השיחה בין גלנט לבן גביר לפני פינוי המאחז: "צריך לדבר - לא לפנות"

המאחז "אור חיים" הוקם בלילה וכבר בצהריים בהנחיית שר הביטחון הוא פונה - אלא שלפני כן שוחח עם השר לביטחון לאומי שדרש ממנו לדחות את הפינוי. במקביל, האמריקנים טוענים כי אם תשומת ליבם תופנה לשטחים - הקשב לסוגייה האיראנית יירד

זמן צפייה: 02:35

המאחז "אור חיים" הוקם הלילה וכבר בשעות הצהריים (שישי) פונה בהנחיית שר הביטחון יואב גלנט אחרי לחצים ודרישות של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהוא גם שר במשרד הביטחון, שלא לפנות את המאחז מיד אלא להמתין לשבוע הבא.

שר הביטחון יואב גלנט סירב והערב פורסמו גם ציטוטים מתוך שיחה שקיים גלנט, זמן קצר לפני הפינוי, עם בן גביר. מדובר בשיחה לא פשוטה בין השניים, שם בין היתר אמר בן גביר: "צריך לדבר עם הקבוצה הזו, לא לפנות מיד. צריך לייצר הבדלה ברורה בינינו לבין ממשלת בנט-לפיד, אנחנו ממשלה שתומכת בהתיישבות".

פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן
פינוי המאחז אור חיים שהוקם בשומרון לזכר הרב דרוקמן

גלנט השיב לו: "אני לא מונע את הפינוי הזה, אפשר לדבר על כל אלה בממשלה". בן גביר סיכם: "אנחנו לא ראשי מועצות שפונים אליך, יש לנו 14 מנדטים. אנחנו שותפים שלך וככה תתייחס אלינו".

מדובר כזכור בשלושה שבועות בלבד לאחר הקמת הממשלה - ואלו הם הטונים. ראש הממשלה בנימין נתניהו היה שותף מלא  להחלטה של גלנט לפנות את המאחז והוא גם מוציא הודעת גיבוי ברורה לפיה הממשלה תתמוך בהתיישבות רק באופן חוקי. במקביל, גורמים בממשלה אמרו לחדשות 13 כי "מדיניות משנים סביב שולחן הממשלה ולא במחשכים".

כוחות משטרה מגיעים למאחז אור חיים
כוחות משטרה מגיעים למאחז אור חיים

האירוע הזה קורה גם בעיתוי מדיני רגיש - הבוקר ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, עוד היה בארץ. רק אתמול פורסם שהוא דרש בפגישותיו למתן את ההתנהלות הישראלית ביהודה ושומרון - וגם זה חלק מסל השיקולים שהנחה את הדרג המדיני.

רה''מ נתניהו לצד היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן
רה''מ נתניהו לצד היועץ לביטחון לאומי האמריקני סאליבן | צילום: קובי גדעון /לע''מ

אלמלא ההחלטה של שר הביטחון גלנט להגיב באופן מהיר ונחרץ לנסיון מתוך הממשלה לתת הוראות סותרות לצבא - ייתכן שהדבר היה מוביל לאי סדר. גלנט לא חיכה, למרות ההוראה של סמוטריץ' למתאם פעולות הממשלה בשטחים וגם על אף טלפונים מבן גביר שרצה לבקש ממנו לדחות את הפינוי לתחילת השבוע הבא.

עוד טען בן גביר בפני גלנט כי את הבנייה הפלסטינית הבלתי חוקית לא הורסים מיד, בניגוד לזו היהודית - אך גלנט רצה לשים גבול מהר מאוד. ברקע הדברים האלו ישנם כבר מסרים מאוד ברורים מהממשל הדמוקרטי האמריקני לבכירים בישראל שאומרים כי למששדל האמריקני ישנה תשומת לב מוגבלת להקדיש לישראל ואם מריבתה תופנה לנושא בהשטחים - הקשב לסוגייה האיראנית יירד.

המאחז אור חיים בשומרון שהוקם לזכר הרב חיים דרוקמן
המאחז אור חיים בשומרון שהוקם לזכר הרב חיים דרוקמן

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן תוקף בחריפות את הממשלה דגן כתב בצאת השבת בעמוד הפייסבוק שלו: "אסור לממשלה להתנהג כמו הממשלה הקודמת שהעם מאס בה. ממשלת הימין צריכה להתנהל כממשלת ימין. המצב המביש הזה שיהודים נגררים ובתים נהרסים בארץ ישראל, כשעשרות פורעים ערבים עומדים בצד וזורקים אבנים על המפונים ועל המפנים - מתאים לממשלת השמאל שתודה לאל עברה מן העולם, ולא לממשלת הימין המלא. הממשלה הזו לא יכולה להתנהג כמו הממשלה הקודמת, שהעם הקיא אותה בדיוק בגלל דברים כאלו. אני מצפה לבדק בית, לשידוד מערכות מיידי ולאיתחול מחדש של המערכת".