רה"מ תקף את "מפגיני השמאל שהתפרעו"; גנץ: "מחולל השנאה הגדול ביותר"

נמשכת הסערה בעקבות העימותים בין מתפללים שהתעקשו לקיים תפילה בהפרדה בת"א - חרף פסיקת בג"ץ - לבין מפגינים. נתניהו: "אין גבולות לשנאה של הקיצונים משמאל". בן גביר: "מנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי". גנץ תקף את רה"מ: "מלבה את האש". לפיד: "הגרעין החרד"לי הביא מלחמה"

זמן צפייה: 00:43

נמשכת הסערה סביב העימותים הקשים בכיכר דיזנגוף שבתל אביב במהלך יום הכיפורים, בין מתפללים שהתעקשו לקיים תפילות בהפרדה בין נשים לגברים - חרף פסיקת בג"ץ האוסרת הפרדה מגדרית במרחב הציבורי - לבין מפגינים ותושבים רבים שזעמו על המהלך. ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר לתקוף את המוחים, וכינה אותם "מפגיני שמאל שהתפרעו". הוא הוסיף כי "אין גבולות וסייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל". מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "גורמים משיחיים וגזעניים מנסים לכפות עלינו את הגרסה שלהם ליהדות. הגרעין החרד"לי שהגיע אלינו לשכונה הביא איתו גם את המלחמה. בשם האל, קלקלו את יום כיפור".

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ תקף את נתניהו - ואמר כי "במשך 75 שנה הצליח הרוב הגדול של הישראלים להגיע להסכמות על המרחב הציבורי ביום הכיפורים, כך שיותאם לקהילה. 75 שנה הצליחו ציבורים לכבד האחד את השני למרות השוני, ולא הכניסו פוליטיקה ליום הכיפורים. כעת, מי שהחליט להפריד בינינו - הצליח לחלל גם את היום הקדוש הזה בכפייה ובשנאת חינם. ומי אם לא ראש הממשלה, מחולל השנאה הגדול ביותר, הוא זה שבוחר כעת ללבות את האש, יחד עם פוליטיקאים שהחליטו להפוך את המרחב הציבור שלנו לאזור אסון".

גנץ הוסיף: "אני קורא לכל המנהיגים לגלות אחריות, ולהפסיק את השיח ואת המעשים מחרחרי המדון. יש היגיון לאפשר למרחב הציבורי להתנהל לפי מאפייני האוכלוסייה, ובמקרה הזה התקבלה פסיקה נכונה לטעמי, שהסמיכה את עיריית תל אביב לקבוע את הנהלים. אך חשוב מכך, עלינו לזכור - במקום שבו יש מי שמדרדרים אותנו למלחמת אחים, המשימה של כולנו היא למנוע אותה".

סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מוחים נגד תפילה בהפרדה בכיכר דיזנגוף בתל אביב | צילום: איתי רון, פלאש 90
מפגינים בכיכר דיזנגוף
מפגינים בכיכר דיזנגוף | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מטעם עמותת "ראש יהודי", שעתירתה לקיים את התפילה בהפרדה מגדרית נדחתה על-ידי בית המשפט, נמסר כי "עוד טרם תפילת כל נדרי הגיעו כ-100 מפגינים מאורגנים מבעוד מועד, לחבל בתפילת יום הכיפורים שתוכננה כחוק בכיכר דיזנגוף. המתפרעים קיימו מופע צרחות ובריונות והצליחו להדוף מהכיכר את מאות תושבי תל אביב שביקשו להתפלל ביום כיפור כבשנים עברו. עזבנו את הכיכר כדי למנוע את חילול היום הקדוש ועברנו לבית הכנסת מתוך אחריות ושמירה על כבוד יום הכיפורים". בנוסף, ב"ראש יהודי" טוענים כי הם פעלו "במסגרת החוק. שורת הדגלים האוורירית שהקמנו עמדה לחלוטין בפסיקה המשפטית. ההפגנות נגד התפילה הוכיחו כי מלכתחילה למפגינים לא הפריע נושא המחיצה, למפגינים הפריעה התפילה במרחב הציבורי שכאמור אושרה כחוק".

מפגין בכיכר דיזנגוף
מפגין בכיכר דיזנגוף

ראש הממשלה בנימין נתניהו התעלם מפסיקת בג"ץ, ותקף כאמור את המוחים: "לתדהמתנו, דווקא במדינת היהודים, ביום הקדוש ביותר לעם היהודי, מפגיני שמאל התפרעו נגד יהודים בעת תפילתם. נראה שאין גבולות, אין נורמות ואין סייג לשנאה מצד הקיצונים משמאל. אני, כמו רוב אזרחי ישראל, דוחים זאת. אין להתנהגות אלימה כזאת מקום בתוכנו".

