בתום דיון סוער: בליכוד אישרו את "ריכוך" המהפכה המשפטית

34 חברי כנסת הצביעו בעד המתווה המרוכך "שמחזיר את האיזון בוועדה לבחירות שופטים", וארבעה התנגדו: דוד אמסלם, דני דנון, משה סעדה ומשה פסל. מהליכוד נמסר: "חוק לא מאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט, אלא מבטיח שיהיה גיוון בהרכב השופטים"

זמן צפייה: 06:01

סיעת הליכוד הצביעה הערב (שני) ברוב מוחץ בעד החוק "שמחזיר את האיזון בוועדה לבחירת שופטים ומבטל את המצב הלא-דמוקרטי שבו השופטים ממנים את עצמם". 34 ח"כים הצביעו בעד, וארבעה התנגדו: דוד אמסלם, דני דנון, משה סעדה ומשה פסל. במהלך הלילה החליטו ראשי מפלגות הקואליציה כי חקיקת שינוי הוועדה לבחירת שופטים תושלם עד סוף הכנס הנוכחי, לפני חג הפסח, לפי המתווה החדש שהציג רוטמן.

עוד נמסר: "שיטה זו שבה נציגי הציבור בוחרים שופטים נהוגה כמעט בכל הדמוקרטיות בעולם. הטענה שביטול המנגנון שבו השופטים ממנים את עצמם זה ׳קץ הדמוקרטיה׳ - משוללת יסוד. החוק לא מאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט, אלא מבטיח שיהיה גיוון בהרכב השופטים".

השר אבי דיכטר אמר: "לא מבין למה הלכנו למהלך שנותן שליטה בכל שלוש הרשויות". אמיר אוחנה: "יש פער גדול בין הציפיות לבין המציאות".

Whatsapp Image 2023 03 13 At 1
ישיבת סיעת הליכוד | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב: "ממשלת יריב לוין ממשיכה לשקר לציבור הישראלי. אם השינוי בוועדה למינוי שופטים יעבור זו השתלטות עוינת ומסוכנת של פוליטיקאים חסרי מצפון על מערכת המשפט. זה לא יביא לגיוון מערכת המשפט, היא פשוט תהפוך לסניף של מרכז הליכוד. אין בשום מקום בעולם מנגנון שאפילו מזכיר את ההצעה המחפירה הזו. במו ידיהם הם מובילים את ישראל למשבר חוקתי נורא שיהרוס את הכלכלה, יפגע בבטחון, ירסק את יחסינו עם העולם ויקרע את עם ישראל לגזרים".

בתוך כך, מוקדם יותר היום פורסם כי שר הביטחון יואב גלנט אמר בימים האחרונים לראש הממשלה בנימין נתניהו כי "יש לעצור את המהלך החד-צדדי במהפכה המשפטית" בשל השפעתה על צבא המילואים ובשל השפעתה הערכית על החברה הישראלית. גלנט אמר לנתניהו כי "אם תימשך החקיקה החד-צדדית ללא הסכמה רחבה"- הוא יתפטר מתפקידו כשר הביטחון.