עריקאת: "ארה"ב מעוניינת בהכתבת פיתרון חד צדדי - ולא במו"מ"

בכיר הרשות הפלסטינית נפגש ברמאללה עם משלחת אמריקנית עצמאית שאינה מייצגת את ממשל טראמפ, וטען כי "ההכרה בריבונות ישראל בגולן בטלה מאחר שהיא סותרת את החוק הבין-לאומי"

זמן צפייה: 00:44

בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, התייחס היום (שישי) לתוכנית השלום האמריקנית ואמר כי "השם 'DEAL' (עסקה) שהוענק לתוכנית, במקום הכינוי 'TREATY' (הסכם), מעיד בבירור על כך שהכוונה של ארצות הברית היא להכתיב פיתרון חד צדדי לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולא להגיע להסכם באמצעות משא ומתן". את הדברים אמר במהלך פגישה בלשכתו ברמאללה עם משלחת אמריקנית עצמאית שאינה מייצגת את ממשל טראמפ - וכללה נציגים מטעם מוסדות אקדמיים, פוליטיים, כלכליים ותרבותיים בארצות הברית.

עריקאת הסביר את טענתו בכך ש"בעולם הנדל"ן ובתוכניות הבידור בטלוויזיה המשמעות של עריכת 'דיל' היא הסכמה של הצד המפסיד למכור את רכושו לצד המרוויח בשל פשיטת רגל - וכך ניכר ההבדל בין 'הסכם שלום' שנערך בין מספר צדדים ושממנו כולם מרוויחים, לבין 'חוזה' שנערך כדי להכתיב תנאי כניעה של צדדים מובסים במלחמות".

לעוד כתבות בחדשות 13: 

קושנר: "לא דנתי עם נתניהו לגבי סיפוח הגדה המערבית לישראל"

קושנר על תוכנית השלום: "שני הצדדים יצטרכו לבצע פשרות קשות"

הרש"פ בתגובה לנתניהו: "אנחנו נישאר על האדמה שלנו ונתנגד"

סאיב עריקאת
סאיב עריקאת | צילום: חדשות 13

עוד ציין כי "בעיני הרשות, כלל החלטותיו האחרונות של הממשל האמריקני, כולל ההחלטה בדבר ההכרה בריבונות ישראל בגולן, הינן בטלות מאחר שהן סותרות את החוק הבין-לאומי. הניסיונות לכפות עובדות חדשות בשטח הם ניסיונות כוזבים, והגישה ההגיונית היחידה לפיתרון הסכסוך היא הגישה שהציג בפברואר 2018 יו"ר הרשות, אבו-מאזן, בפני מועצת הביטחון, מאחר שהיא היא היחידה המתבססת על הדין הבין-לאומי והאינטרסים של כל הצדדים".

כמו כן, טען עריקאת במהלך הפגישה כי "הפיתרון לסכסוך חייב להיעשות אך ורק תוך הסתמכות על החוק הבין-לאומי, יישום החלטות האו"ם והקמת מדינה פלסטינית בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים", והבהיר כי הבעיה המרכזית של הרשות הפלסטינית מול ישראל אינה החזקת כספי הסילוקין של הרשות, אלא היעדר האופק המדיני לסכסוך והחבלה בפיתרון שתי המדינות - תוך הסרת הסוגיות של ירושלים, הפליטים, הגבולות וההתנחלויות משולחן המשא ומתן.

הבוקר הצהיר ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כי הוא סבור שתוכנית השלום האמריקנית תהיה נקודת פתיחה טובה לטיפול בסכסוך הישראלי-פלסטיני. לדבריו, מדובר בתוכנית מציאותית ובת ביצוע, שתכלול גם תוכנית כלכלית נרחבת, ותאפשר להתוות דרך שבה שני הצדדים יוכלו לחיות "חיים טובים יותר". את הדברים אמר קושנר בכנס של מכון וושינגטון לחקר המזרח התיכון.

ג'ארד קושנר
ג'ארד קושנר | צילום: רויטרס

קושנר ציין כי ארה"ב תדון באפשרות של סיפוח שטחים מיהודה ושומרון לישראל לאחר שתוקם הממשלה, והדגיש כי מעולם לא דן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי הסיפוח. עוד הוסיף כי הוא מקווה שישראל לא תבצע מהלכים מהסוג הזה לפני שתוצג תכנית השלום של הממשל.

יועצו של טראמפ סיפר כי הנשיא מעורב בגיבוש העסקה, ולוחץ על יועציו להשיג התקדמות. הוא ציין כי טראמפ הצהיר שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא יפתור את כל בעיות המזרח התיכון, אך לא ניתן יהיה לפתור את בעיות המזרח התיכון מבלי לפתור סוגיה זו. לדברי קושנר, הנשיא קרא חלקים מהתוכנית, אך טרם קרא את הטיוטה העדכנית שלה.

לדבריו, תוכנית השלום תיתן מענה "לשאיפות הפוליטיות של הפלסטינים" ותציע פתרונות לסוגיות כמו ירושלים והגבולות. עוד טען כי "אנשים יופתעו" כשהם יראו את פרטי התוכנית. בעניין שתי המדינות אמר קושנר: "כל אחד מהצדדים מפרש את נושא שתי המדינות בצורה אחרת, ולכן החלטנו כבר בשלב מוקדם מאוד לא להשתמש במונח הזה, ולהתמקד בפרטים של איך הפתרון אמור להיראות".