ראשי הקואליציה החליטו: צמצום עילת הסבירות יקודם במושב הנוכחי

בישיבת ראשי הקואליציה הוחלט לצמצם את עילת הסבירות כבר במושב הכנסת הנוכחי. כמו כן, החוק לשינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, שכבר מוכן לקריאות שנייה ושלישית - יימשך בחזרה לוועדת החוקה. מובילי המחאה: "הכרזת מלחמה"

נתניהו, לוין וסמוטריץ'. ארכיון
נתניהו, לוין וסמוטריץ'. ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראשי הקואליציה קיימו אחר הצהריים (שני) ישיבה בנוגע למהפכה המשפטית. בתום הישיבה הוחלט לקדם את צמצום "עילת הסבירות" כבר במושב הכנסת הנוכחי. עוד סוכם לקדם "הרכב מאוזן" בוועדה לבחירת שופטים במושב הבא. כמו כן, החוק לשינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, שכבר מוכן לקריאות שנייה ושלישית - יימשך בחזרה לוועדת החוקה. המשמעות: החזרת החוק שלב אחד אחורה בחקיקה, לצורך תיקונים ואישור מחדש.

מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית אמרו בעקבות החלטת ראשי הקואליציה: "הקואליציה הכריזה היום מלחמה על מדינת ישראל, על הכלכלה, על עצמאות מערכת המשפט. הכוונה לחוקק גם את חוק השופטים השפוטים יביא לתוצאות הרסניות. ‎נתניהו מביא במו ידיו לחורבן בית שלישי. מולו ומול קואליציית ההרס יתייצבו מיליוני פטריוטים, אוהבי ישראל, שיבלמו את תכנית הדיקטטורה. בימים הקרובים נודיע על צעדים שיבהירו לממשלת ישראל שהדיקטטורה לא תעבור. מה שהיה הוא לא מה שיהיה - המחאה תגיב בעוצמה רבה יותר ובצורה נחושה יותר מבסיבוב הקודם".

מוקדם יותר, בפתח ישיבת סיעת המחנה הממלכתי, התייחס היו"ר בני גנץ לכוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את המהפכה המשפטית באופן חד צדדי: "תהפוך להתנתקות חד-צדדית של נתניהו מהעם. כבר היינו שם, על סף התהום, על סף מלחמת האחים". לשאלת חדשות 13 האם הוא מצפה מנשיא המדינה יצחק הרצוג לקרוא לנתניהו לעצור את החקיקה החד-צדדית ולחזור למו"מ אמר גנץ: "הנשיא צריך לשקול את מה שבחסותו ובמידה מסוימת באחריותו".

"התקדמות חד צדדית בחקיקת הפיכה המשטרית, היא לא צעד אחראי – היא צעד הרסני לחברה, לכלכלה, לביטחון ולדמוקרטיה הישראלית. זו לא אחריות – זו הפקרות", טען יו"ר המחנה הממלכתי. "אם נתניהו יחליט להחזיר אותנו שלושה חודשים אחורה, כולם יפסידו ממהלך כזה – ימין ושמאל, ערבים ויהודים, וחילונים וחרדים. זה מאבק של lose-lose. אם נתניהו יחליט על "הפיכה זוחלת" – הוא יתנפץ בקיר המציאות".

ח''כ בני גנץ
ח''כ בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד תקף יו"ר המחנה הממלכתי ואמר כי "הציבור מבין, העולם מבין, השווקים מבינים – וגם נתניהו צריך להבין: לא תהיה הפיכה משטרית. לא תהיה חקיקה חד צדדית. ספק אם יש לכך רוב בכנסת ובוודאות אין לכך רוב בעם". גנץ סיים את דבריו עם פנייה לראש הממשלה: "קורא לנתניהו לגלות אחריות, להקים את הוועדה לבחירת שופטים ולחזור לחדר. למנות את הוועדה לבחירת שופטים כפי שסוכם, לחזור לחדר, ולמצוא פתרונות שישמרו על הדמוקרטיה חזקה, ועל מדינת ישראל מאוחדת".

ח''כ אביגדור ליברמן
ח''כ אביגדור ליברמן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התייחס להמשך החקיקה: "חברי האופוזיציה חייבים לנקוט בקו ברור, ולא לגמגם ולא לזגזג. אני שמעתי את מזכיר הממשלה, את מירב בן ארי, חילי טרופר, הפרסום של עמית סגל וטלי גוטליב, שראש הממשלה אישית ביקש ממנה להצביע לקרין אלהרר. להערכתי גם ראש הממשלה נתניהו וגם דרעי הצביעו עבורה. אני מצפה מראשי האופוזיציה להתנהל כאופוזיציה. ברור שהיה דיל בין לפיד וגנץ לקואליציה".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בפתח ישיבת סיעת עוצמה יהודית, גם איתמר בן גביר התייחס להחלטות בנוגע למהפכה המשפטית: "ההחלטה של בג"ץ דווקא בעיצומם של ימים אלה היא מסר למחוקקים כאן. אתם תמשיכי לדבר, אנחנו, בית המשפט העליון נמשיך לנהל את המדינה. העליון מבקש להתערב בפעם המי יודע כמה בחקיקה של הכנסת, ללא סמכות ומבלי שאיש בוחר שופטים להובלת חקיקה. אני משפט שנים רבות ורוצה בית משפט עצמאי וחזק, אך לא רוצה שבית המשפט יהפוך בעצמו למחוקק".

"בנסיבות אלו, אמרתי היום לחברי ראשי הקואליציה להמשיך ברפורמה מכיוון ואי אפשר להסתפק בקוסמטיקה", המשיך השר והוסיף: "יש כאן נקודה משמעותית, האם הולכים למתווה שמציע אהרן ברק או ללכת לרפורמה אמיתית, רפורמה משמעותית שהציבור מצפה מאיתנו. כן, ההידברות חשובה, כן אם אפשר להעביר דברים בהסכמה, אדרבא ואדרבא, אבל בסוף נבחרנו כדי להוביל ולנהל, אך כשכובלים את הידיים שלנו - חייבים רפורמה עכשיו".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306191650' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_7snj4vtq' duration='37']

גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס להחלטות הקואליציה, ובנוסף הביע את מורת רוחו לגבי הצהרות האופוזיציה: "עומדים הנסיכים, הפרינססים האלה והם חושבים שהם יחליטו אם כן או לא תהיה רפורמה. אנחנו הקואליציה, אנחנו נחליט, ואם אתם רוצים תבואו לוועדה. הוועדה לבחירת שופטים בהרכבה הנוכחי לא תהיה, נקודה. מצד שני, אנחנו לא רוצים מצב שקואליציה תשתלט על בית המשפט העליון, בני שני הווקטורים הללו, אנחנו פתוחים לדיון".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306191655' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_s38brkur' duration='76']

בנוסף סמוטריץ' התייחס לשאלה האם במידה והמחיר של קידום החקיקה יהיה שראש הממשלה ימשיך לא להיות מוזמן לארה"ב על כל המשמעויות, ועל כך ענה: "היחסים בינינו לבין ארצות הברית חזקים. אם ראש הממשלה מוזמן או לא זה פחות מטריד בעיניי. האם אנחנו צריכים להיות כמו המדינה ה51 של ארצות הברית? זה עניין פנימי, אפילו לא מדיני".