מכתב המנכ"לים: בכירים לשעבר בשירות הציבורי נגד המהפכה המשפטית

בכירים לשעבר בשירות הציבורי שיגרו מכתב לראש המממשלה נגד הרפורמה במערכת המשפט אותה יזם שר המשפטים לוין.בין החותמים על המכתב נמנים גם רבים שכיהנו בממשלות נתניהו. "נזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית"

זמן צפייה: 01:31

בכירים לשעבר בשירות הציבורי שיגרו הבוקר (שני) מכתב לראש המממשלה בנימין נתניהו נגד הרפורמה במערכת המשפט אותה יזם שר המשפטים יריב לוין. "אנו, בכירות ובכירים לשעבר בשירות הציבורי ששירתו בתפקידים בדרג מנכ"ל במשרדים הכלכליים, מביעים את דאגתנו העמוקה לנוכח מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, ושלהערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית".

בין החותמים על המכתב נמנים גם אודי אדירי ואסף אילת שסייעו לנתניהו במתווה הגז, אורי יוגב שעבד תחתיו כראש אגף התקציבים באוצר וכמנהל רשות החברות הממשלתיות, מנהל רשות החשמל הפורש האחרון ועוד רבים שכיהנו בממשלות נתניהו.

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"הכלכלה הישראלית זוכה להערכה רבה מצד המוסדות וגופי הדירוג הכלכליים הבינלאומיים", כתבו המנכ"לים לשעבר. "הערכה זו הושגה בזכות מאמץ ארוך ומתמשך של ממשלות משני צידי המתרס הפוליטי, ונובעת בין היתר מעצמאות הרשות השופטת והשירות הציבורי. הערכה זו והאמון שנלווה אליה חיוניים לתפקודו ולשגשוגו של המשק הישראלי, שהוא משק קטן ופתוח המקיים היזון חוזר עם הכלכלות הגדולות בעולם".

"הפגיעה בעצמאות הרשות השופטת תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג האשראי של ממשלת ישראל, ובגיוסי ההון של חברות ישראליות. לדוגמא, הורדת דירוג האשראי המפתיעה של אגרות החוב הממשלתיות של פולין בינואר 2016 על ידי סוכנות הדירוג S&P נומקה בפגיעה בעצמאות בית המשפט החוקתי ובשידור הציבורי".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"הפגיעה ביכולת הממשלה וחברות במגזר העסקי לגייס מקורות מימון תוביל לירידה בהיקף ההשקעות, וזו תפגע בראש ובראשונה בענף ההייטק הישראלי, קטר הצמיחה של המשק", הוסיפו המנכ"לים. פגיעה זו צפויה להתעצם לנוכח המשבר המסתמן בענף, והאפשרות שחברות הייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ לגבולות המדינה. זאת ועוד, השילוב בין פגיעה בענף ההייטק לבין פגיעה בזכויות הפרט עקב היחלשות מערכת המשפט צפוי גם להוביל לתופעה של ״בריחת מוחות״ – הגירה בעלת השלכות על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל".

"מעבר להשפעות המיידיות של מהלכי הממשלה, קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל", טענו הבכירים לשעבר. "הערכה זו מבוססת על מחקרים מהמצוטטים ביותר במחקר הכלכלי, ביניהם אלה של זוכה פרס הנובל דגלאס נורת', ושל כלכלנים מהחשובים בעולם כמו אנדריי שלייפר ודארון אצ'מוגלו. מחקרים אלו מראים שקיומו של כוח פוליטי רב בידי הקבוצה השלטת, בלא איזונים ובלמים חזקים, הוא גורם עיקרי לנחשלות כלכלית".

לוח מסחר בבורסה
לוח מסחר בבורסה | צילום: GettyImages/אימג'בנק

"המחקרים מראים שללא מגבלות אפקטיביות על כוחם של מוסדות השלטון, גוברת החקיקה הפרסונלית והמנגנון הבירוקרטי נחלש והופך לבלתי מקצועי. לא במפתיע, בשנים האחרונות ניכרת עליה ברמת השחיתות בהונגריה ובפולין. המחקרים מראים שפגיעה באיכות מוסדות השלטון היא כמעט בלתי הפיכה. שיווי-משקל מוסדי תומך צמיחה הינו עדין, וסטייה ממנו עלולה להיות ארוכת טווח, שכן מוסדות פוליטיים וכלכליים מזיקים נוטים להנציח עצמם לאורך עשורים רבים. על-כן, אנו מתריעים בתוקף כנגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית", סיכמו.

הבורסה בוול סטריט, ניו יורק
הבורסה בוול סטריט, ניו יורק | צילום: רויטרס

מכתבם של המנכ"לים מצטרף לשורת מכתבים ועצומות של חלקים שונים, בהם גם מאות כלכלנים שחתמו על "קריאת חירום" נגד הרפורמה המשפטית של שר המשפטים, ומזהירים מ"הנזק הצפוי לכלכלת ישראל" כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות. בין החותמים על המכתב: פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, ופרופ' עומר מואב, לשעבר היועץ הכלכלי לשר האוצר יובל שטייניץ.

"אנו, מרצות ומרצים בתחומי הכלכלה והניהול", כתבו הכלכלנים בפתח גילוי הדעת, "מביעים את דאגתנו העמוקה לנוכח מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, ושלהערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית".

עוד נכתב: "הכלכלה הישראלית זוכה להערכה רבה מצד המוסדות וגופי הדירוג הכלכליים הבינלאומיים. הערכה זו הושגה בזכות מאמץ ארוך ומתמשך של ממשלות משני צידי המתרס הפוליטי, ונובעת בין היתר מעצמאות הרשות השופטת והשירות הציבורי. הערכה זו והאמון שנלווה אליה חיוניים לתפקודו ולשגשוגו של המשק הישראלי, שהוא משק קטן ופתוח המקיים היזון חוזר עם הכלכלות הגדולות בעולם".

מנכ''ל בנק ''דיסקונט'' אורי לוין
מנכ''ל בנק ''דיסקונט'' אורי לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום שישי האחרון ראש הממשלה נתניהו נפגש עם עשרות אנשי עסקים בכירים בישראל, וטען בפניהם כי הרפורמה המשפטית המתוכננת לא תפגע בכלכלה - אלא תזניק אותה. "בעיית המשפטיזציה בישראל היא חסם אדיר לכלכלה", אמר להם נתניהו, "הנס הכלכלי הישראלי הוא לא בזכות המשפטיזציה אלא למרות המשפטיזציה הישראלית שהיא מהגרועה בעולם המערבי".

בסיום דבריו של נתניהו, מנכ"ל בנק "דיסקונט" אורי לוין, פנה לראש הממשלה ואמר לו: "אי אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד, ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה". לדברי לוין, "אולי אנחנו טועים ואתה צודק, אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה".