נתניהו: "בדמוקרטיה לא עוצרים את ראשי האופוזיציה"

אחרי שח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית קרא "לעצור את גנץ ולפיד בגין בגידה במולדת" ונשיא המדינה הרצוג ביקש "להוריד את גובה הלהבות" - ראש הממשלה הגיב ושוחח עם האחרון. הוא הוסיף כי במדינה דמוקרטית גם "לא קוראים לשרים נאצים ולממשלה יהודית - הרייך השלישי"

זמן צפייה: 00:17

זמן קצר אחר שנשיא המדינה יצחק הרצוג קרא "להרגיע את הרוחות ולהוריד את גובה הלהבות" - הגיב הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו להתפתחויות האחרונות, בהן הקריאה של ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית לעצור את גנץ ולפיד בגין "בגידה במולדת". נתניהו אמר: "במדינה דמוקרטית לא עוצרים את ראשי האופוזיציה, כפי שלא קוראים לשרים נאצים, לממשלה יהודית - הרייך השלישי; ולא ולאזרחים לצאת למרי אזרחי". לפיד השיב לו: "נתניהו, במדינה דמוקרטית לא דורסים אזרחים ולא את מערכת המשפט. הפכת לראש ממשלה חלש שרועד מפחד מהשותפים הקיצונים שלו. הם לא סופרים אותך ומובילים את מדינת ישראל להתרסקות".

מוקדם יותר קרא נשיא המדינה יצחק הרצוג לח"כים: "גלו איפוק ואחריות". על הרפורמה המשפטית של השר יריב לוין אמר הרצוג כי "ערכי מגילת העצמאות הם המצפן של מדינתנו. לא אתן לפגוע בהם. זו תקופה רגישה ונפיצה בציבוריות הישראלית. אני ער לקולות הנשמעים מכאן ומכאן, ולכל הכאבים, הדאגות והחרדות. זה לא נעלם מעיניי ומעסיק אותי ללא הפסקה. אין לנו ארץ אחרת".

הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו
הנשיא יצחק הרצוג מטיל את המנדט להרכבת ממשלה על בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

דבריו של הנשיא הרצוג מגיעים על רקע שבוע וחצי מתוח אחרי הקמת ממשלת נתניהו, וביתר שאת לאחר שהציג שר המשפטים יריב לוין את תוכניותיו למערכת המשפט, במה שהוא מכנה "רפורמת המשילות". הצהרתו של לוין נענתה בקריאות גינוי חריפות מהאופוזיציה, כשראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לרפורמה "מכתב איום".

היום, כאמור,  טען חבר הכנסת צביקה פוגל, המכהן בתפקיד מטעם מפלגת עוצמה יהודית, טען כי יש לעצור את יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בוגי יעלון ויאיר גולן בשל מה שהוא מכנה "קריאה למלחמת אחים". זאת בעקבות קריאתו של חבר הכנסת לשעבר יאיר גולן ל"מרי אזרחי" לדבריו, בחשבון הטוויטר שלו. "לא עוד הפגנות מנומסות במוצ"ש, לא עוד פוסטים נמלצים לעת ערב, ולא לקינה בכי ונהי", כתב גולן, "רק מעשים. רק תוצאות. עסקים יושבתו, שירותים יושבתו, דרכים יחסמו. אנחנו הריבון, ואנחנו נקבע את גורלה של המדינה שלנו. הכוח לעם, וזה לא יקרה ללא מאבק נחוש ואמיץ".

סגן השר במשרד ראש הממשלה אלמוג כהן
''הכוונה היא לא לעצור פיזית, אלא להבהיר להם שאם הם ימשיכו עם השיסוי, ההסתה והרצון לשפוך דם - הם יעצרו באזיקים''. סגן השר במשרד ראש הממשלה אלמוג כהן

חבר מפלגתו ח"כ אלמוג כהן הביע את התנגדותו למעצר של הארבעה, אך הוסיף לדבריו של פוגל ואמר: "יש להורות להם להפסיק עם השיסוי, ההסתה והרצון לשפוך דם ברחובותיה של מדינת ישראל, ולהדגיש להם שאם לא יעשו כן - הם יעצרו עם אזיקים".

אתמול בישיבת סיעה של המחנה הממלכתי אמר יו"ר הסיעה בני גנץ כי "האחריות למלחמת האחים תהיה על נתניהו. שבוחר בחרפה - אנחנו נבחר במאבק צודק", בהתייחסו לרפורמת המשילות של יריב לוין. "נתניהו לא רוצה מערכת משפט מאוזנת - הוא רוצה אותה במצב מאוזן. הוא ושותפיו החליטו להשמיד את האיזונים - הגיע הזמן לצאת להפגין ולהרעיד את המדינה". בהמשך, גנץ פנה למצביעי הליכוד ואמר: "רובכם לא הצבעתם למען הפיכה משטרית. אני קורא לכם לצאת ולהיאבק למען מה שאתם מאמינים בו".