לבקשת הנשיא: הקואליציה דוחה את ההצבעה על "חוק דרעי 2"

יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, אמר כי "בעקבות פניית הרצוג, החלטתי לדחות לשבוע הבא את ההצבעה". לפיד הביע סיפוק: "הצלחנו לעכב את חוקי דריסת הדמוקרטיה". מארגני ההפגנות: "לא להיכנס לשום הידברות עד לגניזת כלל החוקים". לוין ורוטמן: "חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת"

אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו
אריה דרעי וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, הודיע היום (רביעי) כי בעקבות פניית הנשיא יצחק הרצוג "ובקשתו לאפשר המשך הידברות בלב פתוח ונפש חפצה, החלטתי בהתייעצות עם ח"כ משה ארבל, לדחות לשבוע הבא את ההצבעה על הצעת חוק יסוד: הממשלה, המבקשת למנוע ביקורת שיפוטית במינוי שרים שאושר על ידי הכנסת. דחיית החוק לא תשפיע על התקדמות הרפורמה המשפטית".

שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, מסרו: "החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת חוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם. חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת חוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה, כפי שתוכנן מראש".

מארגני ההפגנות נגד המהפכה המשפטית הגיבו על המהלך: "קוראים ללפיד וגנץ לא להיכנס להדברות עד לגניזת כלל החוקים. מדובר במסך עשן שנועד להמשיך לאפשר לקואליציה להעביר את שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים, שתהפוך את בית המשפט לסניף של הליכוד ופורום קהלת. אסור להיכנס לשום הידברות עד לגניזת כל יוזמות החקיקה. כפי שהדגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ, המהלך הזה לא משפיע על הדורסנות של הקואליציה בהעברת ההפיכה המשטרית".

המהפכה המשפטית הייתה צפויה להתקדם היום שלב נוסף, ו"חוק דרעי 2", שאמור להחזיר את יו"ר ש"ס להיות שר בממשלה ולמנוע מבג"ץ להתערב בכל מה שנוגע למינוי שרים - אמור היה להיות מובא להצבעה במליאה.

הפגנת הענק בירושלים
הפגנת הענק בירושלים נגד המהפכה המשפטית | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

ח"כ שמחה רוטמן, יו"ר ועדת חוקה, אמר בתדרוך לעיתונאים אתמול כי הדרישה לעצור את החקיקה היא דרישה פוליטית-אופוזיציונית. הוא הוסיף כי לא שמע את הנשיא יצחק הרצוג דורש לעצור אותה, אלא לקיים את ההידברות לפני הקריאה הראשונה. ומה באשר למעורבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהליכי החקיקה? על כך השיב רוטמן שהוא מעולם לא דיבר איתו בנושא.

אתמול נפגש נשיא המדינה יצחק הרצוג עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד והשניים דנו במתווה הנשיא כפי שהוצג בנאומו לאומה. "הנשיא חזר על קריאתו להידברות והגעה להסכמות רחבות ככל הניתן לטובת מדינת ישראל ואזרחיה", נמסר. מטעמו של לפיד נמסר: "שוחחנו על מתווה הנשיא ועקרונותיו, ועל החשיבות להגיע להסכמות רחבות ולמנוע קרע בעם. הצגתי בפני הנשיא את קווי היסוד שעליהם לא נתפשר, בראש ובראשונה עצירת כל תהליך החקיקה".  זמן קצר לאחר מכן נפגש הרצוג גם עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ועם יו"ר ועדת חוקה, ח"כ שמחה רוטמן.

רוטמן אמר בתום הפגישה עם הנשיא: "אני מודה לנשיא על מאמצי התווך ונרגש מנכונותו לעשות לילות כימים במטרה להגיע להסכמה רחבה על תיקון מערכת המשפט. כפי שאמרתי אתמול וכפי שהודעתי יחד עם השר לוין השבוע, אני חוזר וקורא לבני גנץ וליאיר לפיד להגיע בהקדם להידברות ללא תנאים מוקדמים עד הקריאה הראשונה בניסיון להגיע להסכמה רחבה".

בינתיים, לחץ גדול מופעל בעיקר על יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וכן על לפיד להגיע לפגישה עם רוטמן ולוין. בקואליציה מאותתים כי הם מוכנים להתפשר על עילת הסבירות וחוק היועמ"שים - אך לא על סוגיית מינוי השופטים. לפי שעה, כאמור, הן לפיד והן גנץ ממשיכים להתנות את ההידברות בעצירת החקיקה.