החקיקה - והמחאה: החוק לצמצום עילת הסבירות מגיע לקריאה ראשונה

חצי שנה אחרי שהשר לוין הציג את "רפורמת המשילות", המהפכה המשפטית מגיעה לרגע השיא, כאשר הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות - או ביטולה בכל הנוגע לדרג הפוליטי - מגיעה להצבעה במליאת הכנסת. מחר: "יום הזעם" בנתב"ג ובכל רחבי הארץ

זמן צפייה: 02:29

חצי שנה אחרי ששר המשפטים יריב לוין הציג את "רפורמת המשילות", המהפכה המשפטית מגיעה היום (שני) לרגע השיא, כאשר הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות - או ביטול עילת הסבירות בכל הנוגע לדרג הפוליטי - מגיעה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

בקואליציה מנסים לוודא את ההיערכות מול משכן הכנסת לצורך חילוץ חברי כנסת שאולי ייחסמו בדרכם למליאה בעקבות הפגנות, ובינתיים יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן לא מבזבז זמן - והוא עדכן את חברי וועדת החוקה שכבר מחר יתכנסו שוב ויתחילו מיד להכין את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

כאשר הוועדה תתכנס ותחל בהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית נוכל לדעת אם הדיבורים מפי גורמים שונים בקואליציה לגבי ריכוך הנוסח באמת יבואו לידי ביטוי. היעד של הקואליציה לקריאה שנייה ושלישית הוא 23 ביולי, בעוד שבועיים בדיוק.

ביום רביעי השבוע נגיע לציון דרך נוסף, כאשר ייערכו הבחירות החוזרות בכנסת על הנציג הנוסף לוועדה לבחירת שופטים. אם לא יהיו הפתעות, ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית יהיה נציג הקואליציה בוועדה, אך זה עדיין לא אומר שהיא באמת תוקם ותיושם בפועל על ידי השר לוין.

לוח הזמנים לשבוע הדרמטי בכנסת
לוח הזמנים לשבוע הדרמטי בכנסת | צילום: חדשות 13

ראשי המחאה נגד המהפכה המשפטית, נתמכים בגופים גדולים במשק, מאיימים לשתק מחר את המדינה, כאשר החל משעות הבוקר צפויות הפגנות, צעדות, שיירות ושיבושים בכל רחבי הארץ, כאשר החל מ-16:00 צפויה הפגנת ענק נוסף בנמל התעופה בן גוריון, ובערב צפויות המשך ההפגנות בכל רחבי הארץ.

כזכור, אתמול הודיעה הנהלת מרכזי הקניות "ביג" כי קניוני "ביג" ייסגרו מחר במחאה על קידום חקיקת המהפכה המשפטית וההצבעה על ביטול עילת הסבירות. בהודעת החברה נכתב: "אם החוק לביטול עילת הסבירות במתכונתו הנוכחית יאושר בקריאה ראשונה ביום שני בכנסת, נראה במהלך צעד חמור בדרך לשחיתות שלטונית בלתי חוקית בעליל, וצעד נוסף בדרך  לדיקטטורה".

"חקיקה כזאת תהווה פגיעה אנושה בוודאות העסקית והכלכלית של ישראל", הוסיפו בהודעה, "ותסכן באופן ישיר ומיידי את קיומנו כחברה מובילה בישראל. על מנת למחות באופן חריג ולמנוע את העברת החקיקה המושחתת הזו, אנו  נשתתף ביום ההשבתה שמתוכנן ביום שלישי. מרכזי ביג מקרית שמונה ועד אילת יושבתו וייסגרו".

ההודעה נחתמה במסר חריף: "כשהמדינה רועדת ונקרעת מבפנים אין באפשרותנו לשבת על הגדר ובעת הצורך ועם התקדמות החקיקה והביזה של הקופה הציבורית אותה אנו מממנים אף נחריף את צעדנו".

Capture
לוח הזמנים ל''יום הזעם'' | צילום: חדשות 13

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא דברים אמש בטקס האזכרה הממלכתי לבנימין זאב הרצל, וקרא לחידוש שיחות ההידברות בבית הנשיא. "כל כך הרבה אנשים פונים אלי, לא רק מהציבור הרחב, גם מהשדה הפוליטי, מכל עבריו, ואומרים את אותן מילים: איזה פספוס. איזו טרגדיה. וזה נכון. אני אומר לכם - ההסכמות אפשריות; בוודאי בנושא הספציפי של עילת הסבירות. ההסכמה בת השגה. ובכל זאת, אף אחד לא מוכן לשבת ולדבר - עכשיו, ללא תנאים".

"זו החמצה בקנה מידה היסטורי", הוסיף הנשיא, "אני שואל את נציגינו בממשלה ובכנסת: זה שווה את זה? זה באמת שווה את זה? המספרים, הנתונים, הסקרים והדיונים – משקפים צורך ציבורי אמיתי וגדול בהידברות והסכמה. זה ברור כשמש. זה הרגע להתאמץ – יחד. זה הרגע לחשוב על מה שמעבר. זה הרגע לחשוב על ההשלכות. שחררו את האגו, צריך להמשיך לדבר. עצרו את הקרע הנורא, העם מצפה שתתעשתו, ומהר".