איזנקוט: "המדינה במשבר פוליטי, גמלה בליבי ההחלטה לא לשבת בצד"

הרמטכ"ל לשעבר, שהודיע על הצטרפותו לגנץ וסער, אמר כי החליט "לעשות מעשה ולהצטרף למערכת פוליטית ממלכתית, להצטרף לממשלה יציבה רחבה לאורך זמן". על נתניהו: "איש ציבור עם כתבי אישום לא יכול להתמודד". גנץ: "גאה לשתף עם גדי פעולה בשדה הפוליטי למען אותן המטרות"

זמן צפייה: 08:25

שעות אחרי שהרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט הודיע על הצטרפותו לשר הביטחון בני גנץ ושר המשפטים גדעון סער ברשימה שתיקרא "המחנה הממלכתי", הערב (ראשון) קיימו גנץ, סער ואיזנקוט מסיבת עיתונאים. "אנחנו יוצאים לדרך עם המחנה הממלכתי", אמר שר הביטחון גנץ, "ממשיכים בדרך חדשה"

זהו המשך ישיר למה שכחול לבן – על כלל חבריה – מסמלת מיום היווסדה", אמר גנץ, "המשך ישיר לאופן שבו גדי, גדעון ואני רואים את פניה של מדינת ישראל. גדי, שמצטרף אלינו יחד עם מתן כהנא וחברים נוספים שיהיו חלק מהסיעה המאוחדת, הוא לא רק מפקד עתיר זכויות. הוא אדם עתיר ערכים. הוא עמד במבחנים הקשים ביותר של החברה הישראלית וצבר ניסיון פיקודי ומבצעי, חברתי ועסקי".

"גדי ואני מכירים שנים רבות", הוסיף גנץ, "לחמנו שכם אל שכם. שירתנו את מדינת ישראל ועם ישראל בשדה הקרב ואני גאה לשתף איתו פעולה בשדה הפוליטי למען אותן המטרות. האומץ של גדי, היסודיות שלו והאמונות שלו הן שהביאו אותו לכאן. בחרנו ללכת יחד אחרי שיח ארוך של תוכן, מטרות וכוונות. ביחד נפעל להוציא את העגלה הפוליטית מהבוץ. ננווט אותה הלאה ליעדים הלאומיים שלנו".

"המכנה המשותף בינינו הוא המחנה הממלכתי", המשיך, "אנחנו בוחרים להתאחד תחת האמונה של כולנו בישראל כמדינה בטוחה, יהודית ודמוקרטית. אנחנו בוחרים להתאחד כדי לצמצם את הסכסוך עם הפלסטינים ולחסום היתכנות להפיכה למדינה דו-לאומית. אנחנו בוחרים להתאחד כדי למשול ביוקר המחיה ובפערים בחינוך ולדאוג לאזרחי ישראל בכל מקום. אלו שמכירים אותי יודעים שאני אדם מסורתי, מאמין בדרכי".

"לצד האמונה", סיכם גנץ, "אמרתי כבר שהדת השנייה, האזרחית שלי, היא הממלכתיות. מילה שאין לה מקבילה בשפות אחרות מאז הגה אותה בהקשרה הנוכחי בן גוריון. הממלכתיות היא לדאוג לכל אזרחי ישראל ולשמור על כוחנו ואחדותנו. הממלכתיות היא היכולת לתקשר האחד עם השני, לאחד קבוצות ושבטים והדרך היחידה להימנע מבחירות שישיות ולהקים ממשלה יציבה שתזכה לתמיכה ציבורית רחבה. ביחד, בעזרת השם, נעשה ונצליח, ברוך הבא גדי".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1408222040' autoplay='0' credit='' desc='דיווח ממסיבת העיתונאים של גנץ ואיזנקוט' poster='' kid='1_pqycm9v6' duration='']

לאחר מכן אמר איזנקוט: "מדינת ישראל נקלעה באחרונה למשבר פוליטי ולחוסר יציבות שנמשך לאורך שנים. לאחר תקופת הצינון גמלה בלבי ההחלטה לא לשבת מהצד אלא לעשות מעשה ולהצטרף למערכת פוליטית ממלכתית, להצטרף לממשלה יציבה רחבה לאורך זמן. ממשלה שתשלב את כלל הכוחות הפועלים הפוליטיים בישראל. תקבל את השיח המכבד ואת האינטרסים הלאומיים. אנו נמצאים בפני אתגרי ביטחון, אין לנו זכות לא להקים ממשלה מתפקדת. אני מאמין שמדינת הלאום של העם היהודי חייבת להבטיח שוויון מלא לכל אזרחיה ללא הבדל של דת, גזע ומין; לפעול להגדרה לחיזוק האינטרסים הלאומיים שלה ולעוצמתה הלאומית לשנים ארוכות. למנוע את איומי איראן, לחסום את ההתפתחות המסוכנת של מדינה דו-לאומית שיכולה להוות סיכון למפעל הציוני. לחתור לשלום מתוך עוצמה – והיו הסכמים כאלה בשנים האחרונות – אני מברך על זה וצריך להמשיך את זה.

