פרסום ראשון: החוק שיקשה על הפרת הסכם הרוטציה בין נתניהו לגנץ

בכירים בכחול לבן ובליכוד אומרים שהמחלוקות העיקריות בדרך לממשלת חירום - נפתרו. בטיוטת ההסכם נכתב כי אם צד אחד יפזר את הכנסת לפני שהבא בתור נכנס לתפקיד - השני יעמוד בראש ממשלת המעבר

זמן צפייה: 02:53

בכירים בכחול לבן ובליכוד אומרים הערב (שישי) שהמחלוקת העיקרית בדרך לממשלת חירום נפתרה, ונותרו עוד כמה נקודות מחלוקת קטנות. לטיוטת ההסכם הוכנס עוגן ביטחון: אם הכנסת תפוזר ע"י מי מהצדדים לפני שהבא בתור אמור להיכנס לנעלי ראש הממשךה ברוטציה – בזמן ממשלת המעבר, ראשות הממשלה תעבור לשני. כלומר, אם נתניהו פועל לפזר את הכנסת אחרי שנה וארבעה חודשים – גנץ יכהן כראש ממשלת המעבר. זה אמור למנוע מוטיבציה לפזר את הכנסת לפני כן.

סוגיה נוספת שטרם נפתרה – תיק המשפטים. בכחול לבן רוצים את התיק לעצמם, בליכוד מדברים על מועמד מוסכם – אין כרגע כזה. יש גם הצעה חלופית: שר מטעם הליכוד וסגן שר מטעם כחול לבן, שיצטרכו לקבל החלטות יחד. בשלב זה לא מסתמנת הסכמה.

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

עד כה הושגה הסכמה על זמן כהונת ממשלת האחדות, אם תוקם, ועל זמן כהונת נתניהו. ככל הנראה תוגדר ממשלת רוטציה מיוחדת למשך שלוש שנים - שנה וחצי בראשות נתניהו, ושנה וחצי בראשות גנץ. הממשלה אמורה להתחיל כממשלת חירום שמתעסקת רק בקורונה וכך זה גם יוגדר - מה שיעזור למרכז-שמאל להיכנס - ולאחר מכן להפוך לממשלת אחדות. מי שירצה ישאר מי שלא – לא.

הכדור כעת במגרש של גנץ ולפיד. לפיד צריך להחליט אם יישאר בחוץ - כפי שהצהיר בעבר. במידה שלפיד יישאר בחוץ, גנץ יצטרך להחליט אם הוא מפרק את כחול לבן, ונכנס עם 17-18 ח"כים לממשלה שבה חברים 58 ח"כים מהימין.

בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום נודע כי נציגי הליכוד הסכימו לדרישת כחול לבן להוריד מהשולחן את פסקת ההתגברות, החוק שיאפשר לכנסת להתגבר על פסילת חוקים בבג"ץ ולהעבירם למרות הפסילה, כהוראת שעה.

מדובר בדגל אידאולוגי של מחנה הימין, שנתניהו הבטיח בשנה האחרונה לקדם, אך כידוע מנע בשנים שלפני כן. במהלך המשא ומתן התגלעה מחלוקת בין הצדדים באשר לזהותו של שר המשפטים הבא, אולם הוחלט על זכות וטו הדדית על כל חקיקה בנושא מערכת המשפט. בחדר עלה גם הנושא של פסקת ההתגברות, ונציגי הליכוד הסכימו לזנוח בכנסת הקרובה את קידום הנושא.