היועמ"שית: "אין איסור מוחלט על מינוי בכירים בתקופת בחירות"

עו"ד גלי בהרב-מיארה התייחסה בכנס לאיומים מצד ח"כים בליכוד שלא תאשר את מינוי הרמטכ"ל בתקופת בחירות ואמרה: "מים סוערים לא יסטו אותנו מדרכנו"

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה, התייחסה הבוקר (שלישי) לאיומים שהושמעו נגדה מצד ח"כים בליכוד שלא תאשר את מינוי מחליפו של הרמטכ"ל אביב כוכבי בתקופת בחירות. "אין איסור מוחלט על קיום מינויים, אף של בכירים, בתקופת בחירות", אמרה בכינוס השנתי של ארגון היועצים המשפטיים הפנימיים בישראל.

היא הוסיפה גם כי "יש לאפשר למדינה את המשך תפקודה. לפיכך, ככל שמידת החיוניות בפעולה השלטונית גוברת, כך תקטן מידת האיפוק הנדרשת, ולהיפך. מים סוערים לא יסטו אותנו מדרכנו. הפעלת כח שלטוני מחוץ לגבולות הדין הינה פעולה בחוסר סמכות. אנו מתנהלים בדרך זו גם בתקופה הנוכחית. כפי שהבהרתי במכתבי, מרחב הפעולה שלה (של הממשלה הנוכחית) ואופן הפעלת סמכויותיה, כמו גם של העומד בראשה, שונים משל ממשלה רגילה".

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה''ל

בהרב-מיארה אמרה כי ממשלה יוצאת מחויבת באיפוק בהפעלת סמכויותיה לגבי כל אותם עניינים שאין כורח ודחיפות מיוחדת לפעול בהם בתקופה זו. "זאת, בין היתר, גם בתחום המינויים לתפקידים ציבוריים. בהתאם לפסיקותיו של בית המשפט העליון, נקודת המוצא היא שככלל יש להימנע במהלך תקופת בחירות מאיוש תפקידים ציבוריים. יחד עם זאת, מדובר בנקודת מוצא אשר יש לבחון אותה על פי מכלול נסיבות העניין. כפי שהובהר בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנושא, אין איסור מוחלט על קיום מינויים, אף של בכירים, בתקופת בחירות. השאלה היא שאלה של עובדות ואיזון בין הרציונלים השונים הרלוונטיים לעניין".

"אין זה ניתן, ואין זה נכון, להקפיא את העשייה הממשלתית. יש לאפשר למדינה את המשך תפקודה. איפוק אין משמעו שיתוק. נוכח טענות שהושמעו בשדה הציבורי, אומר את הברור בעיניי: החלטות בנושא ייעוץ משפטי לרשות המבצעת, ובתוך כך גם החלטות על ענייני מינויים בתקופת בחירות, מתקבלות על פי אמות מידה מקצועיות קבועות. אין מדובר באמות מידה אשר נקבעו למערכת בחירות כזו או אחרת. ההחלטה האם פעולה מסויימת יכולה להתבצע בתוך תקופת בחירות, ובתוך כך גם השאלה האם ניתן לבצע מינוי כזה או אחר, נבחנת במסגרת הליך עבודה סדור, הכולל בחינה של החיוניות של הפעולה השלטונית אל מול הרציונאלים שבבסיס דיני הבחירות".

ראש הממשלה יאיר לפיד
ראש הממשלה יאיר לפיד | צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

אחרי שביום ראשון האחרון השמיעו חברי כנסת מהליכוד, בהם יואב קיש ושלמה קרעי, איומים לפיהם אישור מינוי הרמטכ"ל בתקופת בחירות יביא לכך שהיועצת המשפטית לממשלה תודח מתפקידה אם הליכוד יחזור לשלטון, שוחח עמה ראש הממשלה יאיר לפיד.

"רה"מ הדגיש בפניה את הגיבוי המלא שהוא מעניק לה, ואמר כי הוא סמוך ובטוח שמערכת המשפט תמשיך בעשייה המקצועית, העניינית והממלכתית, כפי שנעשתה עד כה", נמסר. עוד נאמר כי "ראש הממשלה הודה ליועמ"שית על העבודה, וחזר על המחויבות לשמור על מערכת המשפט מפני אלה שרוצים לפגוע בה".