"אני מאמין במנהיגות ממלכתית, צנועה ועניינית, ששמה את אזרחי ישראל בראש סדר העדיפויות. מאז שחרורי מצה"ל נפלה בחלקי הזכות לפעול לחוסנה החברתי של ישראל. פגשתי את ישראל היפה, הערכית, ששמה את הערבות ההדדית לפני כל ערך אחר. עלינו לפעול לפתרון בעיות יסוד: מיוקר המחיה ועד המשילות והמצב בכבישים. אני רואה בחברי בני גנץ, שזכיתי לשרת לצידו, ותחת פיקודו, תקופה ארוכה – האדם הראוי והמתאים ביותר להוביל את המחנה הממלכתי והרעיון שהוא מבטא לניצחון. יחד איתו ועם שר המשפטים גדעון סער נפעל לפי הכלל דבר מעט ועשה הרבה – למען חיזוק מדינת ישראל כמדינה ממלכתית, דמוקרטית, שוויונית ופורחת ברוח מגילת העצמאות, המזכירה לכולנו את המשותף והמאחד. תודה ובהצלחה לכולנו". בשלב השאלות אמר איזנקוט על יו"ר האופוזיציה נתניהו: "איש ציבור עם כתבי אישום לא יכול להתמודד".

גדי איזנקוט ובני גנץ
גדי איזנקוט ובני גנץ | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

יחד עם איזנקוט יצטרף לרשימה סגן השר מתן כהנא, שיוצב במקום התשיעי. את המפלגה יוביל גנץ, כאשר סער יהיה במקום השני, ומלבד המקום השלישי והמקום התשיעי יקבל איזנקוט שני מקומות נוספים בעשיריה השנייה, ככל הנראה מקומות 16 ו-18. המקום הרביעי שמור לכחול לבן, ובמקום החמישי תמוקם שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, מס' 2 בתקווה חדשה.

איזנקוט למעשה לא מקים מפלגה משלו, אלא בפועל מצטרף ל"חוסן לישראל" של גנץ, וכך גם האנשים שיביא איתו. לפי ההסכם, בבחירות לכנסת הבאה אמורים כל הגורמים להתמזג למפלגה אחת, ואיזנקוט יעמוד בראש ועדה שתגבש את שיטת הפריימריז שייערכו לקראת הכנסת ה-26.

חשיפת דבר התמודדותו בבחירות של איזנקוט פורסם לראשונה בחודש יוני בחדשות 13, אז אמרו מקורביו כי התגבשה אצלו ההחלטה כי הדרך להשפיע היא מתוך המערכת הפוליטית. מאבק התנהל במערכת הפוליטית על הרמטכ"ל לשעבר, כאשר גם ראש הממשלה יאיר לפיד חיזר אחריו, והבוקר איזנקוט הודיע לו על החלטתו להצטרף לכחול לבן, לאחר שהתרשם שלהצטרפות ליד עתיד אין פוטנציאל להרחיב את הגוש או להרכיב ממשלה.

ראש הממשלה יאיר לפיד כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "שוחחתי הבוקר עם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט ובירכתי אותו על הצטרפותו לפוליטיקה. איזנקוט הוא אדם טוב, חכם וערכי ואין לי ספק שיתרום רבות לחיים הציבוריים".

שרת הפנים איילת שקד מסרה: "מאחלת בהצלחה לחברי מתן כהנא בדרכו החדשה ולגדי אייזנקוט על הצטרפותו לפוליטיקה. אין ספק שמחנה השמאל הממלכתי הוא בשורה לכל מצביעי השמאל. נדאג שבכל ממשלה שתקום, הם לא יוכלו לקדם את חזונם המשותף עם גנץ להקמת מדינה פלסטינית. הדברים התבהרו ולאנשי הימין הממלכתי יש בית אחד – הרוח הציונית".