סער תוקף את לפיד: "הוא ונתניהו מתדלקים מלחמת אחים"

סערת התפילה בהפרדה: אחרי שראש הממשלה תקף את המוחים וראש האופוזיציה גינה את המתפללים שהתעקשו על הפרדה מגדרית, יו"ר תקווה חדשה אמר כי "בעקבות האירועים המכוערים הגיעו גם תגובות מכוערות". יאיר נתניהו: "השמאלנים מזכירים את האנטישמים באירופה"

זמן צפייה: 02:11

סערת התפילה בהפרדה: יו"ר תקווה חדשה גדעון סער יצא היום (שלישי) נגד ראש האופוזיציה יאיר לפיד, ואמר כי "בעקבות האירועים המכוערים בתל אביב ביום הכיפורים הגיעו גם תגובות מכוערות של נתניהו, בן גביר, לפיד (כן, גם אתה לפיד!). כל אחד מהם ניסה להוסיף עוד קיסם (או קצת דלק) למדורה במקום לנסות לכבותה".

"היהודים יודעים לשנוא, אמר לי יותר מפעם אחת ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל, שבמהלך חייו זכה למנות גדושות של שנאה מכל חלקי עם ישראל. כל חלק בתורו", אמר סער בפתח דבריו, "משפט זה מהדהד באוזני מאמש בעקבות הארועים המכוערים בתל אביב. איזה 'מנהיגים' מתדלקים מלחמת אחים במוצאי יום הכיפורים?".

"יש דברים שאסור שתהיה עליהם מחלוקת", הוסיף סער, "יש לכבד פסקי דין של בתי המשפט שלנו. יש מקום לכולם במרחב הציבורי שלנו. וכן, זה כולל גם את המורשת היהודית המשותפת לכולנו. מי שמגדפים ומשפילים יהודים דתיים אינם מגנים על אופיה של העיר תל-אביב כעיר ליברלית וחופשית. נהפוך הוא. הם אינם מסירי מחיצות אלא הם מגביהים את החומות בין חלקי עמנו. לחברי הנאבקים עמי שכם אל שכם להגנת המשטר הדמוקרטי בישראל אומר: אל תתפתו לניסיונות להפוך את המחאה למערכה כנגד הדת, מסורת ישראל או זכותנו על הארץ. כל אלה יכשלו. לא תהיה מלחמת אחים".

יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, כתב הלילה בעמוד הפייסבוק שלו: "שמאלנים מבצעים התפרעות כנגד יהודים מתפללים (חילונים ודתיים אגב) ביום הכיפורים, ואז מצדיקים את האלימות הזאת ומאשימים את הקורבן שלהם. זה מזכיר את איך האנטישמים באירופה היו מאשימים את היהודים לאחר שביצעו בהם פוגרומים".

מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90

העימותים הקשים בכיכר דיזנגוף בתל אביב פרצו ביום ראשון, ערב יום הכיפורים, במהלך תפילת כל נדרי, בשל ניסיון המארגנים לחצוץ בין גברים לנשים - זאת בניגוד להחלטת בית המשפט המחוזי בעיר, שדחה את עתירת המארגנים - מישיבת "ראש יהודי" - ולאחר שעיריית תל אביב החליטה שלא לאפשר זאת. מארגני התפילה הציבו חציצה בדמות דגלים - והמוחים שהגיעו למקום קראו קריאות "בושה" ופירקו אותה. אחד מהם נעצר.

סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התעלם מפסיקת בג"ץ, ותקף כאמור את המוחים: "לתדהמתנו, דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל. אני, כמו רוב אזרחי ישראל, דוחים זאת. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד פרסם הודעה עם תום צום יום הכיפורים: "חבל שבשם האל קילקלו את יום הכיפורים. הגרעין החרד"לי שהגיע לשכונה החליט להביא גם אלינו את המלחמה. מתעקשים על הפרדה מגדרית גם בחוץ. בנו צמוד ל'כלל ישראל' אוהל שבו מתפללים רק בניגון אשכנזי. מקפידים להסביר לנו – במאור פנים, ברור שבמאור פנים – שיש רק גרסה אחת של היהדות, הגרסה שלהם, והם דורשים שבשם הסובלנות גם בשכונה שלנו הם יחליטו מה מותר ומה אסור".

מפגינים בכיכר דיזנגוף
מפגינים בכיכר דיזנגוף | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מפגין בכיכר דיזנגוף
מפגין בכיכר דיזנגוף

גם שותפיו של נתניהו לקואליציה תקפו את המוחים, ויו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ' כתב: "בזמן שמיליוני יהודים בישראל ובעולם התפללו בבתי הכנסיות ובמרחב הציבורי, צמו, התאחדו, ביקשו סליחה והתחברו לשורשים ולמסורת שלנו, קומץ שורפי האסמים אלימים בגיבוי יאיר לפיד הדליקו אש וחיללו את היום הקדוש. אין לי ספק שהרוב המוחלט של העם, מימין ומשמאל, מתנער מהם בכל תוקף. במוצאי יום הכיפורים, אני קורא לכולנו לא להיגרר לפרובוקציות האלה ולהמשך השנאה והמחלוקת. יהודים אנחנו. אחים אנחנו".

יו"ר עוצמה יהודית השר איתמר בן גביר עלה גם הוא למתקפה נגד המפגינים, ואמר כי "ביום הכיפורים הזה ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. בחמישי הקרוב אקיים תפילת ערבית בכיכר, הציבור מוזמן".