יו"ר הקואליציה אופיר כץ הוסיף מציד כי "ההתפרעויות של מפגיני השמאל האנטי-דמוקרטיים במהלך התפילה הן לא רק מעשה מכוער ואנטישמי, הן מציגות מחזה שכמותו ראו רק בגולה. להפריע ליהודי בזמן תפילת יום כיפור, נורא. כל ימני, דתי, מסורתי, שהזדהה אי פעם עם המחאה, שישאל האם הוא רואה עצמו כחלק מהמופע המבחיל הזה שראינו בתל אביב?".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2325091827' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים' desc='עימותים במתחם גינדי שבתל אביב' poster='' kid='1_ee8guits' duration='11']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2325091828' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים' desc='עימותים במתחם גינדי בת"א' poster='' kid='1_l045u7ka' duration='50']

בן גביר: "ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי". סמוטריץ': "שורפי אסמים בגיבוי לפיד חיללו את היום הקדוש"

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הדגיש כי "בזמן שמיליוני יהודים בישראל ובעולם התפללו בבתי הכנסיות ובמרחב הציבורי, צמו, התאחדו, ביקשו סליחה והתחברו לשורשים ולמסורת שלנו, קומץ שורפי האסמים אלימים בגיבוי יאיר לפיד הדליקו אש וחיללו את היום הקדוש. אין לי ספק שהרוב המוחלט של העם, מימין ומשמאל, מתנער מהם בכל תוקף. במוצאי יום הכיפורים, אני קורא לכולנו לא להיגרר לפרובוקציות האלה ולהמשך השנאה והמחלוקת. יהודים אנחנו. אחים אנחנו".

השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר עלה גם הוא למתקפה נגד המפגינים, ואמר כי "ביום הכיפורים הזה ראינו שונאים שמנסים לגרש את היהדות מהמרחב הציבורי. ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. בחמישי הקרוב אקיים תפילת ערבית בכיכר, הציבור מוזמן".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2325091943' autoplay='0' credit='שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים' desc='המונים מוחים בכיכר המדינה שבתל אביב' poster='' kid='1_i9ha2jo6' duration='17']

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן הגיב גם כן: "הרוב המוחלט של עם ישראל היה ביממה האחרונה שקוע בתפילה, בהתבוננות עצמית וקהילתית, ובקשר בינו לבין אלוהים. קבוצה קטנה אלימה ושולית, הייתה עסוקה בלהטריד ולהציק למתפללים. יום הכיפורים הוא היום הקדוש ביותר לעם היהודי וחופש הפולחן הינו אחד מערכי הדמוקרטיה החשובים ביותר. היום אנו מבחינים בין אלו שרוצים ישראל יהודית ודמוקרטית שבה נחיה כולנו באחווה, לבין אלו שרוצים ישראל לא יהודית ולא דמוקרטית בה שולטת פרוגרסיביות קיצונית מטורללת וכפייתית. השליחות שלנו היא לוודא שישראל תישאר יהודית ודמוקרטית. זו חובתנו, והיום יותר מתמיד".

סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב
סערת התפילה בהפרדה: עימותים בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לפיד: "הגרעין החרד"לי שהגיע לשכונה החליט להביא גם אלינו את המלחמה"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד פרסם הודעה עם תום צום יום הכיפורים: "חבל שבשם האל קילקלו את יום הכיפורים. הגרעין החרד"לי שהגיע לשכונה החליט להביא גם אלינו את המלחמה. מתעקשים על הפרדה מגדרית גם בחוץ. בנו צמוד ל'כלל ישראל' אוהל שבו מתפללים רק בניגון אשכנזי. מקפידים להסביר לנו – במאור פנים, ברור שבמאור פנים – שיש רק גרסה אחת של היהדות, הגרסה שלהם, והם דורשים שבשם הסובלנות גם בשכונה שלנו הם יחליטו מה מותר ומה אסור".

ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי אמר לחדשות 13: "במדינה שבה ראש הממשלה לא מוכן להתחייב שיציית לבג"ץ, אז מה הפלא שגורמים קיצוניים מפרים את החלטות בית המשפט?".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2509232027' autoplay='0' credit='' desc='חולדאי: "רה"מ לא מוכן להתחייב שיציית לבג"ץ, אז מה הפלא שגורמים קיצוניים מפרים את החלטות ביהמ"ש?"poster='' kid='1_1lpo2p4c' duration='329']

עתירת "ראש יהודי" נדחתה כאמור ביום חמישי בשבוע שעבר, ובהכרעת בית המשפט נכתב: "לא מצאתי ממש בטענת העותרים כי מדובר בפעולה המהווה איסור חדש, שננקטה בחוסר סמכות, באופן שרירותי הלוקה בחוסר סבירות קיצונית".

אורי קידר, מנכ"ל "ישראל חופשית", אמר: "התמונות מכיכר דיזנגוף קשות לצפייה, אבל האחראים עליהן אינם תושבי תל אביב שמסרבים לקבל הפרדה מגדרית במרחב הציבורי, אלא מי שבא בכוונה לעיר העברית הראשונה כדי לפגוע בסמל הליברלי של ישראל. בתל אביב יש מאות בתי כנסת שמקיימים תפילה בהפרדה, הבחירה של גורמים קיצוניים לקיים תפילה ציבורית בהפרדה פיזית במרחב הציבורי ולהפר את החלטת העירייה ובתי המשפט נעשתה במטרה לקרוע אותנו מבפנים ולנרמל הפרדה מגדרית. לא בבית ספרנו".