מאות כלכלנים נגד הרפורמה המשפטית: "נזק חסר תקדים"

בין החותמים על המכתב נכללים פרופ' מנואל טרכטנברג ופרופ' עומר מואב, ובו הם מתריעים כי הפגיעה בעצמאות הרשות השופטת "תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג האשראי של הממשלה, ובגיוסי ההון של חברות ישראליות"

הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

מאות כלכלנים חתמו הבוקר (רביעי) על "קריאת חירום" נגד הרפורמה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין, ומזהירים מ"הנזק הצפוי לכלכלת ישראל" כתוצאה מיישום הרפורמות המתוכננות. בין החותמים על המכתב: פרופ' מנואל טרכטנברג, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, ופרופ' עומר מואב, לשעבר היועץ הכלכלי לשר האוצר יובל שטייניץ.

"אנו, מרצות ומרצים בתחומי הכלכלה והניהול", כתבו הכלכלנים בפתח גילוי הדעת, "מביעים את דאגתנו העמוקה לנוכח מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, ושלהערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית".

עוד נכתב: "הכלכלה הישראלית זוכה להערכה רבה מצד המוסדות וגופי הדירוג הכלכליים הבינלאומיים. הערכה זו הושגה בזכות מאמץ ארוך ומתמשך של ממשלות משני צידי המתרס הפוליטי, ונובעת בין היתר מעצמאות הרשות השופטת והשירות הציבורי. הערכה זו והאמון שנלווה אליה חיוניים לתפקודו ולשגשוגו של המשק הישראלי, שהוא משק קטן ופתוח המקיים היזון חוזר עם הכלכלות הגדולות בעולם".

"הפגיעה בעצמאות הרשות השופטת תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג האשראי של ממשלת ישראל, ובגיוסי ההון של חברות ישראליות. לדוגמא, הורדת דירוג האשראי המפתיעה של אגרות החוב הממשלתיות של פולין בינואר 2016 על ידי סוכנות הדירוג S&P נומקה בפגיעה בעצמאות בית המשפט החוקתי ובשידור הציבורי. הפגיעה ביכולת הממשלה וחברות במגזר העסקי לגייס מקורות מימון תוביל לירידה בהיקף ההשקעות, וזו תפגע בראש ובראשונה בענף ההייטק הישראלי, קטר הצמיחה של המשק".

"פגיעה זו צפויה להתעצם לנוכח המשבר המסתמן בענף, והאפשרות שחברות הייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ לגבולות המדינה. זאת ועוד, השילוב בין פגיעה בענף ההייטק לבין פגיעה בזכויות הפרט עקב היחלשות מערכת המשפט צפוי גם להוביל לתופעה של 'בריחת מוחות' – הגירה בעלת השלכות על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל".

פרופ' מנואל טרכטנברג
פרופ' מנואל טרכטנברג | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"מעבר להשפעות המיידיות של מהלכי הממשלה, קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תוביל לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק ובאיכות החיים של תושבי ישראל. הערכה זו מבוססת על מחקרים מהמצוטטים ביותר במחקר הכלכלי, ביניהם אלה של זוכה פרס הנובל דגלאס נורת', ושל כלכלנים מהחשובים בעולם כמו אנדריי שלייפר ודאר ון אצ'מוגלו. מחקרים אלו מראים שקיומו של כוח פוליטי רב בידי הקבוצה השלטת, בלא איזונים ובלמים חזקים, הוא גורם עיקרי לנחשלות כלכלית".

"המחקרים מראים שללא מגבלות אפקטיביות על כוחם של מוסדות השלטון, גוברת החקיקה הפרסונלית והמנגנון הבירוקרטי נחלש והופך לבלתי מקצועי. לא במפתיע, בשנים האחרונות ניכרת עליה ברמת השחיתות בהונגריה ובפולין. המחקרים מראים שפגיעה באיכות מוסדות השלטון היא כמעט בלתי הפיכה. שיווי-משקל מוסדי תומך צמיחה הינו עדין, וסטייה ממנו עלולה להיות ארוכת טווח, שכן מוסדות פוליטיים וכלכליים מזיקים נוטים להנציח עצמם לאורך עשורים רבים".

"על-כן", סיכמו הכלכלנים את מכתבם, "אנו מתריעים בתוקף כנגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית".

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מחאת ההייטקיסטים אתמול הייתה הפעם הראשונה שראינו את המגזר הזה יוצא לרחובות, זאת לאחר שהאיתותים שהגיעו מחו"ל מתריעים כי השינויים המוצעים במערכת החוק בישראל יפגעו באטרקטיביות וברצון של משקיעים זרים להשקיע בישראל.

מארגני המחאה מבטיחים עוד ועוד מחאות מהסוג הזה, גם של מגזר ההייטק אך גם של מגזרים נוספים, בהם עורכי דין, רופאים ומורים שייצטרפו למחאה, וזאת בנוסף של המחאות שמתקיימות מדי מוצאי שבת - של אזרחים המתנגדים לשינויים במערכת החוק שמציעה ממשלת נתניהו.

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

המחאה נגד הממשלה לא מתרכזת רק ברפורמה המשפטית, והבוקר יתקיים כינוס חירום של פורום היוצרים להצלת תאגיד השידור הציבורי, שנמצא תחת איום סגירה. מפגן התמיכה יחל בשעה 11:00 באולם צוותא בתל אביב, שם יתכנסו כלל עובדי הטלוויזיה, כולל איגודי המפיקים, הבמאים, היוצרים הדוקומנטריים ועוד.

המחאה הזו מתרחשת על רקע הקולות ההולכים והגוברים בממשלה, לרבות של שר התקשורת שלמה קרעי, לסגור את תאגיד השידור הציבורי. זהו כינוס חירום ראשון לתמיכה בתאגיד מבין כמה שמתוכננים, כאשר ביום ראשון מתוכנן גם כינוס של איגוד העיתונאים.