ממלא מקום ראש הממשלה: מה משמעות הצעת הפשרה של ריבלין?

הנשיא הציע לשנות את החוק, כך שר"מ יוכל לצאת לנבצרות לתקופה ארוכה ממאה ימים. משמעות הדבר היא שבמצב של ממשלת אחדות, גנץ יוכל להפוך לר"מ בפועל במקרה של כתב אישום, ומנגד נתניהו לא יודח

זמן צפייה: 03:10

בזמן נאומו של נשיא המדינה הערב (רביעי), שבו הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, ראובן (רובי) ריבלין העלה הצעה לשינוי החוק שלדעתו עשוי להביא לסיום המשבר הפוליטי הסבוך.

על פי ההצעה, אם יהיה כתב אישום נגד נתניהו הוא ימשיך להחזיק בתואר ראש הממשלה, אך יהיה בנבצרות שתוארך לתקופה בלתי מוגבלת, ולא מאה ימים כפי שהיום קבוע בחוק. המשמעות היא שיו"ר כחול לבן בני גנץ ימונה לממלא מקום ראש הממשלה, ובמצב של נבצרות לגנץ יהיה את כל הסמכויות של ראש ממשלה. מכאן – גנץ יכהן כראש ממשלה בפועל ונתניהו יישאר עם התואר עד תום ההליכים המשפטיים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

המו"מ כשל: הנשיא הטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו

גנץ אחרי הטלת המנדט על נתניהו: "לא נשב עם ר"מ תחת אישום"

בכחול לבן קיימו מגעים עם המשותפת לפני ההמלצה לנשיא המדינה

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

לדברי הנשיא ריבלין, "לצד רה"מ שייבחר, ישונה החוק וייתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של ממלא מקום ראש הממשלה. הייחודיות שלו היא שבכל רגע שנבצר מרה"מ למלא את תפקידו – הוא, מ"מ רה"מ, משמש כראש הממשלה לכל דבר. ביקשתי גם להציע שהחוק יתוקן, כך שנבצרות לא תהיה מחויבת להיות מוגבלת לתקופה של מאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של רה"מ כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות. אם הוא כן יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ר"מ בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו".

בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין
בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

ההצעת הליכוד לכחול לבן: נתניהו יכהן ראשון ברוטציה - אך לשמונה חודשים בלבד

המשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן היה מאוד קצר, אך במהלכו נתניהו הציג הצעה מפתיעה שעוד עשויה לחזור לשולחן הדיונים: שהוא יכהן ראשון ברוטציה כראש ממשלה אך לתקופה של שמונה חודשים. ההצעה אינה רחוקה ממה שגנץ היה מוכן להתפשר מלכתחילה, שנתניהו יכהן כר"מ במשך כשמונה חודשים או עד הגשת כתב אישום – המוקדם שביניהם.

ההצעה הזאת למעשה פותרת את ההתחייבות של גנץ כלפי בוחריו לפיה לא ישב תחת נתניהו. עם זאת, עמיתו יאיר לפיד מתנגד נחרצות לכך.

עם זאת, הנקודה שבה ראש הממשלה נתניהו פחות מוכן להתגמש היא על השותפים הטבעיים שלו – יו"ר הליכוד לא מוכן לוותר על כך שהחרדים יהיו חלק ממשלה כזאת. הדבר עומד בסתירה להתחייבויות אחרות של גנץ – גם ליו"ר ישראל ביתנו וגם לממשלת אחדות חילונית.

נתניהו, גנץ ולפיד
נתניהו, גנץ ולפיד | צילום: רויטרס

כאמור, מוקדם יותר היום הטיל ריבלין את מלאכת הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד. נתניהו אמר: "אני עושה זאת מתוך ידיעה לא שיש לי סיכויים גבוהים יותר להרכיב ממשלה, אלא שאי היכולת שלי קצת קטנה מזו של אי היכולת של גנץ, משום ששנינו לא נוכל להקים ממשלה אלא יחד. צו השעה זו ממשלת אחדות לאומית, רחבה ומהירה".

"אנו צריכים את האחדות והפיוס הלאומי – קודם כל כדי להשיג פיוס לאומי, וחיוני בעת הזאת במיוחד. עברנו מערכת בחירות קשה מכל הצדדים ולכל הצדדים, ואנחנו צריכים לאחד את העם ולאחות את הקרעים", המשיך נתניהו.

הנשיא ריבלין אמר: "מסיכום ההתייעצות עולה כי אין 61 קולות לא לנתניהו ולא לגנץ. הרכבת הממשלה תלויה בשאלה למי הסיכוי הגבוה ביתר להרכיב ממשלה, ובמצב הנוכחי 55 תמכו בנתניהו ו-54 בגנץ. אלא שעשרה מתוך 54 התומכים בגנץ הודיעו שלא ישבו איתו בממשלה – מכאן שהיכולת של נתניהו גבוהה יותר כרגע".

בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין
בנימין נתניהו מקבל את המנדט מידי נשיא המדינה ראובן ריבלין | צילום: חדשות 13

כמו כן הדגיש ריבלין כי: "בהחלטתי לתת למועמד הליכוד שיהיה הראשון שינסה להרכיב ממשלה, לקחתי בחשבון שמפלגת הליכוד – כמו גם מפלגת כחול לבן – התחייבו בפני הציבור להשיב את המנדט למוסד הנשיאות אם לא יצליחו להרכיב ממשלה".

לסיכום אמר ריבלין: "חבר הכנסת וראש הממשלה היוצא, בנימין נתניהו, חבר הכנסת והרמטכ"ל לשעבר, בני גנץ. נבחרי הציבור כולם. ידע העם בישראל - ניתן להקים ממשלה. אם תקום ממשלה, נכון, כולם ישלמו מחירים. אך אם לא תקום כזאת - אזרחי ישראל הם אלו שישלמו את המחיר הגדול מכולם. בשמו של העם היקר הזה היושב בציון, ולטובתם של אזרחי ישראל כולם, אני מאחל לך ולכם הצלחה.