הקרב על חוק הגיוס: בממשלה ינסו לבטל את הצו המונע תקצוב ישיבות

פרסום ראשון: בעוד היועמ"שית אישרה לממשלה ייצוג עצמאי בדיון בבג"ץ בנושא חוק הגיוס, הממשלה מנסה למצוא פתרונות שיאפשרו חלוקת תקציבים לישיבות, וינסו לבטל את צו הביניים השולל תקצוב באופן חלקי - או לכל הפחות לצמצמו. בהחלטת הממשלה בשבוע שעבר אף נכתב: "אין לבג"ץ סמכות לקבוע לממשלה את היקף התקציב המוקצה לישיבות"

זמן צפייה: 02:17

פרסום ראשון: לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, סירבה לייצג את הממשלה בדיון המכריע בבית המשפט העליון בנושא חוק הגיוס, לפני החג היא אישרה לה ייצוג משפטי עצמאי. הערב (שלישי) במהדורה המרכזית פורסמו לראשונה הצעדים הבאים שמתכננת הממשלה בניסיון להחזיר לישיבות את התקציבים שנשללו ממנה.

הצעד הראשון של הממשלה, ככל הנראה כבר בהודעת העדכון שתימסר לבית המשפט העליון בעוד כשבוע, הוא ניסיון לבטל או לכל הפחות לצמצם את צו הביניים, שנכנס לתוקפו בתחילת אפריל. הצו שולל מהישיבות את תקציביהן, ובעקבותיו כ-400 מיליון שקלים מונחים כעת בצד במשרד האוצר.

בישיבת הממשלה בשבוע שעבר, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציע לבקש מבג"ץ גמישות, שתאפשר להגדיל את התקציב בעבור תלמידי הישיבה שכן מתוקצבים - וככה הסכומים שהועברו טרם הצו לא ייפגעו בכללותם. עם זאת, במשרד היועצת המשפטית לממשלה מנסים למנוע משחק עם כספי משרדי הממשלה, והמשנה לבהרב-מיארה, גיל לימון, אף העביר מכתב בו אסר להעביר תקציבים ב"מסלול עוקף בג"ץ".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועמ''שית גלי בהרב-מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אף על פי כן, הצעה זו עולה בדיון הממשלה ושריה תומכים בכך - כך שנכנסה לנוסח החלטת הממשלה בתום הדיון, בה נכתב: "אף אם לא תתקבל בבג"ץ עמדת הממשלה, הרי שלכל היותר ניתן לקבוע שלילת תקציב בגין תלמידים שאין להם מעמד, אולם אין סמכות לקבוע לממשלה את היקף התקציב הכולל המוקצה לישיבות בגין התלמידים שאותם ניתן לתקצב, מאחר שקביעת סדרי עדיפויות במסגרת התקציב הוא עניין של מדיניות המסור לממשלה".

הדיון בעתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון יתקיים ב-2 ביוני בשעה 9:00, בהרכב מורחב של תשעה שופטים: ממלא-מקום נשיא העליון השופט עוזי פוגלמן, והשופטים יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילה כנפי-שטייניץ.