארון להפקדת חמץ, אך לא תתבצע בדיקה בכלי הנכנסים או בקשה לפתיחת תיקים לחיפוש חמץ".

במרכז הרפואי לגליל בנהריה אמרו כי "כבית חולים ציבורי ממשלתי המשרת אוכלוסיות שונות ומגוונות, אנו מקפידים על הוראות החוק ואוכפים את הנדרש מאיתנו לאכוף, בצורה סבלנית, בנועם ובסבר פנים ראוי ומכבד".

פרופ' רוני גמזו, מנהל בית החולים איכילוב, אמר כי בית החולים "הינו ציבורי ומכבד את מסורת ישראל. אני מבהיר - מעולם לא בדקנו חמץ בתיקים וכך גם השנה. אני מבקש מכולם להמנע מפרובוקציות מיותרות, בדגש על המרחב הציבורי ולכבד איש את אמונתו של רעהו".

בית החולים ברזילי באשקלון: "נכשיר את בית החולים ונתלה מודעות המבקשות לא להכניס חמץ, לא לצרוך חמץ בפרהסיה ולכבד את החג. עם זאת, לא נחפש בכלים ובתיקי של הנכנסים לבית החולים". בתי החולים העמק, אסותא באשדוד, שערי צדק, הכרמל, בני ציון, רשת אסותא, וולפסון, קפלן ואסף הרופא אמרו כי יפעלו לפי ההנחיות שמשרד הבריאות או קופת החולים כללית יעבירו. בסורוקה בבאר שבע ושיבא בתל השומר לא השיבו.

המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים העמק בעפולה
המחלקה לרפואה דחופה בבית החולים העמק בעפולה | צילום: פלאש 90

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי ההסדר המוצע נועד לתת מענה על פסיקת בית המשפט העליון מאפריל 2020 לפיה: "מגבלות שהוטלו על הכנסת מזון לבתי החולים בפסח הוטלו ללא מקור הסמכה בדין, ועל כן הורה על בטלותן. בפסק הדין נקבע כי האיסור הגורף להכניס מזון לשטח בית החולים בימות הפסח שולל ממאושפז הנמצא בעל כורחו בבית החולים ואינו מקיים את מצוות הדת היהודית לסעוד את ליבו בדל"ת אמות המרחב האישי שהוקצה לו, בהתאם לרצונו החופשי, וכך גורם לפגיעה באוטונומיה האישית שלו כפרט, שנגזרת מכבוד האדם ומההכרה בערך האדם ובהיותו בן חורין, ומאחר שמדובר במגבלות שביסודן טעמים דתיים – גם בחופש מדת.

עוד נפסק כי על בתי החולים לאפשר הכנסת מזון (לרבות חמץ) לשטחיהם בתקופת חג הפסח, תוך קביעת הסדרים מתאימים אשר יאפשרו שמירה על כשרות המזון המוגש מטעם בית החולים. בית המשפט השעה את מתן הסעד בעשרה חודשים כדי לאפשר לבתי החולים, למשרד הבריאות ולרבנות הראשית לישראל להיערך למציאת פתרון שיהלום את הקביעות בפסק הדין ולקבוע תיקוני חקיקה ככל שהדבר יידרש".

יו''ר ועדת הבריאות אוריאל בוסו
יו''ר ועדת הבריאות אוריאל בוסו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס), מסר: "לאחר שבועות של דיונים וניסיונות לצייר את החוק כחטטני ולא שיוויוני אני שמח שהיום החוק עבר, כפי שאמרנו לאורך כל הדיונים בוועדות, לצערינו הרב בג"ץ הוא זה שביטל את הסטטוס קוו שנהגו בפסח עשרות שנים בבתי החולים והוא זה שחייב אותנו בהתייחסות לנושא שתגובתו הגיעה באמצעות חקיקה".

מהפורום החילוני שעתר לבג"ץ בנושא הכנסת חמץ לבתי החולים נמסר: "הכנסת חוקקה היום חוק אומלל והזוי שכולו כפיה דתית אלימה הדורסת את ציבור המאושפזים חסרי הישע. אנחנו סומכים על מנהלי בתי החולים שיפעלו על פי מחויבותם המוסרית והמקצועית למטופלים ולצוותים הרפואיים, ועל הציבור החילוני שידע לעמוד על זכויותיו ולא יאפשר פגיעה בכבודו ובחירותו. החוק הלא חוקתי ולא אנושי הזה הוא הוכחה לכך שההפיכה המשטרית היא הפיכה דתית, היא לא נעצרה, והמטרה שלה היא מדינת הלכה. הממשלה הכריזה היום מלחמה גם על בג"ץ וגם על הציבור החילוני, אבל הציבור הזה לא יישב בחיבוק ידיים אלא יאבק וגם ינצח".