אחרי מהומה בדיון: ועדת החוקה אישרה את צמצום עילת הסבירות

למרות ההבטחות לרכך את הנוסח, ח"כ רוטמן פרסם מתווה חקיקה ללא שינוי משמעותי, ולאחר דיון סוער שבמהלכו טענו חברי האופוזציה כי רוטמן מבצע מחטף - חברי הוועדה הצביעו בעד החוק שיצמצם את יכולת בית המשפט לפסול חוקים בעילה של חוסר סבירות. לפיד וגנץ בהודעה משותפת: "אפשר להגיע להסכמות, קוראים לנתניהו לא להעלות את ביטול עילת הסבירות למליאה"

זמן צפייה: 04:55

חברי ועדת חוק, חוקה ומשפט אישרו היום (שלישי) את צמצום עילת הסבירות, לאחר דיון סוער שבמהלכו טענו חברי האופוזציה כי יו"ר הוועדה שמחה רוטמן מבצע מחטף וקיים את ההצבעה ללא דיון מלא. למרות ההבטחות לרכך את הנוסח, ח"כ רוטמן פרסם מתווה חקיקה ללא שינוי משמעותי.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פרסמו הודעה משותפת בתגובה לאישור החוק בוועדה: "מאז הקמת הממשלה החדשה אנו עדים לדריסה מוחלטת של כנסת ישראל ושל הדמוקרטיה הישראלית. ההצבעות היום בוועדת חוקה הן מהלך חד צדדי בוטה שפוגע באזרחי ישראל וקורע את העם. אפשר גם אחרת. אפשר להגיע להסכמות, אפשר לעשות שינויים במערכת המשפט למען אזרחי ישראל ולא למען עריצות הרוב ומינויים מושחתים".

עוד הם מסרו: "ביטול עילת הסבירות ללא האיזונים המתאימים, עליהם היה צריך לדון בבית הנשיא, הוא מבוא לשחיתות. החוק הזה לא נועד לשמור על האזרחים, אלא לשמור על הפוליטיקאים. אנחנו קוראים לנתניהו לא להעלות את החוק למליאה, נתניהו יודע שאפשר להגיע להסכמות שיבטיחו ודאות לכלכלה, לביטחון, ליחסי החוץ. גם היום הוא בחר בדרך החד צדדית. התנהלותו של נתניהו ממשיכה לפרק את החברה הישראלית".

לפיד וגנץ
לפיד וגנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתגובה לאישור החוק בוועדה, מובילי "כוח קפלן" הודיעו כי ביום חמישי הקרוב יערכו הפגנות מחוץ לבתיהם של חברי כנסת: "בזמן לחימה ופיגועים, רוטמן ונתניהו העבירו במחשכים את חוק הדיקטטורה הראשון. הדיקטטורה לא תעבור, לא בסלאמי, לא בבליץ, לא בזמן לחימה ולא בשום אופן. ביום חמישי הקרוב, החל מהשעה 18:30 כוח קפלן יגיע להפגין מחוץ לבתיהם של חברי כנסת ברחבי הארץ, כדי להבהיר להם: הדיקטטורה לא תעבור. רשימת חכים וכתובות מסודרת תימסר בהמשך. אנו קוראים לכם ולכן להתעדכן בהמשך במפה שתצא ולהצטרף להפגנה הקרובה לביתכם ברכב, ברגל, עם זמבורות ודגלי ישראל".

רוטמן, המהפכה המשפטית, הדיון בוועדת החוקה הבוקר
הדיון בוועדת החוקה הבוקר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות אישור החוק בוועדה, תנועת דרכנו הגישה מכתב למיצוי הליכים לקראת הגשת בג"ץ נגד הליך החקיקה של צמצום עילת הסבירות. מנכ"לית התנועה, ח"כ לשעבר רחל עזריה, מסרה: "מדובר בהליך פגום של חקיקת חוק יסוד. על הקואליציה לחוקק לפי הכללים המקובלים, זה פשוט טירוף לחוקק חוק יסוד בחטף".

יו"ר דרכנו, השר לשעבר יזהר שי, מסר: "ממשלת ישראל מובילה שינוי חוקתי מהותי שעלול לקעקע את יסודות הדמוקרטיה הישראלית. פנינו לראש הממשלה ולח"כ רוטמן על מנת לאפשר להם לשקול מחדש ולהימנע מתהליך הרסני שלא יעמוד במבחן בג"ץ. אם לא ייענו לבקשתנו ניאלץ לבקש התערבות של בית המשפט העליון".

השר לשעבר יזהר שי, יו''ר דרכנו
השר לשעבר יזהר שי, יו''ר דרכנו | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

קודם לכן, בתום דיונים שנערכו במהלך הלילה, אושר סופית במליאה החוק לדחיית הבחירות לרבנות הראשית, ברוב של 52 מול 29. לפי החוק, הבחירות, שאמורות היו להתקיים בספטמבר, יידחו בחצי שנה. כמו כן, הרבנים הראשיים יכהנו עד אפריל בשנה הבאה.

חוק הרבנות הראשית קובע כי תקופת כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל תהיה 10 שנים, וכי תקופת כהונתם של חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל הנבחרים באמצעות האסיפה הבוחרת תהיה 5 שנים. עוד נקבע כי תקופת כהונה תיחשב לפי הלוח העברי. סעיף 16(ג) לחוק קובע כי "הבחירות לרבנים הראשיים לישראל ולחברי המועצה הנבחרים ייערכו לא יותר משלושה חודשים ולא פחות מחודש אחד לפני תום כהונתם של המכהנים אותה שעה".

Whatsapp Image 2023 06 14 At 1
מליאת הכנסת בעת ההצבעה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבחירה ברבנים הראשיים לישראל ובחברי המועצה הנבחרים נעשית באמצעות אסיפה בוחרת שמונה, בין השאר, 70 נציגי ציבור שמתוכם 25 הם ראשי הערים הגדולות. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "הדבר מעורר מורכבות מאחר שראשי הרשויות, המהווים שיעור נכבד באסיפה הבוחרת והמייצגים ציבור גדול, נמצאים לקראת תום כהונתם וחלקם עשוי להתחלף במערכת הבחירות הקרובה לרשויות המקומיות".