רגע האמת: בכנסת נערכים להצבעה על צמצום עילת הסבירות

חצי שנה אחרי ששר המשפטים יריב לוין הציג את "רפורמת המשילות", הסעיף הראשון במהפכה המשפטית מגיע להצבעה בקריאה ראשונה. בקואליציה מנסים לוודא את ההיערכות מול המשכן - לצורך חילוץ ח"כים שאולי ייחסמו בדרכם בעקבות הפגנות

זמן צפייה: 04:14

חצי שנה אחרי ששר המשפטים יריב לוין הציג את "רפורמת המשילות", המהפכה המשפטית מגיעה לרגע השיא - כאשר מחר (שני) יצביעו חברי הכנסת בקריאה ראשונה על אישור החוק לצמצום עילת הסבירות - או ביטול עילת הסבירות בכל הנוגע לדרג הפוליטי.

בקואליציה מנסים לוודא את ההיערכות מול משכן הכנסת לצורך חילוץ חברי כנסת שאולי ייחסמו בדרכם למליאה בעקבות הפגנות, ובינתיים יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן לא מבזבז זמן - ומעדכן את חברי וועדת החוקה שכבר ביום למחרת, כלומר יום שלישי, יתכנסו שוב ויתחילו מיד להכין את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

כאשר הוועדה תתכנס ותחל בהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית נוכל לדעת אם הדיבורים מפי גורמים שונים בקואליציה לגבי ריכוך הנוסח באמת יבואו לידי ביטוי. היעד של הקואליציה לקריאה שנייה ושלישית הוא 23 ביולי, בעוד שבועיים בדיוק.

ביום רביעי השבוע נגיע לציון דרך נוסף, כאשר ייערכו הבחירות החוזרות בכנסת על הנציג הנוסף לוועדה לבחירת שופטים. אם לא יהיו הפתעות, ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית יהיה נציג הקואליציה בוועדה, אך זה עדיין לא אומר שהיא באמת תוקם ותיושם בפועל על ידי השר לוין.

חברי הכנסת מצביעים על נציגי הוועדה לבחירת שופטים
חברי הכנסת מצביעים על נציגי הוועדה לבחירת שופטים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כדי להתמודד עם המחאה נגד חקיקת ריסוק עילת הסבירות, יצאה הממשלה בקמפיין שבו היא טוענת שכל החקיקה נועדה לכך שבית המשפט לא יקבע מדיניות במקום הממשלה. הפייק לטענת הממשלה הוא ש"ללא עילת הסבירות הממשלה תפעל ללא איזונים ובלמים", והאמת היא "שבית המשפט לא יקבע מדיניות במקום הממשלה".

מי שקורא את הקמפיין הזה יכול לחשוב בטעות שבג"ץ פוסל תוכניות לאומיות של הממשלה. זה שקר כמובן - האמת היא שבג"ץ אף פעם לא פסל תוכנית של הממשלה על סמך עילת הסבירות, אלא פסל החלטות נקודתיות שנראו בלתי סבירות באופן קיצוני. כמה פעמים הוא עשה את זה? בממוצע אחת לשנה.

למשל, כשהממשלה סירבה להתקין בבתי ספר ביישובי עוטף עזה מיגון יעיל נגד רקטות, השופטת בייניש כתבה: "ההחלטה שלא למגן את הכתות במיגון מלא הינה בלתי סבירה במידה המצדיקה התערבות שיפוטית". כששר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן ביקש להפסיק מיידית את סבסוד מעונות היום לילדי אברכים, בג"ץ קבע כי החלטתו לא סבירה באופן קיצוני, וכי הסבסוד יימשך עד סוף שנת הלימודים.

Whatsapp Image 2022 12 05 At 0
בית המשפט העליון בירושלים

כן, בג"ץ גם קבע שלא סביר ששר שהוגש נגדו כתב אישום, יישאר בממשלה. כאמור, פעם בשנה בממוצע. למה? nכיוון שהפוליטיקאים יודעים שהם נתונים לביקורת שיפוטית, הם מרסנים טיפונת את אינטרסים הזרים לטובת האינטרסים מקצועיים. ברגע שהכלי המשפטי הזה ייאסר לשימוש, חופש הפעולה של הממשלה עשוי להיות אינסופי - פיטורי יועמ"שית, אבל גם פיטורי מפכ"ל, פיטורי רמטכ"ל, ומינויים פוליטיים מובהקים לתפקידים הללו.

אומרים לכם שאלו סתם הפחדות. אבל את ההפחדות הללו לא משמיעים אנשי המחאה, לא העיתונאים. השרים השמיעו אותן היום בישיבת הממשלה - וברגע שבג"ץ לא יהווה איום מבחינתם הם לא יהססו לפטר את היועצת המשפטית. כשבוחנים את שאלת עילת הסבירות, כדאי מאד להקשיב לאיומים האלה, וכל זה עוד לפני שהתחלנו לדבר על כך שעילת הסבירות היא רק הצעד הראשון בריסוק הבלמים והאיזונים בדמוקרטיה הישראלית.