בקואליציה מאיימים: "בלי מתקפה ברפיח - לנתניהו לא יהיה מנדט לכהן"

ברקע הוצאת הכוחות מהרצועה והדיווחים על התקדמות במגעים שיביאו להפסקת אש, השר סמוטריץ' זימן את השרים וחברי הכנסת ממפלגתו ל"התייעצות דחופה" - ולאחר מכן נועד עם נתניהו. בן גביר איים: "אם ראש הממשלה יחליט לסיים את המלחמה - לא יהיה לו מנדט להמשיך כראש ממשלה". לפיד: "יש עתיד מוכנה לתת בכל רגע רשת בטחון מלאה לעסקה"

זמן צפייה: 01:08

במפלגות עוצמה יהודית והציונות הדתית העבירו היום (שני) מסרים מאיימים בעקבות הדיווחים על התקדמות במגעים לעסקה עם חמאס, לאחר שאתמול הוצאו הכוחות המתמרנים מרצועת עזה. בהודעה מטעמו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע כי כינס את השרים וחברי הכנסת ממפלגתו ל"התייעצות דחופה". לאחר מכן נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפני פגישתו עם ראש הממשלה, סמוטריץ' דרש מנתניהו לכנס את הקבינט המורחב ופנה אליו פומבית: "בעקבות המצב הנתון של הוצאת הכוחות המתמרנים מעזה והורדת עצימות המלחמה באופן כללי, יחד עם הדיווחים על נכונות ישראלית לדון בחזרת תושבי עזה לצפון הרצועה, אני דורש ממך לכנס עוד הערב דיון מיוחד של הקבינט המורחב בו נקבל עדכון מלא ואת כל המידע על מצב המלחמה". עוד אמר: "הפורום היחיד המוסמך לקבל החלטות מכריעות בזמן מלחמה זהו הקבינט המורחב, אך לצערי לא כך פועלים הדברים ואנו רואים כי החלטות מתקבלות בקבינט המצומצם ללא אישור או עדכון".

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביקר את התנהלות נתניהו בפומבי, ואיים: "אם ראש הממשלה יחליט לסיים את המלחמה ללא מתקפה נרחבת על רפיח על מנת להכריע את חמאס, לא יהיה לו מנדט להמשיך לכהן כראש הממשלה".

בעקבות דברי בן גביר וסמוטריץ', ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בפנייה לנתניהו: "מזכיר לראש הממשלה למול שותפיו המשיחיים - יש עתיד מוכנה לתת בכל רגע נתון רשת בטחון מלאה לעסקת חטופים. 24 אצבעות זה הרבה יותר ממה שיש לבן גביר וסמוטריץ׳. הגיע הזמן להחזיר אותם הביתה, עכשיו".

כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

המסרים של ראשי מפלגות הימין בקואליציה מגיעים ברקע דיווחים על התקדמות במגעים לעסקה שעשויה להביא לסיום המלחמה. אמש, מקור ישראלי בכיר שצוטט ברשת "סקיי ניוז" אמר כי נתניהו "נואש לעסקת חטופים והפסקת אש". המקור הוסיף כי הריגתם של שבעה מעובדי ארגון WCK בעזה בשבוע שעבר "שינתה הכל", מאחר ועוררה זעם ברחבי העולם - ובייחוד את זעמו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן.

בשיחתו עם נתניהו ביום שבת, הנשיא ביידן החריף את הטון והעביר שורת דרישות. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי הנשיא הציב את נתניהו "על תנאי", והודיע לו כי ישראל תצטרך לשנות את התנהלותה. אתמול, גורם מדיני בישראל אמר כי ארה"ב "מפעילה לחץ אדיר ולוקחת את הפיקוד על המו"מ לעסקת חטופים והפסקת אש".

במקביל, גורמים מצריים אמרו אתמול לעיתון הקטרי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי לפי הערכות, הסכם הפסקת אש זמנית ייכנס לתוקף בימי עיד אל-פיטר שבסוף חודש רמדאן ויחלים כבר השבוע.

חצי שנה למלחמה: עצרת לשחרור החטופים מול הכנסת בירושלים הפגנות מחאה
חצי שנה למלחמה: עצרת למען החטופים בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף ללחץ האמריקני, אתמול ציינו משפחות החטופים חצי שנה למלחמה בעצרת ענק מול הכנסת בירושלים, בדרישה לגבש עסקה חדשה. איתי רגב ששוחרר מהשבי אמר: "מחבלי החמאס מנסים לשכנע את החטופים שהמדינה וויתרה עליהם. בשם האחים והאחיות שלנו, אני רוצה לשאול את המנהיגים שלנו - זה נכון? ויתרתם עליהם?".